2015. november 11. 15:00   |   Autoblog
címkék:  

40 darab gázüzemű autóbusz áll forgalomba Kaposváron

Tegnap átadták Kaposvárnak a negyven darab, sűrített földgázzal (CNG) üzemelő autóbuszflottát. „A CNG-hajtású autóbuszok használata jelentősen hozzájárulhat a levegő tisztaságának megőrzéséhez, ezáltal a fenntartható fejlődés biztosításához és az élhetőbb városi környezet kialakításához” – jegyezte meg az átadás kapcsán Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) alelnöke.

A Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. korábban 25 szóló és 15 darab csuklós CNG-üzemű busz vásárlása mellett döntött. A beszerzésre azért volt szükség, mert a somogyi megyeszékhely rendkívül koros autóbuszparkkal rendelkezett. A Kaposvárott közlekedő járműflotta átlagéletkora 16,4 év, a buszok együttes futásteljesítménye pedig átlagosan 770 ezer kilométer. Az új buszok beszerzése összesen 4,2 milliárd forintba került, melynek 97,5 százalékát Európai Uniós forrásból finanszírozzák, a maradékot pedig a város állja.

Az új buszok üzembe helyezésével a zajterhelés a harmadára csökken, mivel a sűrített földgázzal hajtott motorok jóval halkabbak a dízel üzemű változatoknál. Nagyon fontos előnyük továbbá, hogy a korábbiaknál gazdaságosabban üzemeltethetők. A jelenlegi kaposvári buszpark éves üzemanyagköltsége több mint 216 millió forint, az újé ennek majdnem a fele, körülbelül 120 millió forint lesz Kaposvár számításai szerint. Az új autóbuszok a tesztidőszak után folyamatosan állnak forgalomba a megyeszékhelyen.

A város tervei között szerepel az új buszpark biogázzal történő üzemeltetése. Ebben elsősorban a kaposvári cukorgyár lehet a partner, mely egész évben nagyüzemi keretek között termel biogázt. A cég szükség esetén egymillió köbméternyi biogázt tud biztosítani a buszok üzemeltetéséhez évente. Az autóbuszok töltőállomásának kivitelezése az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt. részeként működő FŐGÁZ CNG Kft. beruházásával valósult meg. A töltőállomást a Gilbarco ACIS Kft. építette meg rekord gyorsasággal, mintegy három hónap alatt. Mind a FŐGÁZ CNG Kft, mind pedig a Gilbarco ACIS Kft. a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület tagja.

Nemcsak a világon, hanem hazánkban is szükség van hatékony lépésekre annak érdekében, hogy drasztikusan csökkenjen a károsanyag-kibocsátás. Egy, az Európai Bizottság megrendelésére készült tanulmány szerint hazánk idén több mint 100 milliárd forintnyi veszteséget szenved el csak a légszennyezettség okozta megbetegedések miatt kiesett munkanapok következtében. “A sűrített földgázzal (CNG) üzemelő járművek a dízelmotorosokhoz képest jóval kevésbé terhelik a környezetet, ennek köszönhetően előnyösebb üzemeltetési költség mellett kínálnak a tüdő, és más légzőszervi rákbetegség kialakulásáért, továbbá a szív és érrendszeri megbetegedésekből fakadó idő előtti elhalálozásokért felelős szilárd részecske kibocsátás-mentes üzemet” – hívta fel a figyelmet az MGKKE elnöke.