2019. július 08. 17:15   |   DG
címkék:  

Kompakt szupersportautók a Mercedes-AMG-től

A Mercedes-AMG ismét őrült kompakt sportmodelleket épített, amelyekben a világ legnagyobb fajlagos teljesítményű négyhengeres turbómotorja dolgozik. A normál vagy S kivitelben elérhető A 45 és CLA 45 modellek a szegmens szupersportautói, 3,9-4,1 másodperc alatt ugranak százra és akár 270 km/órával is száguldhatnak.

A Mercedes-AMG elővezette legfrissebb A 45 4MATIC+, A 45 S 4MATIC+, CLA 45 4MATIC+ és CLA 45 S 4MATIC+ modelljeit, amelyek minden tekintetben felülmúlják elődeiket. Már a megjelenésükkel is a vezetés tiszta élményét közvetítik. Mindkét modellre felkerült az AMG különleges, függőleges pálcákkal kirakott Panamericana hűtőrácsa, amitől sokkal komolyabban festenek.

Ehhez mélyen kontúrozott vékony fényszórók, erődómos motorháztető és a repülőgépek szárnyára emlékeztető alsó szoknya adódik, melynek légbeömlő nyílásaiba vízszintes légterelő lapokat integráltak. Az oldalküszöbök szélesebbek, mint a normál modelleken. A kerékjáratokat alapban 18, az S modellek estében 19 colos kerekek töltik ki, rajtuk 245/40/18 vagy 245/35/19 és 255/35/19 (CLA 45) méretű gumikkal. Az S verziók nagyobb, pirosra festett és AMG feliratú, 6-dugattyús féknyergeikről ismerhetők fel.

A két kompakt sportoló hátulról is egyedi képet fest; a normál modelleken oldalanként két 82, az S kiviteleken oldalanként két 90 mm-es kerek kipufogóvég kandikál ki a karbon diffúzorból. Az utóbbi jellegzetessége a két, a CLA 45 esetében a négy függőleges pálca. Az A 45 mindemellett nagyméretű légterelő szárnyat visel, a CLA 45 csak élspoilert kapott. Ha mindez nem lenne eléggé agresszív, a kocsik AMG aerodinamikai csomaggal is felvértezhetők. Ebben az esetben az első splitter még nagyobb és oldalra is terelőlapok kerülnek fel, s módosul a hátsó diffúzor is. A splitter, a küszöbbetétek és a kipufogóvégek magas fényű fekete vagy ezüst króm kivitelben is elérhetők.

A brutális külső félelmetesen erős motort rejt, ami egy valóságos mestermű. A teljesen újonnan fejlesztett 2 literes erőforrás a világ legerősebb sorozatgyártású turbós négyhengeres motorja. Az előd is elképesztő 380 lóerőt adott le, az új azonban ezt még 40 lóerővel megfejeli, így az A 45 S és a CLA 45 S pilótája 421 lóerőnek parancsolhat. A forgatónyomaték 475 Nm-ről 500 Nm-re emelkedett (480 Nm a normál modellekben). A 2 literes gép 211 LE-s literteljesítményével számos jól ismert szupersportkocsi aggregátot felülmúl. Ahogy a többi AMG motor esetében, a 2 literes négyhengerest is egy ember rakja össze, kézi munkával.

Az alap 45 modellekben a négyhengeres “csak” 387 lóerőt ad le, de ebben a formában is kiemelkedő menetteljesítményeket biztosít. Az A 45 4MATIC+ kereken 4, a CLA 45 4 MATIC+ 4,1 másodperc alatt gyorsít százra, míg az S modelleknek ehhez 3,9, illetve 4 másodpercre van szükségük. A két alapmodell végsebessége 250 km/óra, míg az S változatok 270 km/órára képesek. (Az opciós AMG Driver’s csomaggal a másik kettőé is 270-re emelhető). Az új motor amúgy azonnali reakcióival is lenyűgöz. A maximális nyomaték az alapmodelleknél a 4750-5000-es tartományban, az S modelleknél az 5000-5250-es tartományban jelentkezik. Az erőleadás egy szívómotoréhoz hasonlítható, ahol a nyomaték lineárisan emelkedik. A piros tartomány 7200-nál kezdődik. Az elektronikusan szabályozott wastegate szeleppel kiegészített, az olaj és víz mellett levegővel is hűtött turbófeltöltő maximális töltőnyomása 2,1 bar.

A motorhoz nyolcsebességes duplakuplungos váltómű tartozik, melynek kapcsolási karakterisztikáját a kiválasztott menetmód is befolyásolja. Természetesen mindenkor kézi kapcsolásra is van lehetőség. Sztenderd funkció a rajtprogram is. Az A 45 és a CLA 45 egyaránt intelligens összkerékhajtáson keresztül juttatja az erejét az aszfaltra. A hajtónyomaték rugalmas elosztása nemcsak a tengelyek között, hanem a két hátsó kerék között is lehetséges. Újdonság a Drift mód, amely sztenderd funkció az S modelleken és az AMG Dynamic Plus csomag részeként rendelhető a normál kivitelekhez. Race üzemmódban, a váltóművet manuális módba állítva és az ESP-t kikapcsolva nincs akadálya a kanyarokat kilinccsel előre lefűzni.

A lassításról 350 mm-es első tárcsák és 4-dugattyús nyergek, továbbá 330 mm-es hátsó tárcsák és egydugós nyergek gondoskodnak, de az S változatok 36 centis első tárcsákat és 6-dugattyús nyergeket kapnak. A belső tér AMG-s szellemben épült, bőr/mikroszálas sportülésekkel, piros dupla szegélyvarrással, piros biztonsági övekkel és piros keretes szellőzőkkel. Az A 45 S és CLA 45 S sárga részletmegoldásokkal operál és nappabőr AMG Performance kormánykereket vonultat fel középállásjelzővel. A középkonzolon mindegyik modellben további kapcsolók vannak az ESP, a váltó és az opcionális adaptív csillapítású futómű vezérléséhez. A digitális műszerfal három különböző AMG stílusban jeleníti meg az adatokat. Az S modellekbe adatrögzítő berendezést és virtuális versenymérnököt is építettek.