2011. december 21. 21:15   |   Autoblog
címkék:  

Jön az Audi A1 quattro

Az Audi az idei Wörthi-tavi GTI-találkozón mindenkit ledöbbentett az 503 lóerős, ultrabrutál A1 clubsport quattróval, amely 3,7 másodperces gyorsulásával minden idők leggyorsabb Audijává avanzsált. A koncepcióautóból nem válhatott utcai modell, de Ingolstadtban nem hagyták veszni az ügyet, és az A1 quattro formájában, „kicsiben”, hamarosan mégis rátehetjük a mancsunkat egy példányra. Azonban nem árt sietni, az A1 quattróból mindössze 333 darabot fognak gyártani.

Az Audi A1 quattro 2 literes négyhengeres, közvetlen befecskendezéses TFSI turbómotort kapott, amely 256 lóerő és 350 Nm nyomaték leadására képes (2500-4500 ford./perc között). Ez feleannyi, mint amit a clubsport quattro tud, mégsem panaszkodhat majd senki a menetteljesítményekre. Az összkerékhajtású kis méregzsák ugyanis 5,7 másodperc alatt sprintel százra és 245 km/óra a végsebessége. Szabványos átlagfogyasztása pedig 8,6 l/100 km.

A 2.0 TFSI motor egy hatfokozatú váltón keresztül adja át erejét a négy keréknek. Normál vezetésnél a nyomaték java része az első kerekekre jut, ám a legkisebb tapadásvesztésnél, milliszekundumok alatt a hátsó tengely is bevonódik a hajtásba. Az elpörgő kerekeket elektronikus differenciálzár fékezi. A futómű természetesen keményebb, mint a mezei A1 modellben, s az elektrohidraulikus szervokormány áttétele is direktebb.  

Az Audi A1 quattro majdnem pontosan úgy fest, mint a clubsport quattro, csupán hátul kivezetett kipufogójában és valamivel magasabb futóművében különbözik tőle. Így is azonnal birtoklási vágyat ébreszt, nagyon dögösen néz ki. A karosszériát és a 18 hüvelykes, exkluzív turbina dizájnos felniket gleccser fehérre fényezték, míg a tető és néhány más elem feketében pompázik. A felnikre peres, 225/35-ös gumikat húztak, a féktárcsák átmérője pedig 312 mm. A menetstabilizáló rendszer teljesen kikapcsolható.

Az utasteret sportos feketébe öltöztették, a szükséges kontrasztot pedig a piros szegélyvarrások és a piros megvilágítású gombok, kezelőszervek biztosítják. Bár a fotókon nem látszik, a nappabőr S sportülések integrált fejtámlával és quattro jelvénnyel rendelkeznek. A lábtartó és a pedálok rozsdamentes acél burkolatot kaptak, a váltógomb pedig alumínium. Sportos kellékek az alul lapított kormánykerék és a piros fordulatszámmérő óra is. Az A1 quattro 210 literes poggyásztérrel rendelkezik, ami 860 literesre bővíthető.

Az A1 sorozat zászlóshajója 2012. második felétől lesz elérhető; az árát egyelőre még nem közölték.