2019. március 11. 13:05   |   DG
címkék:  

A nap képe: az új Lancia Stratos

Két évvel ezelőtt a Manifattura Automobili Torino (MAT) megkapta a jogokat az új Lancia Stratos gyártására, s az idei Genfi Autószalonon már láthatta is a közönség a sorozatérett autót. Az új Stratos Ferrari-eredetű V8-as motorja 540 lóerős, és kézi váltó kapcsolódik hozzá, most első ízben. A retró vonalvezetésű, hátsókerekes élményautóból 25 darabot készítenek.

A verseny- és luxusautók kis sorozatú fejlesztésére és gyártására szakosodott Manifattura Automobili Torino (MAT) óriási autóipari tapasztalattal bír, hiszen alapítója és vezetője, Paolo Garella 30 évet töltött el a Pininfarinánál, ahol több mint 50 egyedi autómodell fejlesztési és összeszerelési munkáit irányította. De Garella érdeme az új Stratos is. Az utóbbi években a MAT fejlesztette és építette többek között a Scuderia Cameron Glickenhaus versenyautóit, valamint az Apollo Intensa Emozione szupersportautót. Tavaly decemberben a japán Aspark is a MAT-ot választotta fejlesztői és gyártói partneréül. A cég tavaly az új Stratos 25 darabos gyártására is megkapta az engedélyt a New Stratos GbR-től.

Az új Stratos megtartotta legendás elődje összetéveszthetetlen formáját, kompakt méreteit és könnyű szerkezetét. 4181 mm hosszú, 1971 mm széles és 1240 mm magas, tengelytávja 2400 mm-es. Vezetésre született, s elsődleges otthona a kanyargós utak, ahol megmutathatja, mit tud. Karosszériája 100 százalékban szénszál erősítésű műanyag, száraz tömege csupán 1247 kilogramm. Súlyelosztása is ideális egy hátul hajtó kocsihoz, 44/56 arányú.

A Stratosba a Ferrari F430-ban szolgált 4,3 literes V8-as szívómotort építették, amely ebben az esetben 540 lóerőt (8200 ford./percnél) és 517 Nm-es nyomatékot (3750 ford./percnél) állít a pilóta szolgálatába. Ezt azt jelenti, hogy a Stratos minden egyes lóereje csak 2,3 kilogrammot cipel. A nulla-százas sprint 3,3 másodpercet vesz igénybe, kétszázra 9,7 másodperc alatt gyorsul fel az autó, míg a csúcssebessége beállítástól függően 274-330 km/óra lehet.

Külön öröm, s a kocsi analóg szellemiségét erősíti, hogy manuális váltóval is konfigurálható. A genfi standon kiállított két kocsiban például kézi kapcsolású szerkezetek voltak.