2006. január 03. 17:09   |   Autoblog
címkék:  

Subaru Forester 2,5 XT: Vaddisznó

A statisztikák szerint a Subarunál a legnagyobb a márkahűség. A 2006-os Foresterrel eltöltött egy hét után ezen nem is csodálkozom.


A Subaru már több mint három évtizede a saját útját járja, folyamatosan tökéletesíti a szimmetrikus összkerékhajtást, a lineáris hajtásláncot és a boxermotort. Hogy miért? Mert ezek a megoldások együtt kiemelkedő menettulajdonságokkal ruházzák fel az autókat, és páratlan vezethetőséget adnak. Az összes Subaru modellben a motor, a sebességváltó, az erőátvitel, a meghajtó-tengely, valamint a hátsó differenciálmű egy vonalban, oldalirányból szimmetrikusan helyezkedik el, nem úgy, mint más 4WD rendszereknél. Az eredmény a tökéletes súlyelosztás a két oldal, illetve az első és a hátsó tengely között, valamint a kiegyensúlyozott és semleges viselkedés. És ezek nem puszta szavak, elég csak 20 km/órás sebességgel menni a Foresterrel ahhoz, hogy az ember mindezt átélje.


A 2006-os modellévű Subaru Forester nem sokban különbözik az elődtől, robosztus és jellegzetes formája megmaradt, csupán néhány elemét cseréltek divatosabbra. Elöl a hűtőmaszk és a fényszórók estek át némi fiatalító kúrán, a visszapillantó tükrök LEDes irányjelzővel kiegészített tükröket kaptak, a hátsó fertályon pedig a lámpatesteket átlátszó búrájú “kristálylámpákra” cserélték. A masszív felépítésű, 17 colos kerekeken gördülő és 20 cm szabad magasságú Forester képes feltűnést kelteni, bárhol is jár, de legelőször a hozzáértők és a márkahívek kapják fel a fejüket a közeledtével. A Foresteren ugyanis nem látszik, mire képes valójában, és a 2,5 literes, Euro IV-es motor hangja sem árulkodó. A Subarusok azonban egyből megállapítják, hogy a krómdíszekbe öltöztetett, fekete kasztniban bizony egy legalább 200 lóerős boxermotor végzi a dolgát. Nos, a Forester 2,5 XT 230 lóerős, amit egyedül a motorháztetőn kialakított hatalmas légbeömlő-nyílás jelez.

A Subaru Forester méretei alapján az alsó-középkategóriába tartozik, nagy hasmagassága, magas üléspozíciója és tetősínjei alapján szabadidő-terepjáró, alakíthatóságánál fogva családi kombi, turbómotorja révén pedig sportautó. A Subaru Forester 2,5 XT-nek ezért alig akad konkurense a piacon, és közülük is igazából csak egy típus állja az összehasonlítást. Ez a Mitsubishi Outlander Turbo, amely a Mitsubishi Lancer Evo motorját örökölte. A Forester tehát egy magas üléspozícióval, de személyautós kifinomultsággal bíró, sokoldalú belső térrel rendelkező autó, nagy teljesítménnyel és terepezőképességgel. Az utastér elég komfortos két felnőttnek és három gyermeknek, vagy pedig négy átlagos termetű személynek. A 60/40 arányban osztva dönthető hátsó ülés jóvoltából pedig 1629 literig bővíthető a csomagtér, aminek a padlójában még egy fedett tárolórekeszt is kialakítottak. A Forester számos figyelmességgel könnyíti meg az életet, nagyméretű rekeszek, zsebek (még a műszerfal tetején is), emellett akasztók és fülek segítik a legkülönfélébb tárgyak tárolását.

A beltér tele van praktikus megoldásokkal, igazából semmi sem utal a Foresterben rejlő hatalmas erőre és rali technikára. A szürke-fekete, vízlepergető huzattal bevont ülések inkább egy szabadidőautóba valók, mint egy sportkocsiba, pusztán a háromküllős Momo kormánykerék ad némi sportos feelinget. A műszerfal a japán iskola szerint épült meg, a legtöbb gomb és kapcsoló, köztük a bajuszkapcsoló is a 90-es években futott japán gyártmányú autókból származik. A középkonzol már modernebb hatást kelt, a 6 CD lemezt elnyelő, 2 DIN méretű beépített audioegység mellé egy kihajtogatható pohártartót szereltek, a klímaberendezés és ventiláció pedig három tekerőgombbal szabályozható. Az ezüstszürkére festett olcsó műanyagok méltatlanok egy ilyen autóban, viszont az ajtókon és a műszerfal közepén húzódó szemcsés fekete anyag nagyon kellemes tapintású. No de térjünk rá a Forester legjobb részére, a motorra és a hajtásláncra.


