2018. szeptember 12. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

Itt az új Mercedes-Benz GLE SUV

Az M-osztályt felváltó GLE mindössze három éve van piacon, ám a Mercedes máris elérkezettnek látta az időt egy alapos átalakításra. A változások igen jelentősek, hiszen módosultak a méretek, a karosszéria és a belső tér, újak a motorok és számos műszaki innováció került be az autóba. Az új GLE-osztály az októberi Párizsi Autószalonon ünnepli a világpremierjét, értékesítése pedig 2019. elején indul.

A Mercedes-Benz 1997-ben az M-osztállyal megalapította a prémium szabadidőautók szegmensét. Az M-osztály 2015 őszén felvette a GLE nevet, mint az E-osztály alapjaira épült szabadidőautó. Mindkét modell bestsellernek bizonyult, 1997 óta több mint kétmillió M-, és GLE-osztályos Mercedes talált gazdára a világon. S az utóbbi évtizedben a SUV-modellek száma is megszaporodott, jelenleg hét különböző SUV-modell viseli a háromágú csillagot. A magas építésű modellek alkotják a Mercedes-Benz termékskála legszilárdabb pillérét, és komolyan hozzájárulnak a márka növekedéséhez. Napjainkig több mint ötmillióan választottak maguknak valamilyen Mercedes SUV-modellt.

Modern luxus az aszfaltozott és a kiépített utaktól távol is – ezt üzeni az új GLE dizájnja. A hosszú tengelytáv, a rövid túlnyúlások és a nagyméretű kerekek nem hagynak kétséget afelől, hogy a GLE otthon van bármilyen terepen. A kocsi a Mercedes érzéki tisztaság formanyelvének friss vonulatát tükrözi és igen tekintélyes megjelenésű. Frontrésze különösen erőteljes a függőlegesen álló hűtőráccsal, a két powerdome-os motorháztetővel és a krómbetétes alsó védőelemmel ellátott lökhárítóval. Természetesen a fényszórók is egyedi dizájnt képviselnek, dupla nappali menetfény csíkkal és Multibeam LED főfényszórókkal, amelyek a megengedett legnagyobb fényerőt állítják elő (a távfény 650 méterre világít).

Oldalnézetből tipikus stílusjegy a döntött C-oszlop, a kerekek pedig 18-22 colosak. Utóbbiak robusztusságot közvetítenek, akárcsak a tetőrudak és a megvilágított fellépők. Hátunézetből is izmos a GLE; a C-oszlopoktól erőteljes vállizom tart a lámpák felé. A fényforrások a korábbinál keskenyebbek és kétrészesek, s a bennük található diódák blokkos elrendezésűek. Az új GLE-nek egyébként szenzációsan jó a légellenállási együtthatója (0.29), ami az alacsonyabb fogyasztáshoz is hozzájárul.

Az utastér a Mercedes-Benz luxuslimuzinjainak elegáns atmoszféráját a szabadidőautók robusztus, progresszív megoldásaival ötvözi. A központi elem a legújabb Mercedesekre jellemző, álló képernyős cockpit, amelyet masszív, lebegni látszó műszerfal vesz körbe. A luxus jegyében minden felületet bőr/műbőr borít és díszítésként valódi fát használtak. A középkonzol két oldalába kapaszkodókat integráltak. Az összes kezelőszerv és képernyő friss dizájnú, a kezelés pedig új séma szerinti. Az anyaghasználat és a kidolgozási minőség elsőrangú.

Az új GLE tengelytávja 80 mm-rel bővebb az elődénél, pontosan 2995 mm-es, így jóval nagyobb helyet kínál, különös tekintettel a hátsó traktusra. A hátsó lábtér 69 mm-rel lett nagyobb, a fejtér pedig 33 mm-rel bővült. A szegmensben először, a második sori ülések motoros állítással is kérhetők. A szélső üléseket 100 mm-es szakaszon előre és hátra lehet csúsztatni, a támlák több fokozatban állíthatók és teljesen le is dönthetők, de a fejtámlák magassága is állítható. Az üléstámlák síkba döntése is elektromosan zajlik, a csomagtér felől. A csomagtér 825 literes, bővítve pedig elképesztő 2055 literesre nő. Ha a kocsit légrugózással is felszerelték, a könnyebb pakolás érdekében 40 mm-rel le lehet süllyeszteni a hátulját. Opcióként egy hatodik és egy hetedik ülés is kérhető a GLE-hez.

