Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Jön a zöld rendszámos Toyota Prius Plug-in Hybrid

2016. október 05. 13:50   |   Autoblog
címkék:  

A Párizsi Autószalonon mutatkozott be először Európában a hálózatról tölthető új Toyota Prius, amely elődjénél kétszer nagyobb elektromos hatótávval rendelkezik, így hazánkban például kaphat zöld rendszámot. A Prius Plug-in Hybrid egy új autó, formája nem annyira megosztó, mint a Priuszé, tetején pedig napelemeket találunk.

Az elődjéhez képest megduplázott, 50 kilométeres elektromos hatótávolság, illetve az elektromos üzemmódban elérhető, 85-ről 135 km/órára emelt maximális sebesség jól mutatja, milyen előrelépést testesít meg az új Prius Plug-in Hybrid a hatásfok és a menetteljesítmények terén.

Az új Prius Plug-in Hybrid (PHV) gyakorlatilag két autót kínál egyben: egy minden eddiginél kifinomultabb full hibrid hajtásláncot, valamint egy valós használati értékű, tisztán elektromos vezetési élményt, az elődmodellhez képest megduplázott hatótávolsággal. A csomagtartó alatt található, nagy kapacitású lítium-ion akkumulátor kulcsfontosságú szerepet játszik a számottevően megnövelt elektromos hatótávolságában. Az akkumulátor térfogata a korábbi 87-ről 145 literre nőtt, kapacitása ugyanakkor megduplázódott, a korábbi 4,4-ről 8,8 kWh-ra. Ugyanakkor a 120 kilogrammos akkucsomag csupán 50 százalékkal nehezebb az előző generációs modellénél.

Az elektromos üzemben elérhető teljesítmény is jelentősen (+83%) megnőtt, ami annak köszönhető, hogy a modell – a Toyotánál elsőként – kétmotoros hibrid hajtásláncot alkalmaz. A hajtási rendszeren belül található új, kisméretű, egyirányú tengelykapcsoló révén a hibrid generátor másodlagos villanymotorként is működhet. Ezzel 68 kW-ra emelkedett az elektromos teljesítmény, ami jobb gyorsító képességet és még jobb menetteljesítményt eredményez, miközben nem mellékesen ritkábban van szükség a benzinmotor beindítására.

Azt, hogy a Prius Plug-in Hybrid elektromos üzemmódban az eddigieknél is ritkábban szoruljon rá a belső égésű motor támogatására, az új PHV rendszer megnövelt hatásfoka biztosítja: ennek alapját az a számos kifinomult új technológiát alkalmazó negyedik generációs full hybrid technológia adja, amely az új Priust is hajtja. Ugyancsak világújdonság a modell automatikus klímaberendezése, amelyet gázbefecskendezéses hőszivattyú működtet. Ez a rendszer akár mínusz 10 fokos külső hőmérséklet mellett is anélkül képes felmelegíteni az utasteret, hogy be kellene indítania a benzinmotort.

A belső égésű motoros fűtésnél vagy a nagy teljesítményű elektromos vízfűtő rendszereknél sokkal jobb hatásfokkal üzemelő hőszivattyú a külső légkörből elvont hővel melegíti fel a belteret. A hőszivattyú rendszerre szerelt gázbefecskendezéses megoldás alacsony külső hőmérséklet mellett is biztosítja a hatékony fűtést.  Ráadásul az akkumulátor töltése során az új akkumulátor-fűtő rendszer akár mínusz 20 fokos külső hőmérséklet mellett képes az üzemi hatásfok szempontjából optimális hőmérsékletre melegíteni az akkumulátorcsomagot. Ezzel optimális szinten tartható az akku teljesítménye és hatásfoka, így a hideg időjárás a lehető legkisebb mértékben befolyásolja hátrányosan az elektromos üzemű hatótávolságot, és akár nagyon nagy hidegben is az elindulás pillanatától fogva maximális teljesítménnyel gazdálkodhat a vezető.