A Subaru már harminc éve csiszolja a boxermotorjait és az úgynevezett szimmetrikus összkerékhajtását, amivel világhírnévre tett szert. A boxermotor építési módjánál fogva simábban jár és gazdaságosabb (még akkor is, ha turbófeltöltővel szerelt), mint a soros vagy a V-motor. Az egymással szemben dolgozó, azaz a rezgéseket kioltó dugattyúk nagyszerű rotációs egyensúlyt garantálnak. A lapos építési módból kifolyólag pedig a motor a járműben mélyebbre kerülhet, alacsonyabbra helyezve a tömegközéppontot is. Ennek révén jobban kiaknázhatók az összkerékhajtás és a kiváló felfüggesztés előnyei, hiszen a jármű kanyarban nem dől meg annyira.

Az új modellévre a Forester csúcsmodellje az Impreza WRX STi 2,5 literes turbómotorját kapta meg, 230 lóerőre csökkentett teljesítménnyel. Ez az i-Active Valve Control System változó szelepvezérléssel kiegészített hajtómű már teljesíti az Euro 4-es környezetvédelmi erőírásokat, és szinte teljesen hangtalan, nem úgy, mint az előző Foresterben és Impreza STi-ben dolgozó kétliteres turbós boxermotor. A mérnökök annyira elszigetelték az erőforrást, hogy a jellegzetes ropogó Subaru-hang is elveszett: alapjáraton eleve nem veszünk tudomást a motorról, de kitartó gázpedáltaposásnál sem csalogatható elő az áhított vérpezsdítő muzsika. Kettes fokozatban ezzel szemben megjön a turbó sivítása, ami városi mutatványozásra sarkallja a vezetőt.

A 2,5 literes boxernek ez nincs ellenére, mindig tettre kész, villámgyorsan felpörög, lineárisan leadott teljesítménye pedig lehengerlő. Turbólyuk nem nagyon érezhető, de tény, hogy 3000-es fordulatszám felett szabadul el a pokol. A maximális nyomaték 320 Nm, akárcsak egy mai kétliteres common rail dízelmotor esetében, s van belőle elég alacsony fordulaton is. A Subaruval ezért igen hatékonyan lehet a szűkebb kanyarokból is kigyorsítani, nem kell mindenáron pörgetni a motort. Mindössze 6 másodperc telik el álló helyzetből a 100 km/órás sebesség eléréséig, az állandó összkeréhajtás révén pedig az erő ténylegesen a hajtásra fordítódik. Ezek után egyértelmű, hogy az előzések pillanatok alatt végrehajthatók, a forgalmi helyzetekből pedig győztesen kerülünk ki.


Hatalmasat lehet autózni a Subaruval. A kocsi útburkolattól függetlenül vaddisznó módjára csörtet előre, olyan előadásmódban, hogy borsódzik az ember háta. Teljesen mindegy, hogy autópályán vagy éppen fagyott földúton nyomjuk a gázt, a tapadás és az iránytartás kitűnő. A futómű és a felfüggesztés maga a tökély: egyszerűen hihetetlen, hogy kényelmes a rugózás és kitűnő a csillapítás, azaz nincsenek felütések, miközben nagysebességű manővereknél is tökéletesen megmarad a stabilitás. Ez a futómű-geometria és a lengéscsillapítók finomhangolása, valamint a lineáris hajtáslánc és az alacsony tömegközéppont érdeme. Tesztautónkon négyévszakos gumik voltak, de így sem jelentett gondot például lefagyott úton hegynek fölfelé száguldani vagy kaptatókon felmászni. A Foresterben az ötfokozatú váltóműhöz kompakt középső differenciálmű, középső viszkokuplung és hátsó önzáró differenciálmű csatlakozik, ezek osztják el optimálisan a tengelyek között a nyomatékot. A Forester így komolyabb terepakadályok leküzdésére is alkalmas. Ráadásul terhelt állapotban is megmarad a 20 centiméteres hasmagasság, mert a hátsó tengelyre mechanikus szintszabályzót szereltek. A Subaru Forester 2,5 XT igényes hajtáslánca miatt egyébként kategóriaelső vontatási képességgel bír, 2000 kilogrammos utánfutót vihet magával.

Az autó egyetlen gyenge pontja az ötfokozatú kézi váltó, ami akadozik és nem rajong a gyors váltásokért. A kormány is kisebb csalódást keltett bennem, mert bár direkt, könnyűsége miatt nem ad elég visszajelzést az útról.

Az új, 2 literes, 158 lóerős motorral felszerelt Subaru Foresterhez már 6 993 000 forintért hozzá lehet jutni, a 230 lovas erősebb változatért pedig 9 137 000 forintot kérnek. Az automataváltó felára 495 ezer forint. A tetőablakot, navigációs rendszert és automataváltót is tartalmazó High felszereltségű változat 10 986 000 forintba kerül.

Aki egyszer már vezetett Subarut, tudja, hogy milyen speciális érzés. Tényleg semmi máshoz nem hasonlítható, és ez a Subaruk esszenciája. Az összkerékhajtás-boxermotor páros bárkit azonnal levesz a lábáról, aki pedig csak a fogyasztás miatt nem vesz Subarut, örülhet, mert a gyár még idén vagy jövőre elkészül a boxer dízelmotorjaival. Egyébként szerintem 15 liter/100 km az állandó örömautózást és az 1500 kilogrammos tömeget figyelembe véve igazán nem sok.