2024. december 22. 08:15   |   Autoblog
címkék:  

Miért vált a Formula E kötelező néznivalóvá az F1-es versenyzők révén?

A Formula E São Paulo-i szezonnyitója történelmi esemény volt, amely rekordot döntő autókkal és versennyel zajlott.

A Formula E forradalmi változásokon ment keresztül az új Gen3 EVO bevezetésével, amely a leggyorsabban gyorsuló FIA egymásüléses autó. Az új autó statisztikáit széles körben ismertették, és nem véletlenül: figyelemre méltó.

A 0-100 km/h gyorsulás 1,82 másodperc alatt lenyűgöző, és még az FE pilótáit is megdöbbenti. Ez a statisztika a Formula E-t külön ligába emeli az F1-től, mivel az F1 jelenlegi szabályai szerint ugyanezt az időt 2,6 másodperc alatt érik el. Ez önálló érdeklődést és figyelmet hozott a Formula E-nek.

A São Paulo-i szezonnyitó egy kisebb fordulópontnak tűnt a sorozat számára, amely a tizenegyedik szezonját kezdte. Mivel az F1-es Abu Dhabi-i szezonvége éppen ugyanazon a hétvégén zajlott, egy izgalmas látványosságra volt szükség, és a Formula E pontosan ezt nyújtotta.

A Gen3 EVO bemutatkozó versenye rekordokat döntött, Mitch Evans pedig az első versenyző lett, aki az utolsó helyről nyert. Ezen kívül McLaren újonca, Taylor Barnard 20 évesen a bajnokság legfiatalabb dobogós helyezettje lett. A verseny egyik legnagyobb balesetét pedig a világbajnok, korábbi F1-es versenyző, Pascal Wehrlein szenvedte el.

formulaesaopauloimage

A rekorddöntő Gen3 EVO

A Gen3 EVO az előző két szezonban használt Gen3 evolúciójának szánták, de sok pilóta és csapat inkább egy új generációs autóként említi.

A kiemelkedő jellemzője a gyorsulás: a 0-100 km/h idő 1,82 másodperc, amit az összkerékhajtásnak köszönhet, amely forradalmi újítás az együléses versenyautók világában.

A São Paulo-i rajtok figyelemre méltóak voltak, mivel az autók gyorsulása azonnal láthatóvá vált.

Az új autók vizuálisan is gyorsabbnak tűnnek, ami hatalmas előnyt jelent a Formula E-nek. Az új autó egy áttervezett karosszériát is kapott, amely agresszívabb és izgalmasabb megjelenést kölcsönöz neki.

A végsebesség továbbra is 320 km/h, de az új aerodinamikai dizájn jobb légellenállást biztosít. A Hankook új, lágyabb, minden időjárási körülményekre alkalmas abroncsai, valamint az autó egyéb fejlesztései figyelemre méltó köridőjavulást eredményeztek.

São Paulóban például Wehrlein pole pozíciója 2,9 másodperccel jobb volt, mint a tavalyi idő.

A versenytársak

A São Paulo-i szezonnyitón az volt figyelemre méltó, hogy szinte minden csapat egyformán versenyképes volt. Bár voltak, akik valamivel előnyben voltak, minden csapatnak legalább egy autója pontszerző helyen végzett a verseny során.

Az Attack Mode, amely aktiválja az összkerékhajtást, még stratégikusabbá tette a versenyeket, és végre ismét valami olyan lett, amit a versenyzők szívesen alkalmaztak. Azok a csapatok, amelyek az elmúlt két szezonban hátrányban voltak, valódi előrelépést mutattak, különösen a Mahindra és a Cupra Kiro esetében.

A kvalifikációk is rendkívül szorosak voltak, São Paulóban több párbajot is mindössze ezredmásodpercekkel döntöttek el.

Növekvő rajongói érdeklődés

Bár néhányan továbbra is elutasítják a Formula E-t, az új autók rengeteg figyelmet kaptak. São Paulóban kétszer annyi jegy kelt el, mint a 10. szezonban – mondta a kétszeres F1-es világbajnok Emerson Fittipaldi, aki a versenyt záró kockás zászlót lengette, és a sorozat nagy rajongója.

Bár az elektromos autók nem mindenkinek tetszenek, sokan, akik korábban nem érdeklődtek a kategória iránt, élvezték a São Paulo-i versenyt. Az elektromos autók gyorsabbá és aerodinamikusabbá tétele valóban figyelemfelkeltő, mivel a motorsport rajongói szeretnek gyors versenyautókat nézni – és most a Formula E pontosan ezt kínálja.

A várakozások szerint a Gen4, amelyet 2026 végén vezetnek be, hasonló vagy akár egy kicsit gyorsabb lesz, mint a Formula 2, így a sorozat biztosan felfelé ível. A RacingNews365 információi szerint São Paulo különösen nagy sikert aratott az Egyesült Királyságban az ITV-n, ahol az összes 16 versenyt ingyen, élőben közvetítik az ITVX streaming platformon.

Összegzésül, São Paulo óriási siker volt, és ennek nagy része az új autóknak köszönhető. A Formula E most három versenyt rendez – egyet Mexikóvárosban és kettőt Jeddában – mielőtt az F1 folytatódik, így a motorsport rajongói kereshetnek valami izgalmasat a Formula E-ben.

Az a remény, hogy többen második esélyt adnak a sorozatnak, és továbbra is izgalmas versenyeket szállítanak.

Fotó és borítókép: Andrew Ferraro / Formula E