2017. március 22. 16:50   |   Autoblog
címkék:  

Megújult a Jeep kompakt szabadidőautója

A Genfi Autószalonon mutatkozott be a vadonatúj Jeep Compass, amellyel a márka szeretne egy szeletet kihasítani a rohamtempóban bővülő európai kompakt SUV szegmensből. A modell modern és hamisítatlan Jeep dizájnt kapott, s elsősorban kategóriaelső terepképességeivel tűnik ki vetélytársai közül.

Az új Compass a kompakt szabadidőjármű szegmenst, a világ egyik legfontosabb, rendkívüli ütemben növekvő piaci kategóriáját gyarapítja, amelynek globális éves eladásai a várakozások szerint 2020-ra csaknem 20 százalékkal növekedve elérhetik a 7,5 millió darabot. A vadonatúj Compass a Jeep modellkínálat meghatározó jelentőségű tagjaként jelenik meg az európai piacokon, s versenyképes ajánlatot képvisel.

Hogy az EMEA térségben felmerülő, változatos ügyféligényeknek maradéktalanul megfeleljen, a Compass kétféle benzin- és két dízelmotorral, összesen nyolc különböző hajtáslánc-kombinációban lesz megrendelhető. A kocsi négyféle, Sport, Longitude, Limited (ez a legbőkezűbben felszerelt csúcsmodell), valamint a kategória legkiválóbb Trail Rated terepalkalmasságát kínáló, maximális offroad elvárások kielégítésére alkalmas Trailhawk kivitelben választható.

A Compass azonnal Jeepként azonosítható, köszönhetően az olyan hagyományos formai megoldásoknak, mint a hetes osztású hűtőrács vagy a trapéz alakú kerékívek. A Jeep formatervezői fényes fekete háttér előtti, különálló króm elemekkel frissítették fel a legendás hetes hűtőrácsot. A fekete fényszórókeretek még karakteresebbé teszik a kocsi megjelenését. A csapott tetővonal, az izmos kerékdobok, a teljesen körbefutó üvegfelület és a fényes feketére festett tetőlemez (opció) is egyedi megjelenést adnak. Hatalmas, kétrészes napfénytető is rendelhető. A far meghatározó eleme a LED-es lámpatest, ami a csomagtérajtóra is átfut. Extraként motoros mozgatású csomagtérajtó is kérhető.

Az utasteret kifinomult anyaghasználat és fejlett műszaki tartalom jellemzik. A műszerfal trapéz alakú kerete jellegzetes Jeep formai elem, színében és kidolgozásában a belső tér kiviteléhez alkalmazkodik. A műszerpulton kapott helyet a Uconnect rendszer 5, 7 vagy 8,4 colos érintőképernyője, a középkonzolon pedig a funkcionális elemek, köztük a sebességváltó, a Selec-Terrain kezelőszervek, az elektromos rögzítőfék, a start-stop rendszer kapcsolói, a klíma és hangerőszabályozó gombok, valamint a médialejátszó készülékek csatlakozó- és töltőportjai kaptak helyet. A vezető előtti műszeregységbe 3,5 vagy 7,0 colos kijelzőt integráltak. A színes 7 colos képernyőn megjelenő információkat a vezető akár menet közben is átkonfigurálhatja.

A háromféle Uconnect rendszer (UConnect 5.0, 7.0 és 8.4NAV) kommunikációs, szórakoztató és navigációs funkciói a vezetési élményt és az utasok kényelemérzetét egyaránt javítják. A Uconnect 7.0 vagy 8.4NAV rendszerek nagyfelbontású, kapacitív érintőképernyőjük mellett az Apple CarPlay és Android Auto funkciók (alapfelszerelés a Limited és Trailhawk kiviteleken) révén nyújtanak kihangosítást, navigációs és hangvezérelt üzenetkezelést.

