2009. március 18. 11:06   |   Autoblog
címkék:  

Szöges ellentét: Mercedes-Benz GLK 320 CDI

Szemben megy az aktuális trendekkel az új, kompakt méretű Mercedes-Benz szabadidő-terepjáró, a GLK. Szögletes formájával szinte sokkolja a lekerekített, kecses fémtestekhez szokott közönséget. Masszívnak tűnik, és az is; off-road csomaggal felvértezve a keményebb tereptől sem riad vissza. Persze a GLK élete elhanyagolható részét tölti majd a szántásban, de képességei alapján a kiépített utaktól távol is bízhatunk benne.

A Mercedes-Benz GLK-ban van anyag rendesen, még az alapmotorral is 1,8 tonna felett van a tömege. A 3 literes turbódízel motornak azért ez nem okoz gondot, nem várt vehemenciával mozgatja az autót. Mindössze 7,5 másodperc alatt gyorsítja fel 100 km/órás sebességre, ami figyelemreméltó adat. Egyik magyarázat erre az erőforrás tekintélyes, 1600-as fordulaton leadott 540 newtonméteres nyomatéka, másik pedig az ideális kiosztású 7-fokozatú automataváltó. A 224 lóerős dízel bármilyen sebességről húz, mint a bivaly; késve reagál ugyan a gázpedál parancsára, de aztán olyan erővel rántja meg a kasztnit, hogy a sofőr nem tehet mást, csak vigyorog. A 7G-TRONIC automataváltó kapcsolásai szinte észrevehetetlenek, s van még egy jó tulajdonsága: visszakapcsoláskor az egyes fokozatok átugrására is képes. Manuálisan is vezérelhető a kormányra szerelt ergonomikus fülekkel, ám ekkor késlekedéssel váltja a fokozatokat. Nem igazán élvezetes. Egyébként a GLK összességében menet közben csendesebb, mint például az ML.

Az Agility Control futómű nagyszerűen kordában tartja a GLK tekintélyes súlyát. Kanyarban a szokásosnál nagyobb oldaldőléssel kell számolni, de a kocsi mindvégig stabilan fekszi az utat, széles abroncsai kapaszkodnak az aszfaltba. A rendszer az útviszonyoknak megfelelően hangolja a lengéscsillapítókat, még a feláras 20 hüvelyk átmérőjű kerekekkel sem kell a menetkomfortról lemondani. A keresztbordákon döccen az autó, de nem ráz. A GLK-ra terepjáróként is tekint a Mercedes; ennek érdekében központi differenciálműves, igényes összkerékhajtást (az osztómű egybe van építve a hosszában álló motorral és váltóval) rakott bele. Alaphelyzetben a hajtóerő 45 százaléka jut az első és 55 százaléka a hátsó tengelyre, ami a menetstabilizálóval és az elektronikus kipörgésgátlóval való intelligens együttműködésnek köszönhetően mindig gondoskodik a kocsi magabiztos viselkedéséről. Aki megrendeli a feláras off-road csomagot, egy műszerfali kapcsolóval aktiválhatja az Offroad menetprogramot, amely a talajviszonyokhoz igazítja a sebességváltásokat és a gázpedál érzékenységét. Ezen kívül az Offroad csomag része a lejtmeneti sebességszabályozó (DSR), továbbá a valódi aláfutás elleni védelem és alvázvédelem. Persze emellett ajánlatos a kocsit 17-es kerekekkel kérni. A COMAND APS kibővíthető az iránytű funkcióval is, hogy mindig tudjuk, merre járunk.

A Mercedes-Benz GLK szögletes formájával új divatot teremthet a kompakt szabadidő-autók piacán. A tapasztalatok alapján, akinek első pillanatban nem is tetszik, később megkedveli. Bár a Mercedes-hívők körében nem biztos, hogy osztatlan sikert arat a jármű. Jövő áprilistól egy új fejlesztésű, 170 lóerős 2,2 literes alap dízelmotorral is megvásárolható lesz a GLK, addig a 320 CDI a legolcsóbb változat 12,6 millió forintért. Az Euro 6-os normát is teljesítő, takarékos GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY indulóára 10 778 000 forint. A legerősebb benzines GLK 350-ért 14 197 000 forintot kérnek – az is biztos kitűnő motor, de szerintem a dízelek jobban illenek a GLK-hoz. A prémium konkurensek egyébként hasonló áron kelletik magukat, néhány százezer forintos differenciák vannak. A legszélesebb választékot BMW X3-ból találjuk, hatféle típus vásárolható meg 10,2 és 14,4 millió forint közötti áron. Az új jövevény, az Audi Q5-ös 10,9 és 13,9 millió forint között vásárolható meg.