2014. november 20. 13:10   |   Autoblog
címkék:  

Audi prologue – egy új korszak nyitánya

Új design-korszakot kezd az Audi: a Los Angeles-i Autókiállítás alkalmával Marc Lichte designfőnök mutatja be az Audi prologue tanulmányt. A nagy kupéval Lichte új alkotói irányt vezet be az Audinál. Az Audi Design még erősebben válik a progresszív technika kifejezőjévé. A kétajtós kupé idomai egyszerűen elegánsak, ugyanakkor sportosan feszesek; formája és vonalai összetéveszthetetlenek, és sok új ötletet hoznak.

Az 5,10 méter hosszú, 2,94 méter tengelytávú, 1,95 méter széles és 1,39 méter magas Audi prologue valamivel rövidebb és alacsonyabb a mai, sorozatgyártású A8-nál. Mély frontját az autó architektúrájába integrált Singleframe hűtőrács uralja, amely a négy Audi-karikát is hordozza. A nagy hűtőmaszk sokkal szélesebb, de mélyebben is áll, mint az aktuális szériamodelleké. Keresztlécei finom rombuszmintát képeznek, és a végükön osztottak.

A fényszórók csúcsa a Singleframe fölé ér. Nagyfelbontású mátrix-lézer technikával működnek, amely az Audi fejlesztéseként új távlatokat nyit a fényszórók formatervezése terén és számos új funkcióra is lehetőséget kínál. A fényszórók „pupilláját” lézer-fényforrás és vetítőlencse alkotja, olyan mátrixot hozva létre, amely a teljes útfelületet nagyfelbontású fénnyel világítja meg. Alatta öt, optikai üvegszál-köteggel táplált műanyag lencse kelt lebegő hatást, amelyek könnyűszerkezetes konstrukcióba foglalva növelik a távfény hatótávját. Az új lézertechnikának köszönhetően az emberi szemre emlékeztető formát tudtak létrehozni a fény-designerek.

Új a fényszórók alatti légbeömlők plasztikus kidolgozása is. Az autósporttal egy, a lökhárítótól hézaggal elválasztott pengemotívum ébreszt asszociációkat, amelynek két feketére fényezett, kiegészítő légterelő eleme még szélesebb kiállást kölcsönöz a show-modell számára. A tekintélyes méretű, 22 colos, 285/30-as gumiabroncsokkal szerelt kerekek hangsúlyosan domborodó sárvédők alatt kaptak helyet. Karakteres jellemző az Audi prologue széles válla az első és a hátsó kerék fölött. Akárcsak a nyolcvanas évek ős-quattrójának szélesítései, ezek is a quattro-hajtást szemléltetik – de már nem úgy tűnik, mintha utólag helyezték volna őket oda, hanem esztétikusan illeszkednek az autó felépítésébe.

A sárvédő, az ajtó és a hátsó oldalelem izmosan domborodnak, az ajtó alsó részének hátrafelé felfutó mélyítése a légbeömlők design-témáját viszi tovább. A küszöbök középen elkarcsúsodnak; fekete kötényekben folytatódik az első légterelő. Az Audi prologue showcar valamennyi vonala és felülete logikus kapcsolatban áll egymással. A külső tükör egy igazi kis alumíniumszobor: a tükörház szinte beleolvad az ablak peremlécébe, amely az ajtónyitó érzékelő-felületeit is magában foglalja. A kilincs nélküli ajtó elektromechanikusan nyílik a megvilágított érzékelő-felület érintésére.

Az Audi prologue merev karosszériaszerkezete túlnyomórészt alumíniumot és különösen nagy szilárdságú acélfajtákat tartalmaz. Az ablakokat matt és polírozott alumínium keretezi. Az alacsony tetőív végén masszív alumíniumfelületté szélesedik az ablakkeret. A showcar jobb oldalának ezen a részén van az elektromos nyitású tanksapka, amely a belső térben található gomb megnyomására teljesen eltűnik a C-oszlopban.

