Folyamatosan bővül a hazai CNG-kúthálózat
címkék: cng, cng-kút, dízel, emisszió, földgáz, sűrített földgáz, töltőpont
Ma ünnepélyes keretek között átadták a Blue Green Way Kft. új CNG-töltőállomását a Bécsi úton. Ezzel egy időben a cég másik fővárosi töltőpontja, a XXIII. kerületben található Ócsai úti CNG-kút is megkezdte működését. A következő két évben összesen 13 kútból álló hálózatot szeretnének kiépíteni Magyarországon.
A ma ünnepélyesen átadott III. kerületi Bécsi úti töltőállomás a Shell kúton kapott helyet, ahogyan az XXIII. kerületi Ócsai úton található kút is, azonban a szabályok értelmében a CNG-oszlophoz külön pénztár és külön kezelő személyzet tartozik. A bécsi úti kút egyelőre tesztüzemben működik, míg az Ócsai úton található töltőállomáson az elmúlt két hétben került sor a próbaüzemre.
„Még az idén két új CNG-kúttal bővül a BGW hálózata, ugyanis terveink szerint Nagykanizsán és Keszthelyen is átadunk 1-1 töltőpontot az év végéig. Nagytarcsán található CNG-állomásunk pedig már több mint egy éve áll a vásárlók rendelkezésre. A következő két évben összesen 13 kútból álló hálózatot szeretnénk kiépíteni Magyarországon” – hívta fel a figyelmet a BGW Kft. kereskedelmi igazgatója.
Bővülő hazai kúthálózat
A hazai CNG-hálózat sajnálatos módon el van maradva a nyugat-európai országokhoz képest. Hazánkban eddig két budapesti és hat vidéki töltőállomás állt a CNG-vel közlekedő autósok és fuvarozók rendelkezésére. A két új CNG-kúttal viszont összesen 10 sűrített földgáz töltőállomás lesz Magyarországon és rövidesen ez a szám még tovább nő. A BGW Kft. elsődleges célja a sűrített földgáz elterjedésének elősegítése, illetve egy, az egész országot lefedő hálózat kiépítése. A most átadott beruházás hiánypótló, hiszen elérhetővé teszi a CNG-t az Észak-Budán, valamint a környező településeken élők számára. Jelen pillanatban a BGW kutakon egységesen 345 Ft/kg a CNG ára, de a cég a törzsvásárlók számára állandó kedvezményeket biztosít.
Reális alternatíva
Iparági előrejelzések szerint 10 éven belül eltűnhet a dízeles és a gázüzemű járművek közötti árkülönbség. Ez azt jelenti, hogy a környezetbarát CNG járművek még olcsóbban lesznek beszerezhetők és üzemeltethetők. A BGW Magyarország jelenleg két Škoda Octaviát használ cégautóként, a hagyományosnál jóval kedvezőbb üzemeltetési költségek mellett. A cégcsoport nagytarcsai telepén nemrég létesített egy 10-12 jármű befogadására alkalmas autószalont, ahol a közeljövőben CNG-vel üzemelő autók kereskedelmével is foglalkoznak majd. A BGW bízik abban, hogy az új kutak nyitásával a hazai forgalmazók is nagyobb fantáziát látnak majd a CNG-üzemű autókban.
Előtérbe kerülnek a CNG-üzemű autók
A Bécsi úti töltőpont az MGKKE tagjainak együttműködésének keretében jött létre, hiszen nem szabad szó nélkül hagyni azt a tényt, hogy a BGW is magyar kompresszor gyártót választott a kúttechnológia szállítására. Ez jól példázza azt a tényt, hogy a CNG, mint tiszta alternatíva terjedése szolgálja az innovatív hazai ipar fejlesztését és jelentősen hozzájárul a zöldgazdaság által termelt GDP-hez. A BGW beruházásainak köszönhetően hazánk egy apró lépéssel közelebb kerül az Európai Unió közlekedésenergetikai stratégiájának teljesítéséhez; a világ sok részén széles körben használt bio- és földgáz alapú üzemanyagok akadálytalan rendelkezésre állásához.
„Jó úton haladunk ahhoz, hogy az évtized végére egy kiegyensúlyozottan elosztott, mintegy 100 pontos infrastruktúra hálózattal rendelkezzünk, amelyre az autósok nyugodt szívvel alapozhatják a következő járművásárlásaikat. Kijelenthetem, ebben az évben épp tízszer annyi CNG-t használtunk el Magyarországon hivatalosan, mint az MGKKE alapítását megelőző 2010-es évben” – mondta Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.
Tiszta és megfizethető
Több nyugat-európai városban már évek óta napirenden van a dízelüzemű autók kitiltása a forgalomból, ami annak köszönhető, hogy a döntéshozók is felismerték: az emissziós határértékek szigorításával csak a járművek beszerzési ára válik magasabbá, a mérgező dízel szennyezés problémája ettől nem múlik el. „Miskolci méréseink rávilágítottak arra, hogy a CNG-autóbuszok NO2 kibocsátása 99 százalékkal volt alacsonyabb, mint a korszerűnek minősülő dízel autóbuszoké, ráadásul az igazoltan rákkeltő szilárdrészecske kibocsátástól is gyakorlatilag mentessé válik a CNG-s jármű kipufogógáza” – jegyezte meg az MGKKE elnöke.
Mindemellett hazánk óriási kihívás előtt áll a közlekedés CO2 csökkentése terén, amelyre a földgáz és a biogáz alapú üzemanyagok szolgáltatják a leggazdaságosabb megoldást mind az egyén, mind pedig társadalmunk egésze számára. „A CNG-s autózás tiszta és megfizethető üzemet jelent akár a személyautók, akár az autóbuszok, vagy teherautók számára. Egy kilogramm CNG pontosan 1,5 liter benzinnek felel meg, vagyis egy 9 liter benzint felhasználó autó gázból legfeljebb csak 6 kg-ot fogyasztana. Ez azt jelenti, hogy mindössze 20 forintért tenne meg egy kilométert, ha CNG-vel menne. Optimális esetben azonban a gáz közel 120 oktános minőségének köszönhetően akár még sokkal jobb hatásfokot is biztosíthat. Saját középkategóriájú járműveinken látjuk, hogy városi környezetben is a 4-4,5 kg-os CNG fogyasztás tekinthető valóságosnak” – tette hozzá Domanovszky Henrik.