2008. szeptember 09. 08:45   |   Autoblog
címkék:  

Sportszerkóban: SEAT Ibiza 1,4 16V Stylance

A modell immár kategóriájának legsportosabb képviselője; a karosszériát merészen futó, éles vonalak tűzdelik, melyek az érzelmekre hatnak.


A Lamborghinitől érkezett Luc Donckerwolke annyira sportautósra szabta az Ibizát, amennyire tudta. Feszültséggel teli, érzelmeket keltő lett a karosszéria, amely napjaink kisautó-építési irányvonalának megfelelően hosszabb négy méternél. Belül már nem ilyen forradalmiak a változások.


Az új Ibiza ezúttal valóban értelmet adott a márka “auto emocion” jelmondatának. A modell immár kategóriájának legsportosabb képviselője; Donckerwolke a karosszériát merészen futó, éles vonalakkal “szabdalta fel”, melyek az érzelmekre hatnak. A kocsi orra meghökkentő és agresszív a trapézformájú alsó elemmel, a méhsejt mintázatú rácsokkal és a szúrós tekintetet biztosító fényszórókkal, a profilban pedig igazi egyediség fedezhető fel. Különleges a hűtőmaszkból kiinduló és folyamatosan lejtő karaktervonal, csakúgy, mint a hátsó lámpákból kiinduló, feljebb húzódó másik, egyenesebben tartó él. Amikor az első fotók megjelentek a szériakivitelű Ibizáról, nem tetszett a látványa, furcsának találtam a

keresztül-kasul futó éleket rajta. Most egy hétig vezettem, alaposan szemügyre vettem, közelről és távolról egyaránt, felfedeztem benne a kidolgozottságot, s megállapítottam, az Ibiza igenis szép autó. Színt jelent a szürkülő tömegben. Bármilyen szögből nézem, kellemes látvány nyújt, csupán a farát nem sikerült teljesen harmonikusan kialakítani. A csomagtér-ajtó pereméig minden rendben van, a kidudorodó és viccesen magas lökhárító azonban nem illik ide. Hátulnézetből az Ibiza egy kicsit szerencsétlenül fest, ágaskodik, mintha terepjáró volna. A lökhárító aljára csavartak még egy ronda fekete műanyag elemet is, aminek sok gyakorlati hasznát nem látom.


A formai játszadozás áldozatául esett az utastér, ugyanis hiába nyúlt meg az autó és ezzel párhuzamosan a tengelytávja, az Ibiza hátul keskenyebb és alacsonyabb elődjénél, emellett lábtere sem lett bővebb, csupán az első háttámlák kialakítása okosabb. A hátsó traktus körülbelül 175-180 centiméteres magasságig kényelmes – így az európai átlagnak megfelel -, a plafon azonban mindenképpen közelebb van, mint az elődben. A csomagtartó 25 literrel nőtt, immár 292 literes, ami megfelel a kategória átlagának. Előnye még, hogy kiválóan rakodható. Elöl prímán el lehet helyezkedni, bőséges a tér. Az alapkivitelű ülések is remek kialakításúak, megfelelően körülölelik a testet, ülőlapjuk üdvözítően hosszú. Eggyel nagyobb méretű autóban is megállnák a helyüket. Gyorsan személyre szabható a “munkahely”, kézre esik a kormánykerék és a váltókar is. Előbbi fogása kifejezetten jó.

Galéria megtekintése

Nagyítás Galéria a képre kattintva!


Menet közben azonban az új Ibiza egy ponton sem okoz csalódást. Ahogy azt a spanyol márka autóitól megszokhattuk, a futómű például a komfortos és a sportos beállítás remek kombinációját adja; a kocsi bizalomgerjesztően stabil, nincsenek éles terhelésváltásai, nem táncol az úton. Mondhatnánk azt is, a futómű túlméretezett az 1,4 literes, 86 lóerős motorhoz, ami megnyugtató dolog. Az Ibizát gyakorlatlan sofőrök sem tudják kihozni a sodrából. Príma a kormányzás is, de még jobb az ötfokozatú váltó, mely lézerpontosan és finoman kapcsolható. A kar hosszú úton jár ugyan, de a gyors váltásokat is zokszó nélkül tűri.   


A 86 lóerős, 16 szelepes benzinmotor korrekt darab, pörgetve jó kis morgós hangja van, s mivel az Ibiza könnyű autó, fürgén mozgatja azt. A kételkedőknek üzenem: az átlagos igényeket ez az erőforrás is bőven kielégíti, az esetek többségében ennél nagyobb teljesítményre nincs szükség. Autópályán könnyen tartható a 140/150 km/órás sebesség is. A 86 lóerős maximális teljesítmény 5000-es fordulatszámon jelentkezik, a motor körülbelül 4000-es fordulatszámtól kezd élni. A tesztautóban átvételkor alig 1500 kilométer volt, az átlagfogyasztás mégis 7,3 literre adódott, sűrű légkondi használat mellett. A gyárilag megadott 6,2 literes fogyasztást csakis városon kívül lehet elérni, bár óvatosan autózva 6,5 – 6,8 literes átlagot is hozni lehet, ami nagyon kedvező.


Az új SEAT Ibiza 2 799 000 forinttól vásárolható meg Magyarországon, az 1,4-es Reference alapváltozat 3 141 000 forintba kerül. A gazdagabb felszereltségű Ibiza 1,4 Stylance ára 3 344 000 forint, a sportcsomagosé 3 489 000 forint. A konkurensek is hasonló ársávban mozognak, egy közepes felszereltségű Renault Clio-ért például 2,9 – 3,53 millió forintot kérnek, míg az 1,4-es Opel Corsa-t Enjoy felszereltséggel 3,1 – 3,4 millióért vihetjük haza. A Fiat Grande Punto 1,4 16V 3,35 – 3,6 millió forintért szerezhető be.