Az új Mercedes GLE-t az A-osztályban debütált, tanulóképes MBUX multimédiás rendszer új kiadásával is felszerelték. A SUV-ban már alapfelszereltség a két darab, közös búra alá költöztetett 31,2 centiméteres képernyő, ahol az ábrázolt tartalmak négyfajta hangulat szerint jelenhetnek meg. Újdonságként tetőkonzolba épített kamera figyeli a sofőr és az első utas kézmozdulatait, így például tudja, hogy melyik oldali ülésfűtést kell bekapcsolni. Az egyszerű gesztusok is működnek, az olvasólámpa felkapcsolásához például elegendő a visszapillantó tükör felé nyúlni. Mindemellett az MBUX menüje is megújult, és számos új aloldallal egészült ki.

A GLE vezetői asszisztens rendszerek terén is naprakész. Újdonság a Stop-and-Go asszisztenssel felvértezett adaptív sebességtartó, amely felismeri a torlódásokat és araszoló forgalomban, 60 km/órás sebességig a középső vészhelyzeti sáv kialakításában is segédkezni tud. Az aktív holttérfigyelő rendszer leparkolás után még három percig aktív marad, hogy a gyalogosokra, kerékpárosokra figyelmeztesse a sofőrt. Opcióként vontatmány asszisztens is elérhető a GLE-hez, ami jelentősen megkönnyíti az utánfutó felkapcsolását és az azzal való manőverezést.

A GLE jövőre vadonatúj motorokkal lép piacra. A forgalmazás egy soros hathengeres benzinessel indul, amelyet később mások, többek között dízel aggregátok és egy konnektoros hibrid verzió is követni fog. Az első kapható GLE modell a GLE 450 4MATIC lesz, soros hathengeres erőforrással és 48-voltos technológiával. A turbós blokk 367 lóerőt és 500 Nm nyomatékot mozgósít, amit rövid ideig az EQ Boost kiegészítő hajtás még megfejelhet 22 lóerővel és 250 Nm nyomatékkal. A hibrid funkciókért, tehát az elektromos löketért és az energiavisszatermelésért az indítómotor/generátor egység felel. A fedélzeti elektromos rendszer 48-voltos.

Az összes új GLE modellben 9-fokozatú automataváltó továbbítja az erőt a kerekek felé. A négyhengeres motorral szerelt modellekben a 4MATIC összkerékhajtás osztóművet használ, így 50:50 százalékos tengelyenkénti nyomatékelosztást valósít meg. A nagyobb motorok esetében az osztóműben már többtárcsás kuplung található, amely változó nyomatékelosztást tesz lehetővé a tengelyek között. Felező áttétel is van benne és offroad vezetésnél automatikus önzáró funkciót is kínál. Felfüggesztésből többféle érhető el, a csúcsot az aktív karosszérialengés kiegyenlítéssel kiegészített Airmatic légrugózás képviseli, amely a piacon egyedüliként a rugózó és csillapító erőket kerekenként képes szabályozni. Nemcsak a karosszériadőlést tudja kiküszöbölni, hanem a bólintást és beülést is. Az útfelület letapogatás funkcióval együttműködve kiemelkedő menetkomfortot tud nyújtani.

Az új Mercedes-Benz GLE a Párizsi Autószalonon debütál (október 4-14.). A jövő év elején kerül az európai és amerikai márkakereskedésekbe, majd tavasszal Kínába is eljut. Gyártása Tuscaloosa-ban (Alabama/USA) kezdődik.