2017. március 21. 16:15   |   Autoblog
címkék:  

Ütős lett az új sport Yaris

Bemutatkozott a legsportosabb Toyota kisautó, a Yaris GRMN, melybe a Toyota a motorsport-programjai révén felhalmozott mérnöki tudásának javát belerakta. A kis forró ferdehátút egyedülálló módon egy 1,8 literes kompresszoros motor hajtja, nem kevesebb, mint 210 lóerővel. Forgalmazása a jövő év elején indul.

A Yaris GRMN születését az inspirálta, hogy a Toyota 17 év szünet után, 2017-ben visszatért a FIA Rally Világbajnokságra (WRC) a Toyota Gazoo Racing csapattal és a Yaris WRC versenyautóval. A sportág csúcsát jelentő WRC nemcsak kihívást, hanem lehetőséget is teremt: lehetőséget a technológiák és az emberek fejlődésére, a világ különféle útviszonyainak kipróbálására, és olyan tapasztalatok gyűjtésére, amelyek révén a márka egyre jobb autókat készíthet. A motorsport hatása erőteljesen érződik az új modellen, legyen szó akár a külső stíluselemekről, akár a vezető köré formált utastérről. A fényezés is a sport világát idézi: a WRC-ben versenyző raliautó mintájára itt is vörös és fekete elemek törik meg a fehér felületeket a motorháztetőn és a küszöbökön.

A Yaris GRMN abban a tekintetben is egyedülálló az európai kocsik között, hogy motorja kompresszoros feltöltésű. A gázadásra nagyon gyorsan reagáló 1,8 literes motor teljesítménye több mint 210 lóerő. Az erőforrás egy hatfokozatú manuális sebességváltón keresztül hajtja az első kerekeket, és az autó mind a 0-100 km/órás, mind a 80-120 km/órás sebességtartományban a kategória legjobb idejét futja.

Annak érdekében, hogy e meggyőző teljesítmény vezetési élménnyé válhasson, a Yaris GRMN megerősített futóművet kapott, és az első rugótornyokat extra merevítő rúd köti össze. A Toyota Gazoo Racing versenytapasztalata alapján tervezett felfüggesztést behatóan tesztelték a Nürburgring Nordschleife pályán, és a jobb útfogás és irányíthatóság érdekében egy Torsen részlegesen önzáró differenciálművel is kiegészítették. A rugók rövidebbek lettek, hogy az autó jobban az úthoz lapuljon, a Sachs pedig külön ehhez a modellhez tervezte a lengéscsillapítókat. Az első stabilizátorrúd átmérője nagyobb lett. Az autóba nagy teljesítményű fékrendszer is került, nagyméretű hűtött féktárcsákkal és négydugattyús első féknyergekkel.

A Yaris GRMN stílusa egyértelműen tükrözi az autó teljesítményét. A kizárólag háromajtós karosszériával készített modell 17 colos, sokküllős BBS könnyűfém keréktárcsákon gördül, és nagy sebességnél egy feketére fényezett hátsó légterelő biztosítja a kellő leszorító erőt. A sportos hatást tovább erősítik a különleges első és hátsó lökhárítók, a hátsó diffúzor és a középen kivezetett kipufogó. A Yaris GRMN teljesítményére a kabin kialakítása is egyértelműen utal: a kiváló tartást és oldaltámasztást biztosító első sportüléseket kifejezetten ehhez a modellhez tervezte a Toyota Boshoku. A GT86-ból már ismert kisméretű, bőrborítású kormánykeréken egy középállást mutató jelzés látható. A sportpedálok alumíniumból készültek, és az újratervezett műszeregység tökéletesen illik az autó sportos karakteréhez.

A Yaris GRMN motorjának és utasterének megtervezésével európai szakembereit bízta meg a Toyota, míg a futóművet és a fékrendszert Japánban tervezték. A gyártás a Toyota Motor Manufacturing France Valenciennes-i üzemében folyik majd. A japán piacon már eddig is több sikeres GRMN modell szerepelt, Európában viszont most jelenik meg először ilyen, a Yaris GRMN, amelynek forgalmazása 2018 elején kezdődik.