/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Újrahasznosítható akkumulátorcellákat fejleszt a BMW

2022. szeptember 09. 17:40   |   Autoblog
címkék:  

A BMW Group meggyőződéssel vallja, hogy a személyes elektromos mobilitás jövőbeni sikerének kulcsát az erőteljes, innovatív és fenntarthatóan előállítható akkumulátorcellák adják. A 2025-ben debütáló Neue Klasse modellgenerációval a müncheni központú vállalatcsoport az elektromos mobilitás új korszakát hozza el a jelenbe – olyan új fejlesztésű, hengeres akkumulátorcellákat használva, amelyeket az új modellgeneráció járműszerkezeti adottságai szerint terveznek meg a mérnökök, most először.

A BMW Group már több mint tízmilliárd euró összértékben írt alá gyártási megállapodást partnereivel az új fejlesztésű akkumulátorcellák gyártására vonatkozóan. A müncheni központú vállalatcsoport képes volt jelentős mértékben csökkenteni a nagyfeszültségű akkumulátor előállítási költségét. Az aktuális piaci viszonyok ismeretében ez akár 50 százalékos csökkenés is lehet a jelenlegi, ötödik akkumulátorgenerációhoz viszonyítva. A BMW Group célul tűzte ki maga elé, hogy tisztán elektromos meghajtású modelljei gyártási költségeit a csúcstechnológiás belsőégésű erőforrásokkal szerelt modellek szintjére csökkentse.

Az akkumulátorcella a hálózatról tölthető autók olyan meghatározó tulajdonságaiért felelős, mint a hatótávolság, a menetteljesítmény és a töltési idő. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia hatodik, Neue Klasse modellgenerációban bemutatkozó nemzedékével a vállalatcsoport az alapoktól gondolja újra a cellaformátum és a cellakémia kérdésköreit. A Neue Klasse modellgeneráció járműszerkezeti adottságai szerint megtervezett, új fejlesztésű, hengeres akkumulátorcellákkal még a legmagasabb kategóriájú modellek tisztán elektromos hatótávolsága is jelentős mértékben, akár 30 százalékkal növelhető.

A BMW új fejlesztésű, hengeres akkumulátorcellái szabvány szerint 46 milliméter átmérővel, kétféle magasságban készülnek. A BMW ötödik generációs akkumulátortechnológiájának prizmatikus celláihoz képest a hengeres akkumulátorcellák katód oldalának nikkeltartalma nagyobb, kobalttartalma pedig kisebb. Az anód oldalon eközben a szilikontartalom magasabb. Mindez több mint 20 százalékkal nagyobb térfogati energiasűrűséget eredményez.

Az akkumulátor, a hajtáslánc-technológia és a járműtöltő technológia a Neue Klasse modellgenerációban ugyancsak magasabb, 800 Volt feszültségű lesz. Ez többek között a nagyteljesítményű, egyenáramú járműtöltő állomásokon történő energiafelvételt is optimalizálja, akár 500 amperes töltési kapacitást kínálva. Így az a töltési idő, amely alatt a jármű akkumulátorának töltöttségi szintje 10 százalékról 80 százalékra emelkedik, akár 30 százalékkal is csökkenhet.

A Neue Klasse modellgeneráció sorozatgyártásához szükséges akkumulátorcella-mennyiség zavartalan biztosítása érdekében a BMW Group már több mint tízmilliárd euró összértékben írt alá gyártási megállapodást a CATL és az EVE Energy vállalatokkal az új fejlesztésű akkumulátorcellák gyártására vonatkozóan. Kínában és Európában így mindkét partner két-két, egyenként akár 20 GWh maximális éves kapacitású gigagyárat fog felépíteni. A USMCA-régióban is tervben van további két akkumulátorgyár felépítése, ezeket azonban a partnerek még nem jelölték ki.

A BMW Group különös figyelmet fordít arra, hogy a gyártási folyamataiban felhasznált erőforrások emisszióját a lehető legnagyobb mértékben csökkentse, már a beszállítói hálózat legelső fázisától kezdve. Az akkumulátorcella-gyártók a termelés során jelentős arányban újrafelhasználják az olyan nyersanyagokat, mint a kobalt, a lítium és a nikkel – úgynevezett másodlagos anyagokként is, amely azt jelenti, hogy a gyártás során nem folyamatosan új, frissen bányászott nyersanyagokat dolgoznak fel, hanem olyanokat is, amelyek egyszer már bekerültek a láncba. Ehhez társul a zöld energia melletti kizárólagos elköteleződés, amely együttesen azt eredményezi, hogy a BMW Group az akkumulátorcella-gyártás során keletkező emissziót a jelenlegi, ötödik akkumulátor generáció károsanyag-kibocsátási mutatóihoz viszonyítva akár 60 százalékkal is képes csökkenteni.

A nyersanyagok újrahasznosítása az elektromos mobilitás jövőbeni sikerének egyik kulcsa lesz. A körforgásos gazdaság ugyanis nem csupán a sorozatgyártáshoz szükséges nyersanyagok mennyiségét, de a környezetvédelmi és társadalmi normák megsértésének kockázatát, illetve a teljes gyártási folyamatban keletkező emisszió mértékét is jelentős mértékben csökkenti. A BMW Group hosszú távú célja éppen ezért az, hogy sorozatgyártási folyamataiban kizárólag újrahasznosítható akkumulátorcellákat használjon. Kínában a vállalatcsoport mérnökei épp egy zárt alapanyag-körforgás véglegesítésén dolgoznak, amely során a nagyfeszültségű akkumulátorokban alapanyagként felhasznált nikkel, lítium és kobalt újrahasznosításával egy úttörő alapanyag-körforgás sarokköveit fektetik le.

A BMW Group folyamatosan továbbfejleszti energiatároló rendszereit. A hatodik generációs akkumulátortechnológia például arra is lehetőséget biztosít, hogy a mérnökök első ízben alkalmazzanak lítiumvas-foszfátból (LFP) készült katódot. Ez azt jelenti, hogy a katódanyag előállításához így egyáltalán nincs szükség olyan kritikus nyersanyagokra, mint például a kobalt és a nikkel. A BMW Group ráadásul ezzel párhuzamosan a szilárdtestes autó-kompatibilis akkumulátor (ASSB) fejlesztését is végzi. A vállalatcsoport célja, hogy az e típusú nagyfeszültségű akkumulátorokat már az évtized végére sorozatgyártásra késszé fejlessze. A forradalmi technológiával felvértezett prototípust a BMW még jóval 2025 előtt bemutatja.

Gyorsan növekvő modellpalettájával és töretlen ügyfélérdeklődéseivel a BMW Group célja, hogy 2025 végére több mint kétmillió darab tisztán elektromos meghajtású modellje guruljon a világ útjain. Az évtized közepétől a zéró emissziójú Neue Klasse modellgeneráció új lendületet ad majd a vállalatcsoport értékesítésének. Ez egyben azt is jelenti, hogy a BMW Group már 2030 előtt minden második új autóját tisztán elektromos meghajtással értékesítheti.

A 2030-as évek elejétől a MINI modellpalettáján kizárólag tisztán elektromos meghajtású modellek sorakoznak majd, a Rolls-Royce Motor Cars pedig 2030-tól tisztán elektromos márkává fejlődik. A BMW Motorrad a jövőben szintén kizárólag tisztán elektromos meghajtású modelleket kínál majd.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/