A kategória legkiválóbb terepalkalmasságáról kétféle fejlett, állandó összkerékhajtási rendszer, a Jeep Active Drive és a Jeep Active Drive Low gondoskodik, utóbbi 20:1 arányú kúszóáttételt kínál. Mindkét rendszer a rendelkezésre álló hajtóerő akár 100 százalékát képes bármely kerékre összpontosítani. A Jeep Active Drive és Active Drive Low összkerékhajtási rendszereinek része a Jeep Selec-Terrain funkció, amely akár öt különböző üzemmódot (automata, hó, homok, sár, valamint – kizárólag a Trailhawk kivitelhez – szikla) kínálva gondoskodik a minden felszínen, időjárástól függetlenül, úton és terepen egyaránt tökéletes összkerékhajtásról.

A Compass hátsó tengelye lekapcsolható, az autó képes akár fronthajtással is közlekedni, így az összkerékhajtás kedvezőbb üzemanyag-fogyasztással társulhat. A Jeep Active Drive és Active Drive Low összkerékhajtási rendszerei szükség esetén késlekedés nélkül váltanak át négy hajtott kerékre.

A Trailhawk kivitel emellett csaknem 2,5 centiméterrel megnövelt szabad hasmagassággal, fenékvédő lemezekkel, piros hátsó vonószemmel, egyedi első és hátsó lökhárítóval, kedvezőbb terepszögekkel (elöl 29,1, középen 23,7, hátul 33,1 fok), 17 colos offroad abroncsokkal és akár 22,9 cm szabad hasmagassággal rendelkezik. A Tralihawk kivitel Selec-Terrain funkciója lejtmeneti ereszkedés-szabályozót is kínáló Selec-Speed Control rendszert alkalmaz.

A Jeep Compass nem kevesebb, mint nyolcféle hajtáslánc-opciót kínál, két benzinmotorral, két dízelmotorral, valamint kétféle sebességváltóval – egy hatfokozatú kézi, és egy kilencfokozatú automata egységgel. A Compass európai kínálatát egy benzin- és két dízelmotor alkotja. Az 1,4 literes MultiAir2 benzines turbómotor 140 lóerőt ad le 5000/perc fordulatszámon, legnagyobb forgatónyomatéka 230 Nm 1750/percnél; a start-stop rendszerrel szerelt motor hatfokozatú kéziváltóval és elsőkerék-hajtással kerül forgalomba. Az 1,4 literes MultiAir2 turbómotor erősebb változata 170 lóerőt (5500/perc) és 250 Nm nyomatékot (2500/perc) ad le; a motor kilencfokozatú automata váltón keresztül hajtja mind a négy kereket.

A dízel választék a takarékos 1,6 literes MultiJet II Stop&Start motorral indul, ennek 120 lóerős csúcsteljesítménye 3750/percnél érhető el, a legnagyobb forgatónyomaték 320 Nm (1750/perc). A motorhoz hatfokozatú kézi sebességváltó és kétkerék-hajtás tartozik. A 2,0 literes MultiJet II Stop&Start dízelmotor 140 lóerőt (4000/perc) és 350 Nm nyomatékot (1750/perc) ad le. A motorhoz a kilencfokozatú automata vagy a hatfokozatú kézi sebességváltó egyaránt választható, 4×2 hajtásképlettel. Ugyanezen kétliteres dízelmotor nagyobb teljesítményű, 170 lóerős kivitele kizárólag a kilencfokozatú automata sebességváltóval és 4×4 összkerékhajtással rendelhető (beleértve a Trailhawk egyedi terepáttételes üzemmódját).

A vezető és utasai biztonsága elsődleges jelentőséget élvezett a vadonatúj Jeep Compass fejlesztése során. A modell több mint hetven fejlett aktív és passzív biztonsági és vagyonvédelmi funkciót kínál, beleértve a ráfutásos ütközést gátló rendszert és a sávelhagyásra figyelmeztető funkciót. Emellett holttér-felügyelet és hátsó keresztirányú forgalom-felügyelet, ParkView tolatókamera dinamikus segédvonalakkal, teljesen automata párhuzamos és merőleges parkolósegéd, adaptív tempomat, valamint hét légzsák alkotja a modell arzenálját.

Az új Jeep Compass nyáron érkezik, alapára 25 ezer euró lesz.