Mindent az új Mercedes E-osztályról
Az E-Merci márciustól kapható tízféle motorral és akár összkerékhajtással, ősszel pedig érkezik a dízel Bluetec változat.
A presztízsmodelleket előállító márkák egyre magasabbra teszik a lécet; a márciusban szalonokba kerülő új Mercedes E-osztály egy időre biztosan átveszi majd a kategória etalonja címet. Olyan fejlett műszaki megoldásokkal rakták tele, hogy eláll tőle az ember szava. Kérem szépen, az új E-osztály 0,25-ös alaktényezőjével a világ legáramvonalasabb felső-középkategóriás limuzinja, emellett a világ egyetlen autója, amelynek fényszórója önműködően biztosítja az út legjobb kivilágítását. De szériafelszereléséhez tartozik például a fáradtságfigyelő rendszer és az adaptív lengéscsillapítás is. Az E-Merci márciustól kapható tízféle motorral és akár összkerékhajtással, ősszel pedig érkezik a dízel Bluetec változat.
Nem érdemes vitatkozni azon, hogy szép-e az új Mercedes E-osztály vagy sem, ezt mindenki maga döntse el. Én az elejét izgalmasnak, a hátulját kissé fantáziátlannak tartom, de ez nem jelenti azt, hogy az életben nem lennék oda érte. Magas orra és profilja picit a C-osztályra emlékeztet, egyébként összességében elegánsabb, komolyabb, olyan S-osztályos benyomást kelt. 1995-ben az E-osztály volt az első Mercedes modell a négyszemes arccal, mely azóta a típus jelképe lett. A tervezők ezt vitték most tovább, a sajtóanyag megfogalmazása szerint “a kubizmus geometriai formáinak ihletésével rajzolták újra”. A hűtőmaszk pedig “háromdimenziós” krómkeretet kapott és meredekebb lett. A karosszérián a márkánál mostanság divatba jövő sarkos felületek is megmutatkoznak, egyébként homorú és domború felületeket egyaránt találunk rajta. Hátul a sárvédők fölötti vonal az újdonság, amely dinamikusnak láttatja a limuzint.
Széles választék
A Mercedesre jellemző műgonddal dolgozták ki az új E-osztály utasterét, amely a high-tech elemeket vegyíti az eleganciával. Természetesen a minőségre, az összeszerelésre nem lehet panasz, a személyre szabási lehetőségek sora pedig tág. Az új nemzedék tízféle motorral, háromféle futóművel, kétféle design-kivitelben, 12 kerék-gumi kombinációval (16, 17, 18 vagy 19 col) és tizenkét külső színben rendelhető, továbbá hat különböző üléshuzat ötféle színe segít az egyéni elképzelések megvalósításában. A dekorációs elemek választékát is megduplázták, a választékban fényes vagy pórusos nemesfa és alumínium szerepel.
Már az alapfelszerelésben van például 16 colos könnyűfém kerék kilencküllős designnal, eukaliptuszfa és alumínium betét, valamint finom bőrrel bevont, krómlécekkel díszített multifunkciós kormánykerék. Nem hiányzik a 8 hansgzórós, Bluetooth kihangosítós Audio 20 CD szórakoztató-tájékoztató berendezés sem. Az Elegance változatok hagyományosan klasszikus megjelenésűek, a krómozott hűtőmaszk négy ezüstmetál lamellájával, a 16 colos kerekek tíz duplaküllős designjával, a diófa-betétekkel és a műszerfalat, illetve az ajtónyílást bekeretező hangulatvilágítással. Az Avantgarde kivitelek szériafelszerelése a bi-xenon fényszóró, az Intelligens Világítási Rendszer és a fénydiódás nappali menetfény és hátsó lámpa, a 17 colos könnyűfém kerék öt duplaküllős designnal, a sportfutómű és a leültetett karosszéria, a környezetvilágítás és a cső alakú műszerkialakítás. Megkülönböztető jegy az egyéni lökhárító és a hűtőmaszk krómozott keretébe foglalt három, fényes fekete lamella.
