2005. október 04. 09:49   |   Autoblog
címkék:  

Mercedes-Benz Direct Hybrid és Bluetec Hybrid

A Direct Hybrid S 350 egy benzinmotoros-elektromotoros hibrid, míg a Bluetec Hybrid S 320 a világ legtisztább dízelmotoros hibrid járműve.


A benzinüzemű motorok esetében a fejlesztés fő iránya az üzemanyag-fogyasztás további csökkentése. A második generációs sugárirányított benzinbefecskendezés segítségével sikerült a Mercedes-Benz fejlesztőmérnökeinek jelentős üzemanyag-takarékosságot elérni. Az új S-osztály 3,5 literes V6 motorján alkalmazták ezt a technikát: kifejlesztették a Direct Hybrid tanulmányautót, amely egy kompakt, nagynyomatékú elektromotorral kombinált közvetlen befecskendezésű benzinmotoros jármű.


A dízelüzemű motorok esetében a részecskeszűrő szériafelszereltségként való bevezetésével világszerte szigorú nitrogénoxid-kibocsátási előírásoknak kell megfelelni, ugyanakkor meg kell tartani a dízel közismerten takarékos üzemelését. A nitrogén-oxid kibocsátás csökkentésének célját kitűzve alkották meg a Bluetec Hybridet, melynek hajtásáról az új S-osztály 3-literes V6-os dízelmotorja gondoskodik – szintén nagynyomatékú elektromotorral kombinálva. A siker záloga az újszerű kipufogógáz-tisztítási technológia, melynek “Selective Catalytic Reduction” (SCR) szelektív katalizátor berendezése a nitrogén-oxid kibocsátást 80 százalékkal csökkenti – a Bluetec Hybrid ezáltal a világ legtisztább üzemű dízelmotorja.


Mivel mindkét kísérleti járműben az optimalizált belsőégésű motort a hajtáságba integrált elektromotorral kötötték össze, lehetővé vált a fogyasztás további – különösen városi csúcsforgalomban való – csökkentése. A belsőégésű motor mindig kiiktatódik, amikor nincsen rá szükség. A két erőforrás kombinációja ugyanakkor hatékony párost alkot dinamikus és lágy elinduláskor. Guruláskor és fékezéskor az elektromotor energiát nyer vissza. A hibridhajtás a Bluetec Hybrid esetében a hasonló elődmodellekhez képest 20, míg a Direct Hybrid változat esetében 25 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást eredményez.

Az S 320 Bluetec Hybrid kombinált teljesítménye 243 LE, forgatónyomatéka 575 Nm. Az autó 7,2 másodperc alatt gyorsul nulláról 100 km/óra sebességre, maximális sebessége pedig 250 km/órában elektronikusan korlátozott. Névleges fogyasztása ugyanakkor mindössze 7,7 liter/100 km. Az S 350 Direct Hybrid összteljesítménye 300 LE, forgatónyomatéka pedig 395 Nm. 7,5 másodperc alatt gyorsul nulláról 100 km/órás sebességre, maximális sebessége pedig 250 km/óra. Névleges fogyasztása 8,3 liter/100 km.


Az elkövetkezendő években a hibridjárművek körzettől és közlekedési szituációtól függően eredményesen egészíthetik ki a belsőégésű motorokat olyankor, amikor az üzemanyag hatékony használata, a dinamika és komfort fokozása szükséges és gazdaságos.