2020. november 23. 17:35   |   Autoblog
címkék:  

A nap képe: a legbrutálisabb Toyota Land Cruiser

A dél-afrikai Special Vehicle Innovation három hónap alatt elpusztíthatatlan csapatszállítót épít a világ legrobusztusabb pickupjából, a Toyota Land Cruiser 79-ből.

A páncélozott gépkocsiknak több szintje létezik. A legegyszerűbb és legdiszkrétebb, amikor az eredeti külsőt többé-kevésbé megőrizve alakítanak ki egy olyan járművet, amivel pánikkeltés nélkül jelenhetünk meg emberek között, abban a biztos tudatban, hogy kézifegyveres támadás esetén sem eshet bántódásunk.

Vannak aztán az utolsó csavarig egyedi építésű szerkezetek, amelyeknek minden alkatrésze a fennakadások és sérülések nélküli előrejutást szolgálja – kerüljön, amibe kerül. A dél-afrikai Special Vehicle Innovation (SVI) vállalat palettáján mindkét végletet megtaláljuk, ahogy a kettő közötti arany középutat is: egy olyan gépkocsit, amelyik egy létező típus fődarabjait kombinálja a célfeladatnak megfelelő felépítménnyel.

Az SVI Max 3 a Toyota Land Cruiser eredeti értékeit a mai napig autentikusan hirdető, idestova harminc éve gyártott 70-es széria (azon belül is a pickup LC79-es) létravázát és hajtásláncát alkalmazza. Ennek számtalan előnye van, a megfizethetőségtől kezdve az egyszerű karbantartáson át (a Max 3-ast a világ bármely Toyota márkaszervizében megjavítják, csak férjen be a garázsba) a már-már földöntúli megbízhatóságig.

Ez utóbbira szükség is van, hiszen a létraváznak elképesztő terheket kell cipelnie: a 38 milliméter vastag acéllemezekből összeállított, hasonló vastagságú páncélüveg ablakokkal szerelt autó menetkész tömege 3,8 tonna. Ez a szabványos Land Cruisernek nem csupán a menetkész tömegét, de a megengedett össztömegét (3,3 tonna) is jócskán meghaladja, éppen ezért az SVI vadonatúj futóművet fejlesztett az autóhoz; értelemszerűen a kerekek és az abroncsok sem gyári állapotúak.

Széria viszont a komplett hajtáslánc, a zárható differenciálműves, felezős összkerékhajtástól kezdve a rendelkezésre álló motorokig. Az erőforrás piactól függően lehet 4.0 V8-as benzines (228 LE/360 Nm), 4.2 literes, soros hathengeres dízel (128 LE/284 Nm) vagy 4.5 V8-as dízel (202 LE/450 Nm) – az utóbbi meglehetősen fürgén, akár 140 km/h-val mozgatja a félelmetes járművet.

A Max 3 kapható hétszemélyes terepjáróként, valamint egy és két üléssoros, nyílt platformos gépkocsiként – utóbbira géppuska-állványtól kezdve automatizált gránátvetőn át további ülőhelyekig bármi rögzíthet a kedves ügyfél.

Az utasfülke spártai, a hátsó oldalajtók hátrafelé nyílnak – részben azért, hogy könnyebb legyen beszállni, részint pedig azért, hogy a nyitott ajtók tűzharcban két irányból védjék a személyzetet. Ez a védelem egyébként nem lebecsülendő: a Max 3 alapkivitele ellenáll a leggyakoribb gépkarabélyok (beleértve az AK-47) lőszerének, de némi felárért olyan extra páncélozást is kérhetünk hozzá, ami az acélmagvas lőszereket is megfogja.

Az SVI már forgalmazza a Max 3-ast, szabadon választhatóan bal- vagy jobbkormányos kivitelben. A szállítási határidő három hónap, az ár pedig meglepően kedvező: a legolcsóbb kivitel alig több mint kétszer annyiba, másfél millió dél-afrikai randba (kb. 28 millió Ft) kerül – igaz, fegyverzet nélkül

A dél-afrikai törvények értelmében csak különleges engedéllyel rendelkező (vagy katonai) szervezetek vásárolhatják meg az autót – hogy ez jó vagy rossz hír, mindenki döntse el maga.