1,9 litert fogyaszt a legújabb Audi
A Detroiti Autószalonon debütált új Audi tanulmányautóban három erőforrás is található, a jármű átlagfogyasztása azonban hivatalosan csupán 1,9 liter. Az allroad shooting brake egy emelt hasmagasságú összkerekes hibrid, amelyben első ízben egyesül az allroad és az e-tron modellek formai nyelvezete.
Az Audi allroad shooting brake karcsú kettős fényszórója az Audi quattro modellek jellegzetes motívuma, ám a quattro dizájn továbbfejlesztései is egyben, amire az Audi már a 2013-as Frankfurti Autószalonon bemutatott Sport quattro concept modelljével is utalt. A fényszórókat különleges betéteik négy részre tagolják, a Matrix LED technika egyenként szabályozható fénykibocsátó diódáival minden menethelyzetben a szemből érkezők vakítása nélkül gondoskodik kiváló látási viszonyokról.
A karosszéria túlnyúlásai kimondottan rövidek, a tetővonal pedig alacsonyan ívelve feszül a törzs felett. Utóbbi a shooting brake formákra jellemzően hátrafelé tartva már viszonylag korán lefelé indul, hogy azután a C-oszlopokban záruljon, amelyek közül a bal oldalin az elektromos töltőcsatlakozó, a jobb oldalin pedig a tanksapka kapott helyet. Az Audi allroad shooting brake külső karosszériaelemeinek anyaga alumínium, valamint szénszál-erősítésű műanyag. A sötétszürke oldalsó védőelemek jellegzetes allroad stíluselemek, s hátrafelé dinamikusan emelkednek, az erőteljesen domborodó kerékjáratokkal közösen erősítve a tanulmány terepes karakterét. A jégkék fényezésű autó tengelytávja 2,51, hosszúsága 4,20, szélessége 1,85, míg magassága 1,41 méter.
Az utastér négyszemélyes. Elöl karcsú sportülések nyújtanak mindenkor biztos tartást a vezető és az első utas számára, a hátsó ülésekre pedig Easy-Entry funkció könnyíti a beszállást. A hátsó üléstámlákat lehajtva sík padlózatú csomagtér alakítható ki, amely a terjedelmesebb sporteszközöket is könnyedén elnyeli.
A műszerfal felülről rátekintve leginkább repülőgépszárnyat, míg a kerek légbefúvó nyílások sugárhajtóművet idéznek. Utóbbiak adnak helyet a légkondicionáló berendezés kezelőpaneljének is, az ülésfűtés, a hőmérséklet, illetve a légáramlás irányának és intenzitásának szabályzói egyaránt hosszirányú tengelyük mentén sorakoznak, s a kéz közelítésére önműködően kiemelkednek. A középkonzol az ülések mozgatásához hasonlóan eltolható, az egyes kezelőelemek így mindenkor optimálisan kézre esnek, de egyéni finomhangolásra is lehetőség nyílik. A középkonzol kezelőelemeit – például az e-S tronic váltómű elektronikus karját (shift-by-wire) és az MMI rendszer terminálját – a vezető így tetszése szerint igazíthatja termetéhez illetve egyéni ízléséhez.
Az új tervezésű MMI-terminál és multifunkciós kormánykerék segítségével az Audi allroad shooting brake vezetője az autó csaknem összes funkcióját intuitív módon vezérelheti. Minden funkció könnyen elérhető, az érintőfelületen végzett multitouch-mozdulatokkal a vezető gyorsan és egyszerűen gördítheti a listákat illetve nagyíthatja a térképeket. A kormánykerék és a digitális kombinált műszeregység közös tengelyen helyezkedik el. A TFT-kijelző a 12,3 col képátlójú monitorral minden fontos információt háromdimenziós grafikákkal, és a legmagasabb minőségben jelenít meg. Három üzemmódot kínál: a klasszikus nézetben a hálózatról tölthető hibridhajtás Powermeter műszere és a sebességmérő áll a középpontban, az infotainment módban például olyan tartalmak a meghatározók, mint a nagyméretű navigációs térkép, míg a sport-üzemmód a fordulatszámmérőt emeli ki. A show-modell további jövőbe mutató technikája az Audi phone box, amely a vezető mobiltelefonját integrálja a fedélzeti elektronikába, s igény szerint indukciós úton tölti.
408 LE rendszerteljesítmény és 650 newtonméter rendszer-forgatónyomaték – az új plug-in hibridhajtás valóban impozáns adatokkal szolgál. A vezető nélkül mintegy 1600 kilogramm tömegű tanulmány álló helyzetből mindössze 4,6 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás tempóra, s 250 km/óránál csak a lehatárolás vet véget a gyorsításnak. A kompakt crossover modell a vonatkozó ECE-szabvány szerint csupán 1,9 liter benzinnel is beéri 100 kilométerenként (széndioxid-kibocsátás: 45 g/km), teljes hatótávja pedig akár 820 kilométer.
Az Audi allroad shooting brake 2.0 TFSI erőforrásának teljesítménye 292 LE, maximális forgatónyomatéka pedig 380 newtonméter. Leválasztó tengelykapcsolóján keresztül a 2.0 TFSI erőforrás kompakt méretű elektromotorral működik együtt, amelynek teljesítménye 54 lóerő, maximális forgatónyomatéka pedig 270 newtonméter. Az elektromos gép a hatfokozatú e-S tronic sebességváltóba építve dolgozik, a villámgyors működésű kettős tengelykapcsolós sebességváltó pedig az első kerekekre továbbítja a motorok teljesítményét.
Az említett erőforrásoktól függetlenül a hátsó tengelyen egy másik villanymotor kapott helyet, amely 115 lóerős teljesítményével és 270 newtonméter maximális forgatónyomatékával az alacsony és a közepes sebességtartományokon veszi át a hajtás feladatát. Amint a hibridhajtás szabályzása az összkerékhajtást ítéli optimálisnak, az első tengelyt hajtó motorokkal is harmonikusan együttműködik. Ekkor, például síkos útfelületen vagy enyhe terepen, az Audi allroad shooting brake pillanatok alatt e-tron quattro modellé alakul át.
A hátsó tengely előtt kapott helyet a lítium-ion akkumulátor, amely így az első és a hátsó tengely közötti optimális tömegeloszláshoz is hozzájárul, s a csomagteret is alig korlátozza. A folyadékhűtésű akkumulátor 8,8 kWh energiát tárolhat, ami mintegy 50 kilométer tisztán elektromos üzemre elegendő.
A Drive Select Management rendszer háromféle üzemmódot kínál. A multifunkciós kormánykerék gombjával választható EV mód a tisztán elektromos hajtást részesíti előnyben. A kétajtós modellt ekkor a hátsó tengely elektromotorja gyorsítja lendületesen akár 130 km/órás sebességig. A hibridüzem során az egyes erőforrások igény szerint különböző módon működhetnek együtt. Az első elektromos gép sok esetben generátorüzemre vált, s a belsőégésű motor által hajtva tölti az akkumulátort, s bővíti a tisztán elektromos hatótávot. Sport üzemmódban a teljes rendszerteljesítmény a vezető rendelkezésére áll.
A gázpedál felengedésére menethelyzettől függően mindegyik erőforrás lekapcsolódik a hajtásról vagy működésbe lép a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás rendszere. Az előbbi esetben a show-modell a hajtásról leválasztott belsőégésű motorral „vitorlázik”, míg az utóbbiban mozgási energiája egy részét elektromos energiává alakítva táplálja vissza a magasfeszültségű akkumulátorba.