2012. május 15. 16:53   |   Autoblog
címkék:  

Elhunyt Carroll Shelby, a Cobra atyja

2012. május 10-én, 89 éves korában elhagyott minket Carroll Hall Shelby. Megjárta a világháborút, volt bajnok autóversenyző, versenyistálló tulajdonos, továbbá autóipari vállalkozó és autóépítő is. Shelbynek köszönhetjük többek között a legendás Cobrát, valamint a bivalyerős Shelby Mustangot. S talán Carroll Shelby az egyetlen személy, aki mindhárom nagy amerikai autógyártónak dolgozott.

Az 1923. január 11-én született Carroll Hall Shelby pilótaként megjárta a második világháborút, majd hazatérve autóversenyzőnek állt. Néhány év alatt az egyik legjobb pilóta lett belőle. Három nemzeti bajnoki címet szerzett, megnyerte a 24 órás Le Mans-i versenyt, de számos sebességrekordot is beállított a Bonneville-i Sóstón. 1960-ban szívproblémák miatt sajnos abba kellett hagynia az autóversenyzést, Shelby pedig a versenyautó-tervezés és gyártás felé fordult. A bivalyerős motor – könnyűszerkezetű karosszéria párosában hitt.

Kétüléses sportkocsit szeretett volna építeni, erős V8-as motorral. A legjobb alapot ehhez pedig az AC Ace brit roadster szolgáltatta, amelynek orrába Shelby először GM erőforrást szeretett volna. Megkereste ötletével a Chevrolet-t, amely azonban nemet mondott, hiszen az új sportkocsi veszélyeztette volna a Corvette pozícióit. Shelby ezek után Lee Iaccoca-hoz fordult, aki azonnal meglátta a lehetőséget az amerikai V8-assal szerelt brit kétülésesben. A Ford első embere és Shelby között életre szóló barátság szövődött.

Egy 289 köbhüvelykes (4,7 literes) Ford small block került be az Ace roadster pehelykönnyű karosszériájába és megszületett az AC Cobra. A kétüléses gép az 1962-es New York-i Autószalonon mutatkozott be és a feje tetejére állította a sportautó világot. Shelby rögtön versenykivitelt is faragott az autóból, és bevetette a legjobbak ellen Európában. Kupé és roadster karosszériás Cobrák, valamint GT-k alkották a csapatot, amelyekkel megnyerték az FIA sportkocsi világbajnokságot és a Le Mans-i 24 órást is 1965-ben. Carroll Shelby mindezidáig az egyetlen ember, aki pilótaként, csapattulajdonosként és autókonstruktőrként is győzni tudott Le Mans-ban.

A 60-as évek derekán a 289-es mellé megérkezett a brutális 427-es Cobra (7 literes V8-as), s elindult a Shelby Mustangok forgalmazása is. Shelby attól kezdve számos izomautóhoz adta a nevét és szaktudását, többek között az ikonikus Dodge Viperhez is. 2005-ben Shelby vállalata, a Shelby American Inc. új megállapodást kötött a Forddal, így az autókonstruktőr és tuningmester tevékenyen részt vehetett az új Ford GT kifejlesztésében. Ezen kívül rengeteg új Shelby Mustang is napvilágot látott, mint a GT-H, a GT500, a GT500 Super Snake, a GT és a GT500KR.

Carroll Shelby egészen a haláláig aktívan részt vett cégei és alapítványa irányításában, annak ellenére, hogy az utóbbi két évtizedben szív és veseátültetést is végeztek rajta. Újító és úttörő volt, bejárta a világot, többször nyert és veszített vagyonokat, versenyeket nyert, autókat épített és nagykanállal falta az életet.