Szakít a konvenciókkal az Audi prologue fara is: a menetirányba dől, egy luxusjacht oldal-, illetve hátulnézetét idézi, és ezt a dinamikát még jobban érvényre juttatja a sarló-alakú fuga az oldalelem és a lökhárító között. A csomagtartó spoilerként kialakított éle folytatja az oldalfal domborítását. A C-oszlopok között befelé ível a hátsó ablak – így lehetett zárt az utastér, és komfortos a rakodás egy külön csomagtartófedélen keresztül. Az Audi prologue egy limuzin pozitív tulajdonságait egyesíti a kupék esztétikai előnyeivel.

A fénydiódás hátsó lámpa konvenciókkal szakító designja kihasználja a háromdimenziós üveg minden lehetőségét: az új, hosszú világítóegység végigfut az autó teljes farán, és csak úgy ragyog benne a lámpatest térbeli kerete. Az üveg finom vonalai szinte lebegni látszanak. A féklámpa mélyen belül található, de fékezéskor felvillan a háromdimenziós mélyedés alja is, így olyan a hatása, mintha a szemlélőre irányulna a fény. Ez a játék a különböző síkokkal, és a két- illetve háromdimenziós világító funkciók váltakozása teljesen újszerű dinamikai élményt nyújt. A lökhárító alatti, feketére fényezett alumínium-diffúzor az első penge motívumhoz hasonlóan önálló, határozottan elkülönülő elemként húzódik végig az autó teljes szélességén. Trapéz-alakú két mélyedése a hátsó lámpákra rímel, és a kipufogó végcsöveit foglalja magában.

Az Audi prologue tágas utastere olyan, mint egy fényűző klubszoba. A gran turismo autókhoz igazodik, és sportos vezetésre éppúgy tökéletes, mint kényelmes utazáshoz. Az interfész optikailag alkalmazkodik a pillanatnyi vezetési stílushoz. A belső tér egy új korszak kezdete az Audinál: egységbe olvad össze az architektúra a kezelési koncepcióval. A kijelzők és a kezelőelemek felülete innovatív módon a műszerfalba és a középkonzolba integráltan áll rendelkezésre, az infotainment-rendszer pedig a vezető és az első utas között teremt párbeszédet.

Már a beszálláskor udvariassággal fogadja utasait a négyüléses kupé. A „Butler”, egy innovatív, intelligens szoftver, okostelefonja alapján azonosítja az embereket, és egyéni igényeiknek megfelelően állítja be az üléseket és a klímát. Hasonlóan tesz javaslatokat a zenére és az útvonaltervezésre is. Az Easy Slot System, az Audi phone box továbbfejlesztése, egy fedél alatt található a középkonzolban. Az utasok okostelefonjait speciális technika csatlakoztatja a fedélzeti infotainment rendszerre, miközben fel is tölti őket.

A szigorúan horizontális, sehol sem megszakított műszerfal könnyed és elegáns. Az elegáns architektúrába radikálisan újszerű kijelző- és kezelőkoncepciót ágyaztak. A műszerfal frontja teljes szélességében kijelző felület, és magába foglalja a három érintőképernyőt. A kormánykeréktől balra van a vezetőorientált monitor, amelyről a világítási funkciók és az asszisztensrendszerek vezérelhetők. A vezetőtől jobbra lévő kezelőegység médiavezérlésre szolgál. Az utas előtt egy teljes felületében a műszerfalba simuló „szélesvásznú” kijelző van, amelyről egyénileg és kényelmesen vezérelheti saját szórakoztatását. Az újszerű utas-kijelző első ízben teszi lehetővé a vezető és az első utas közötti digitális kommunikációt. Az utas részéről egyetlen lendítő kézmozdulat is elegendő, hogy a sajátján előre konfigurált útvonalat a vezető előtti képernyőre továbbítsa, s a tartalom az Audi virtual cockpit future felületén jelenjen meg.

