/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Félelmetes hipersportautót épített a Lotus

2019. július 17. 13:30   |   Autoblog
címkék:  

A Lotus előrukkolt történelme első hipersportautójával, amely egyben az első valódi brit hipersportautó is. A lenyűgöző formájú, teljesen szénszálas felépítésű, elektromos hajtású Evija képességei bámulatba ejtőek: 2000 lóerő, 1700 Nm nyomaték, 9 másodperces gyorsulás 300 km/órára és 340 km/óránál nagyobb végsebesség. Az Evijából 130 darabot készítenek, 1,7 millió fontos alapáron.

Az Evija (jelentése: az első létező vagy az élő példány) egy új, izgalmas fejezetet nyit meg az ikonikus, szeretett brit sportautó-márka életében. Az Evija a Lotus első hipersportkocsija és az első elektromos hajtású modellje, amely már a kínai Geely irányítása alatt született. A Lotus formanyelvezetének új evolúciós lépcsőfokát látjuk rajta, amely a jövőbeni modelleken is visszaköszön majd.

Az Evija elképesztően néz ki. Alacsony (a hasmagassága mindössze 105 mm), széles (2 méter), izmos sárvédői között pedig könnycsepp alakú kabin bújik meg. Különösen hátulról drámai a megjelenése, amelynek okai az úgynevezett Venturi csatornák. A Le Mans-i versenyautók által ihletett aerodinamikai megoldások a levegő karosszérián való átvezetésével optimalizálják a légáramlatokat.

Az Evijánál fénycsíkok keretezik a légátvezető csatornákat, amelyek lenyűgöző fénymintát rajzolnak ki; az egész a vadászrepülőgépek utánégetőire emlékeztet. Az irányjelzőket a LED-szalag sarkaiba integrálták, tolatólámpaként pedig a Lotus felirat megvilágított T betűje szolgál. Elöl lézerfényszórók világítanak, a világon elsőként a tompított és a távolsági fények egyaránt ilyenek.

A kifinomult aerodinamikai rendszer másik fontos alkotóeleme a háromrészes első splitter, melynek középső része az akkucsomaghoz vezeti a hideg levegőt, míg a két szélső szegmense az első villanymotorok hűtésében segít. A karosszérián aktív aerodinamikai elemeket is találunk. Ilyen a kiemelhető hátsó légterelő szárny és az F1-stílusú DRS rendszer, mindkettő automatikusan lép működésbe Track üzemmódban. Hagyományos visszapillantó tükröket sem találunk az autón, ezeket sárvédőkbe épített kamerákkal váltották ki. A mögöttes forgalomról a tetőbe integrált kamera tájékoztat.

2000 lóerős teljesítményével és 1700 Nm-es nyomatékával a Lotus Evija a világ legerősebb sorozatgyártású utcai autója lesz. Az ultramodern, négy kerékagymotoros elektromos hajtásláncot a Williams Advanced Engineering céggel közösen fejlesztették. A villanymotorokat energiával ellátó könnyű, nagyon magas energiasűrűségű, 70 kWh kapacitású akkumulátort az ülések mögé építették be.

A hajtáslánc tulajdonképpen négy meghajtóegységből áll össze. A négy kerékagymotorhoz tartozik egy-egy egyfokozatú váltómű és egy inverter; a négy egység négy hajtótengelyen keresztül csatlakozik a tengelyekhez. A négy elektromotor természetesen összkerékhajtást és nyomatékvektor szabályozást is lehetővé tesz; kivételes irányíthatóságot és agilitást eredményezve. A teljesen automatikus, önbeállító rendszer a másodperc törtrésze alatt képes két, három vagy négy keréken elosztani az erőt.

Az Evija az első Lotus kompletten szénszálas kompozit karosszériával, a héjszerkezete csupán 129 kilogrammot nyom. Saját tömege pedig csak 1680 kilogramm. A tömeg alacsonyan tartásához a magnézium felnik és a kovácsolt aluminium AP Racing fékrendszer is hozzájárulnak. S akkor jöjjenek a döbbenetes számok: az Evija kevesebb mint 3 másodperc alatt eléri a százas tempót, 6 másodpercen belül kétszázzal száguld, és 9 másodpercen belül megvan neki a 300 km/óra, amihez foghatót még a Tesla Roadster sem tud. A csúcssebesség 340 km/óra körül lesz.

A Lotus Evija nemcsak a világ legerősebb hajtásláncával bír, de a világ leggyorsabban feltölthető telepével is büszkélkedhet. Az akku 800 kW-os töltést is elvisel, ami jelentősen meghaladja a jelenlegi legerősebb, 350 kW-os értéket. Ha elérhető lesz a 800 kW-s infrastruktúra, 9 perc elég lesz a teljes feltöltéshez. Egy 350 kW-s egységen 12 percig tart 80 százalékra tölteni a telepet és 18 perc a 100 százalék. A hatótáv a WLTP szerint 400 kilométer lesz.

A kabinban a pályautók precíz funkcionalitása az utcai autók komfortjával ötvöződik. A vezetői hely teljes mértékben személyre szabható, a karbonvázas kagylóüléseket pedig vastag Alcantara szövettel kárpitozták. A motorsportos ihletésű kormány előtt digitális kijelző kapott helyet, ami az összes lényeges információt megjeleníti a sofőr számára. A legfontosabb dolgokat a kormánykerékről lehet vezérelni, de a lebegő középkonzolon is számos funkció kapott helyet. Alapfelszerelés a klíma, az infotainment rendszer és az okostelefon integráció.

A Lotus Evija gyártását jövőre kezdik meg a márka hetheli üzemében, s a példányszám nem haladja majd meg a 130-at. A hipersportautót 250 ezer fonttal lehet lefoglalózni, a teljes vételárat minimum 1,7 millió fontban állapították meg (mai árfolyamon 612 millió Ft).

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/