2022. június 27. 19:05   |   Autoblog
címkék:  

Újra gyártásba kerül a Bentley 1929-es Le Mans-i versenyautója

A Bentley Mulliner részlegének köszönhetően ismét megjelenik az utakon a legendás Speed Six versenyautó, amely 1929-ben és 1930-ban megnyerte a Le Mans-i 24 órás futamot. A 12 tagot számláló Continuation Series példányai külsejüket és műszaki tartalmukat tekintve is pontosan megegyeznek majd a 20-as évek végén sikert sikerre halmozó versenyautókkal.

A Bentley útjára bocsátja a második, háború előtti continuation (folytatólagos) sorozatát, ezúttal a Speed Six modellből készítenek 12 új példányt. A minden idők egyik legnagyobb jelentőségű Bentley versenyautójának tartott Speed Six modellt ugyanazok a mesterek építik majd, akik az első continuation szériás modellt, a Blowert is kerékre állították.

A Speed Six az 1926-os 6½ Litre Bentley továbbfejlesztett változata volt. W.O. Bentley úgy hitte, hogy a teljesítmény növelésének a legjobb módja a hengerűrtartalom megnövelése, míg például Tim Birkin a kompresszoros feltöltés iránt kötelezte el magát. W.O. Bentley ezért egy 100 mm furatú és 140 mm löketű soros hathengeres motort fejlesztett ki. A 6,6 literes erőforrás a szimpla Smiths karburátorral, az ikergyújtással és a 4.4:1-es kompresszióval 147 lóerőt adott le 3500-as fordulatszámon. Ezekből az autókból 362 darab készült.

A Speed Six karosszéria 1928-ban mutatkozott be, mint a 6½ Litre modell sportosabb kiadása. A soros hathengeres aggregát megizmosodott; az iker SU karburátoroknak, a magasabb sűrítési aránynak és az élesebb vezérműtengelynek köszönhetően immár 180 lóerőt mozgósított. A Speed Six háromféle tengelytávval volt elérhető (3505, 3569 és 3874 mm), de a vevők a legrövidebbet kedvelték igazán. Végül 182 darab Speed Six modellt gyártottak 1928 és 1930 között.

A versenyváltozat tengelytávja 3353 mm volt, a motort pedig még tovább tuningolták a sűrítési arány 6.1:1-re növelésével, így 200 lóerőt adott le. Az 1929-es és 1930-as Le Mans-i győzelem beíratta a Speed Six-et a Bentley történelemkönyvébe. Az 1929-es diadal különösen emlékezetes marad. A Woolf Barnato és Sir Henry ‘Tim’ Birkin által vezetett Speed Six az első körtől a kockás zászlóig az élen haladt, mögötte három másik Bentley-vel. Birkin új körrekordot is felállított (7:21), 46 másodperccel javította meg a korábbi legjobb időt. Birkin 134 km/órás átlagsebességgel, 2844 kilométert tett meg, amely szintén új rekord lett. Ilyen domináns szereplést egy gyártótól a következő 30 évben nem lehetett látni Le Mans-ban.

Ahhoz, hogy a 12 új Speed Six modellt megalkossák, a Mulliner csapata először létrehozott egy komplett 3D-s CAD modellt a kocsiról az eredeti vázlatrajzok és két eredeti autó elemzése alapján. Az egyik mintapéldány az „Old Number 3”, az 1930-as Le Mans-ra benevezett harmadik Speed Six volt, ami túlélte a futamot és azóta is makulátlan állapotban van, tulajdonosa ma is rendszeresen használja. A másik referencia autó pedig a Bentley történelmi gyűjteményében is megtalálható Speed Six (GU409) volt. Ez egy utcai autó, ugyanazzal a négyüléses Vanden Plas felépítménnyel, mint az eredeti versenyautók.

A 92 év óta első Bentley Speed Six összeszerelését az év második felében kezdik meg, ez lesz a projekt műszaki teszt és kísérleti járműve, s a Bentley tulajdonában marad. A többi 12 autónak majd ezután állnak neki. Amúgy már az összes Speed Six Continuation gazdára talált, a vevők minimum 1,5 millió fontot fizettek a régi-új versenyautókért.