A középkonzolon van a negyedik, flexibilis, és a vezetőhöz alkalmazkodó érintőképernyő a klímához, az írásbevitelhez és további járműbeállításokhoz. Lényegében egy leheletvékony OLED-fólia ez, ami tűéles, kontrasztos képet ad. Nyugalmi állapotban szinte észrevehetetlenül lapul a középkonzolba, de motorindításkor felemelkedik a hajlékony felület. Ívelése miatt állandó a távolsága a kéztől, ezáltal jobb az ergonómiája. Az Audi virtual cockpit future – az Audi virtual cockpit továbbfejlesztése – bepillantást enged a digitális vezetőhely jövőjébe: nagyfelbontású kijelzők és három tükör hoznak létre virtuális színteret, három síkban. Navigációs nézetben az első sík közvetít fontos információkat a vezető felé; a második és a harmadik sík a mélységi hatást adja. Ebben a tálalásban tagoltabban jelenik meg a tájékoztatás, így könnyebben felfogható. Az Audi virtual cockpit future tartalmai a vezetési stílustól függően különböző színekben jelennek meg.

A belső tér markáns vonalait az ajtóktól kiinduló fehér világítódióda-fénycsík rajzolja ki. A kormánykerék küllői nagy alumíniumpántok, amelyek a kijelzők és az ajtófogantyúk díszléceivel harmonizálnak. Valamennyi alumínium dekorbetét egy-egy kis műremek, matt felülettel és polírozott élekkel. Az üléseket, a műszerfalat, a középkonzolt és kartámaszokat világos árnyalatú „Passion” bőrrel vonták be – ez egy új, puha termék, amely megőrzi az állat bőrének természetességét. Szintén világos színű puha hasított bőr takarja az üléstámlák hátoldalát és a hátsó oldalburkolatot. Hangsúlyos a műszerfal alsó síkjának szürkésbarna árnyalata is. A wrap-around ív bőrborítása sötét „Passion”. Itt és még sok más helyen alumíniumlécek alkotnak ízléses kontrasztot a nyitott pórusú, ezüstszürke szilfabetétekkel.

Amilyen érzelmekre ható az Audi prologue belső tere, olyan igényes a technikája. A 4.0 TFSI egy műremek, 605 LE és 700 Nm nyomaték kifejtésére képes; sőt a körülbelül 15 másodpercig kihasználható túltöltéssel 750 Nm áll rendelkezésre. Szépen is szól a V8-as biturbó, miközben 3,7 másodperc alatt röpíti az üresen 1980 kilogrammos kocsit nulláról száz km/órára. A showcar átlagos fogyasztása mindössze 8,6 liter 100 kilométerenként, a CO2-kibocsátás 199 gramm kilométerenként. E nagy hatékonyságban szerepet játszik az is, hogy az elektromos hálózat egy része 48 voltos – ez a technika a sorozatgyártás bevezetése előtt áll az Audinál. Erős, szíjhajtású generátor tartozik hozzá, amely a hajtásrendszert úgynevezett mild (lágy) hibriddé teszi, és lassításkor 12 kW teljesítményt képes felvenni. A motor teljesítményét nyolcfokozatú automata viszi át a quattro állandó összkerékhajtásra, amely szorosan együttműködik a kerekenkénti nyomatékszabályozással.

Az adaptív air suspension sport – szabályozott csillapítású légrugózás – széles skálát biztosít a lágy siklás és feszes útfekvés között, miközben több fokozatban változtatja az autó hasmagasságát. Mind az első, mind a hátsó futómű könnyű, ötlengőkaros konstrukció. Nagy, szénszálas kerámia féktárcsák lassítanak erőteljesen – az elsőket hatdugattyús fix nyergek szorítják satuba. Az Audi prologue egyik műszaki különlegessége a Dynamik összkerék-kormányzás, amely fokozza a menetdinamikát és a kényelmet. Az eredmény egy rendkívül kezes viselkedésű autó, amely kis sebességnél élénk és fordulékony, a felső tartományban viszont kiválóan reagál és nagyon stabil. A hátsó kerekeket is öt fokos tartományban elfordítani képes Dynamik összkerék-kormányzás könnyű manőverezést tesz lehetővé parkoláskor, precízen és sportosan reagál országúton és fölényes komforttal robog az autópályán.