Az E-osztály még különlegesebbé tehető AMG sportcsomaggal és Exklusiv csomaggal. Ezek olyan tételeket tartalmaznak, amelyek többsége külön nem kapható. Az AMG sportcsomag része például az AMG lökhárító és küszöb, az erősebb oldaltartású sportülés, a díszvarrásos ülés és kartámasz, a háromküllős sportkormány váltófülekkel, a fekete tetőkárpit, a sportfutómű leültetett karosszériával, a lyuggatott féktárcsa Mercedes-emblémával és a 18 colos könnyűfém kerék AMG designnal. Az Exklusiv csomag tartalma többek között a fa kormánykerék, az Alcantara tetőkárpit, oszlopburkolat és napellenző, a bőrülés, bőrözött kartámasz, ajtóbetét és díszöltéses műszerfal-borítás, továbbá a velúrszőnyeg.
A legkorszerűbb erőforrások
Az új E-osztály négy-, hat- és nyolchengeres motorjainak teljesítményskálája 136 lóerőtől 525 lóerőig terjed. Az újonnan kifejlesztett közvetlen befecskendezéses négyhengeresek kisebb lökettérfogattal adnak a korábbi hathengeresekéhez mérhető teljesítményt. A stratégia szerint könnyebb, kisebb belső súrlódású és hatékonyabb turbómotorok lépnek a korábbi nagy szívómotorok helyébe. A hatékonyság azonban nemcsak a kiváló erőforrásokon múlik. Az új E-osztály 0,25-ös alaktényezője például hihetetlenül alacsony, négy százalékkal jobb a típuselődnél; 130-as autópálya-tempónál a forma 0,25 litert takarít meg 100 kilométerenként. A további takarékossági intézkedések közé tartozik a 17 százalékkal kisebb gördülési ellenállású gumiabroncs, a generátor, az üzemanyag-szivattyú, a klímakompresszor és a szervokormány energiatakarékos vezérlése, valamint a Start-Stop funkció, amely alapjárat helyett leállítja az E 200 CGI motorját.
De jöjjenek előbb a dízelek. A négyhengeresekből a legkisebb a 136 lovas E 200 CDI, utána jön a 170 lovas 220 CDI, majd a friss, duplaturbós E 250 CDI következik, 204 lóerővel és 500 newtonméterrel, ami csaknem eléri a hathengeresek teljesítményét. S kilométerenként csak 139 gramm széndioxidot bocsát ki. A dízelmotor-paletta csúcsán a hathengeres E 350 CDI (231 LE) foglal helyet, amely fél literrel fogyaszt kevesebbet az eddigi E 320 CDI-nél. 2009 őszétől lesz kapható a V6-os gép BlueTEC kivitele is, a világ egyik leghatásosabb kipufogógáz-tisztító technikájával. Az E 350 BlueTEC 211 lóerős és teljesíti a 2014-re tervezett EU6 szabványt. Valamennyi egyéb motor EU5-ös.
Az E 200 CGI és E 250 CGI újonnan kifejlesztett négyhengeres, közvetlen befecskendezésű motorja 1,8 literes, turbófeltöltős, változó szívás- és kipufogás-vezérléssel. Az E 200 CGI (184 LE) a széria hatfokozatú sebességváltóval és Start-Stop funkcióval csak 6,8 liter szuperbenzint fogyaszt (ideiglenes adat; CO-kibocsátás 159 g/km). Az ötfokozatú automatával ellátott E 250 CGI (204 LE) maximális nyomatéka 310 Nm, ami 26 százalékkal nagyobb az eddigi V6-osénál. Közben a fogyasztás visszament több mint 20 százalékkal, 7,4 literre, így a CO2-kibocsátás 175 g/km (ideiglenes adatok).
Továbbra is tagja az E-osztály választékának a közvetlen befecskendezéses E 350 CGI (292 LE) és a csúcsmodell, az E 500 (388 LE), amelyek fogyasztását 0,6 literrel csökkentették. A sorozat megkoronázása az E 63 AMG, mely brutális 525 lóerőt ad le. A V6-os és V8-as modelleken alapfelszerelés a kormánykerékről kapcsolható hétfokozatú automatikus váltómű. Emellett az E 350 CDI és E 350 CGI, valamint az E 500 kapható összkerékhajtással is.
Osztályelső biztonság