2014. december 09. 16:35   |   Autoblog
címkék:  

Friss jogosítvánnyal, télen is biztonságban

Aki mostanában szerzett „B” kategóriás jogosítványt, azt tudja, hogy ha mindenki betartaná a bő 250 oldalas KRESZ könyv összes szabályát, akkor valószínűleg szinte sohasem történnének balesetek az utakon. De a mindennapi közlekedésben inkább a rutin és a tapasztalat vezérli az autósokat, mintsem a merev szabálykövetés. Mit tegyen az, aki most kezd ismerkedni a forgalommal?

1. Télen, amikor „elszaporodnak” a kátyúk, figyeljünk a vízzel kitöltött úthibákra! Menet közben lehetetlen megállapítani a pocsolya mélységét. Ha megoldható, haladjunk abban a sávban, amelyet a közvilágítás a legjobban világít meg.

2. Akkor is lassítsunk, ha biztosan nekünk van elsőbbségünk. A jobbkéz-szabály sokak számára még mindig a meglepetés erejével hat. Figyeljünk akkor is, ha valaki garázsból tolat ki. Nem biztos, hogy lát bennünket. Ugyanilyen kiemelt figyelmet érdemelnek a „telizöldes” kereszteződések, különösen, ha balra, nagy ívben szeretnék elfordulni egy többsávos úton.

3. Az éppen csak nekieredő eső még nem mossa el a port, így az aszfalt nagyon csúszhat. Ha még a lehullott faleveleket sem takarították el, akkor fokozottabb a veszélye annak, hogy hirtelen fékezésnél nem tudunk azonnal megállni. Ilyenkor vezessünk különösen figyelmesen.

4. Használjuk nappal is a tompított fényszórót. Az ezzel együtt bekapcsolt hátsó lámpáknak köszönhetően mi is jobban láthatóvá válunk a többi közlekedő számára.

5. Érdemes egy szombat délutánt rászánni, és gyakorolni a havas úton történő közlekedést. Sokan meglepődnek, hogy az autó nem úgy reagál, ahogy „logikus” lenne: például, ha megcsúsztunk, nem a csúszás irányával ellenkező irányba, hanem azzal azonos irányba kell kormányozni az autót a megpördülés elkerülése érdekében. Ha nincs még hó, de szeretnénk némi előzetes tapasztalatot szerezni, érdemes ellátogatni a számtalan vezetéstechnikai tréning valamelyikére. Itt szakemberek irányításával gyakorolhatjuk, hogy milyen a megfelelő kormányfogás és kezelés, a hatékony vészfékezés, a gyors és hirtelen kikerülés, a kanyaríven haladás, és hogy milyen módon avatkozik be az ABS, és az ESP. A tanpályákon a téli, síkos utakat is tudják szimulálni.

6. Nem csak friss jogosítvánnyal közlekedőknek ajánlott a téli gumiabroncs használata. A téli abroncsok használatával összehasonlíthatatlanul jobban és biztonságosabban irányíthatjuk az autót. A téli abroncsot nem elsősorban a havas úton történő könnyebb haladásra találták ki, hanem arra, hogy a 7 °C-nál hidegebb aszfalton is kellő tapadást biztosítson. Ennek megfelelően alakították ki az anyagát és a mintázatát.

7. Vegyük figyelembe, hogy négy autóból átlagosan hármat szerelnek fel téli abronccsal, ezért számítsunk arra, hogy nem minden közlekedő tudja időben megállítani, vagy a megfelelő módon irányítani az autóját. Ezért mindig tartsuk be a megfelelő követési távolságot és a sebességhatárt.

7+1. „A tapasztalatszerzés egyetlen módja a tapasztalatszerzés” – mondta egykor állítólag Murphy, és ez az autóvezetésre is igaz. A fenti, egyszerű szabályok betartásával a kezdőknek sem kell félniük az utakon, és ugyanolyan örömük lesz az autózásban, mintha ideális körülmények között vezetnének.