2020. november 17. 18:50   |   Autoblog
címkék:  

Elkészült minden idők legkomolyabb nyitható tetejű Ferrarija

A Ferrari megépítette az SF90 Stradale hibrid hipersportautó nyitható tetejű változatát. Az SF90 Spider teljesítmény és innováció tekintetében új mércét állít az ágaskodó lovas márka modelljei között. 1000 lóerejével úgy megy, mint az SF90 Stradale, lenyitható keménytetejével mégis tovább fokozza az élményeket.

Az SF90 Spider a Ferrari lenyitható keménytetejének legfrissebb változatát kapta, mert optimális hangszigetelést és védelmet nyújt, nem deformálódik nagy sebességnél, és kivételes kényelmet nyújt. Az „elcsomagolható” keménytető ráadásul kompakt, egyszerű felépítésű és könnyű, s 14 másodperc alatt kinyitható illetve becsukható. Míg a tradicionális tetőmegoldások 150-200 liternyi helyet követelnek maguknak, addig a Ferrari szerkezete mindössze 100 litert igényel. Alumínium használatával ráadásul sikerült a szerkezet súlyát is alacsony tartani; a Ferrari tetője 40 kilogrammal könnyebb, mint egy hagyományos lenyitható keménytető. Ezenkívül motorosan működtethető hátsó ablakot is tettek bele.

Első sorozatgyártású Ferrari spiderként az SF90 Spider plug-in hibrid hajtásláncot kapott. A hátul középen beépített belsőégésű motor mellett két darab villanymotort találunk az első tengelyen és egyet hátul a motor és a váltó közé ékelve. Utóbbi egység a Ferrari Formula 1-es innovációja után az MGUK nevet kapta (Motor Generator Unit, Kinetic). A benzines turbómotor és a villanymotorok szinergiájából akár 1000 lóerő is felszabadulhat. A belsőégésű motorhoz vadonatúj nyolcgangos duplakuplungos váltómű csatlakozik, amely az előző hétsebességes szerkezetnél 30 százalékkal gyorsabb váltásokra képes (200 ms).

A nyolchengeres, 4 liter lökettérfogatú turbómotor önmagában 780 lóerőt mozgósít, 60-nal többet, mint az eddigi legpotensebb Ferrari V8 aggregát. A nyomatéka is kivételes, 800 Nm. A teljesítmény-leadás háromféleképpen történhet. Tisztán elektromos üzemmódban kizárólag az első tengelyen található két villanymotor hajt. Hibrid üzemmódban a belsőégésű motor és az MGUK egység mozgatja az autót. 4WD, azaz összkerékhajtású hibrid módban pedig az elektronikus első tengely is szükség szerint beléphet a hajtásba, ha nagyobb tapadásra van szükség.

Ezért a tradicionális, kormánykeréken elhelyezett Manettino kapcsoló mellett megjelent egy eManettino kapcsoló is, amely négy üzemmódot kínál fel a pilótának. Az eDrive a tisztán elektromos üzemmód, amelyet aktiválva az SF90 Spider akár 25 kilométert is képes megtenni emissziómentesen, mialatt 135 km/órás tempóig is fel tud gyorsítani. A Hybrid mód a lehető leghatékonyabb üzemelést engedi meg. A Performance, azaz nagyteljesítményű beállítás folyamatosan bekapcsolva tartja a benzinmotort, hiszen a fókusz a vezetés élményén van. A negyedik üzemmód pedig a Qualify, amikor kiaknázható a hibrid hajtáslánc maximális teljesítménye. A benzinmotor és a villanymotorok is (162 kW) mindent kihoznak magukból, így előáll az 1000 lóerős teljesítmény. Az SF90 Spider Qualify üzemmódban 2,5 másodperc alatt képes álló helyzetből 100 km/órára gyorsulni, s a 200 km/óra is megvan neki 7 másodperc alatt. A csúcssebessége 340 km/óra fölött van.

A Ferrari mérnökei minden fogást bevetettek annak érdekében, hogy ellensúlyozzák a hibrid architektúra tömegét, ami jelen esetben 270 kilogrammot tett ki. Sikerült a kocsi tömegét alacsonyan tartani, az SF90 Spider menetkész tömege a feláras Assetto Fiorano csomaggal csupán 1670 kilogramm, ami bámulatos. A súly/lóerő arány így 1,67 kg/LE-ben alakul.

Az Asseto Fiorano csomag többek között Multimatic lengéscsillapítókat, közúti homologizációval rendelkező Michelin Pilot Sport Cup 2 abroncsokat, és karbon hátsó légterelő szárnyat tartalmaz. A szénszálas és titánium alkatrészek még 21 kilogrammot faragnak le a kocsi tömegéből. Az utastérben újdonságot jelent a teljesen áttervezett HMI felület. A műszerek immár digitálisak, a kormánykeréken pedig érintőgombok jelentek meg. Az ülések közötti klasszikus ’F1 híd’ is eltűnt. A sofőr előtti nagy műszeregység 40 centiméter átmérőjű és alapértelmezésben a közepén egy nagy kör alakú fordulatszámmérőt ábrázol. Szélvédő kijelző is van.