/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Az elektromos autók javítása drágább, mint a hagyományos autóké

2021. október 26. 16:45   |   Autoblog
címkék:  

Gyors ütemben növekszik a közúti forgalomban közlekedő elektromos gépkocsik száma. 2021 júliusában 40 százalékkal kevesebb új benzines gépkocsit helyeztek forgalomba Németországban, mint 2020 júliusában, míg a dízelautók esetében 48 százalékos visszaesés volt megfigyelhető. A villanyautók és a hálózatról tölthető hibridek már az év első hét hónapjában átvették az új autók piacának csaknem egynegyedét. De vajon mekkora az elektromos járművek biztosítási kockázata?

Szeptember 22-én Ismaningben a 9. Allianz Motor Day eseményen mutatta be az Allianz Technológiai Központ (AZT) legfrissebb tanulmányát a baleseti és tűzkár kockázatokkal kapcsolatos kártapasztalatokról. A vizsgálatok során az elektromos töltőcsatlakozóval rendelkező, nagy hatótávolságú járműveket ért károkat elemezték a 2018. és 2020. közötti időszakban.

„Az elektromos gépkocsik külsőre alig különböznek a hagyományos meghajtású járművektől. Az akkumulátor miatt azonban nehezebbek és általában merevebb szerkezetűek is. Az akkumulátort baleset esetén a lehető legjobban védeni kell a sérülésekkel szemben. Ezért az elektromos autók kialakítása a külső karosszérialemezek alatt eltér a hagyományos meghajtású járművekétől” – magyarázta Carsten Reinkemeyer, az AZT biztonsági kutatásokkal foglalkozó részlegének igazgatója az Allianz eseményén.

A tanulmány főbb eredményei

A károk tekintetében az elektromos gépkocsik alapvetően nem térnek el a hagyományos meghajtású járművektől. A baleseti károk javításában ugyanakkor egyértelműen különböznek, mivel a villanyautók javítására vonatkozó szabványok és gyártói előírások eltérőek. Például gyorsan eljuthatunk a totálkárig, amennyiben a gyártói előírások megszabják, hogy az akkumulátort kötelező leselejtezni a légzsák kinyílásának esetén. Még egy nyest által megrágott nagyfeszültségű kábel javítása sem megoldott jelenleg. Ez jelentősen növeli a kárköltségeket. A javításhoz szükséges kábelkészlet akár 7000 euróba is kerülhet. Van azonban más megoldás: egyes gyártók cserélhető védőburkolatot használnak, amely akár 97 százalékkal is csökkentheti a javítási költségeket.

Az utólagos költségek miatt drágábbak a károk

Az AZT tanulmánya arra a fontos tényre is rávilágított, hogy a súlyosan károsodott elektromos járművek tulajdonosai a javítási költségeken túl további kiadásokkal is szembesülhetnek. Elviekben elektromos autót csak olyan szerviz javíthat, amely minősítéssel rendelkezik a gyújtószikra-mentes nagyfeszültségű járművek javítására. Ha a gyújtószikra-mentesség a károsodás mértéke miatt nem garantálható – és ez a helyzet a károk viszonylag kisebb, de annál költségesebb része esetén –, akkor a szerviz személyzetének képzettsége nem elegendő. A kártapasztalatok alapján az ilyen késedelmek a kárrendezésben meghosszabbítják a javítási időt.

„Mindez nem felel meg az ügyfél-elégedettségi előírásainknak. A gyártóknak szabványosított megoldásokat kell kialakítaniuk” – jelentette ki Reinkemeyer. A hagyományos meghajtású járművek baleseti kárainak javításához képest az is eltérés, hogy az akkumulátor még akkor is nagy mennyiségű energiát tárol, ha maga a rendszer már nem működőképes, így a tűzvédelmi óvintézkedések további költségekhez vezetnek.

Nincs járulékos tűzkockázat elektromos gépkocsik esetén

Németországban évente mintegy 15 ezer kigyulladt járműről érkezik bejelentés. Ebből az elektromos gépkocsik aránya még egy százaléknál is jelentősen kevesebb. „Vizsgálatunk során még mindig nem látunk magasabb tűzkár valószínűséget elektromos járművek esetében a hagyományos benzines, illetve dízel járművekhez képest” – mondja Reinkemeyer.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/