Az akkumulátor, amelynek maximális töltési teljesítménye a korábbi 2,0-ról 3,3 kW-ra nőtt, akár 65 százalékkal gyorsabban tölthető fel teljesen. A II. típusú, III. üzemmódú Mennekes csatlakozóval kb. 2 óra, hagyományos háztartási aljzatról 3 óra 10 perc a töltés időtartama. A töltési folyamat immár heti gyakorisággal, napi szinten programozható, ráadásul egyidejűleg kérhető a töltés, valamint az utascella előhűtése / -fűtése. A full hybrid hajtáslánc új transaxle egysége új, nagy hatásfokú PCU rendszervezérléssel társulva kivételes üzemi hatásfokkal ruházza fel a Prius Plug-in Hybridet. A korábbinál kedvezőbb elektromos és hybrid menetteljesítmények mellett a modell átlagos üzemanyag-fogyasztási célértéke mindössze 1,0 liter/100km, míg a CO2-kibocsátási célérték csupán 22 g/km.

A 4645 mm hosszú, 1760 mm széles és 1470 mm magas új Toyota PHV elődjénél 165 mm-rel hosszabb, 15 mm-rel szélesebb és 20 mm-rel alacsonyabb; az első és hátsó túlnyúlások 25, illetve 80 mm-rel megnőttek a negyedik generációs Priushoz képest. A Toyota formai tematikáinak erőteljes továbbfejlesztését alkalmazó orrkialakítás első pillantásra megkülönböztethető a normál Priustól, köszönhetően a háromdimenziós plexi hűtőmaszknak, valamint a keskeny, igen kisméretű, négy LED-es fényszóróknak, amelyek új, adaptív  technológiát alkalmaznak. A maszk erőteljesen előre ugrik, amit még inkább kihangsúlyoz a lökhárító oldalfalainak határozottan plasztikus kialakítása. A Prius Plug-in Hybrid oldalról nem csupán hosszabb hátsó túlnyúlásáról, valamint alacsonyabb motorburkolatáról és hátsó légterelőjéről ismerhető fel, de a kizárólag a PHV modellhez kínált, kéttónusú, 15 colos könnyűfém keréktárcsákról is, amelyek hatékonyabb fékhűtést tesznek lehetővé.

Hátul a PHV modell egyedi, áramvonalas ‘dupla buborék’ szélvédőjének keresztmetszeti íve visszaköszön a légterelőn, amelynek végpontjainál integrált LED fényforrást találunk, amelynek kialakítása megint csak a Toyota PHV modell sajátja. A fogyasztást csökkentő, különösen kedvező, kategóriaelső közegellenállási együttható (0,25 Cw) a teljes körű aerodinamikai csomagnak köszönhető. Az új Toyota PHV az új generációs Prius eleve kiváló aerodinamikai jellemzőiből indul ki; a közegellenállást alacsonyabban húzódó tetővonallal, illetve hátsó légterelővel, megnövelt felületű fenéklemez-borítással, a légáramlatokat elsimító első és hátsó lökhárító sarkokkal, a dupla buborék kialakítású hátsó szélvédővel, valamint a hátsó kombinált lámpatestbe integrált stabilizáló szárnnyal csökkenti még tovább.

Ezeken túlmenően az új Prius Plug-in Hybrid alulsó légbeömlőjét csappantyú fedi: ez automatikusan nyílva és záródva optimalizálja a motortérbe jutó hűtőlevegő mennyiségét, valamint mérsékli a légellenállást. Hideg benzinmotornál a rostély zárva marad, távol tartva a hűtésre szolgáló légáramlást, ezzel felgyorsítva az üzemi hőmérséklet elérését, és hozzájárulva a fogyasztáscsökkentéshez.

Az új Prius Plug-in Hybrid műszerfalának kialakítása megegyezik a negyedik generációs Priuséval: letisztult, strukturális kialakítása rétegesen tárja a vezető elé az információkat: a mérőműszerek távolabb, a kijelzők közelebb helyezkednek el. Az új Toyota PHV ugyanakkor nagyobb, 8 colos infotainment képernyőt kapott, frissített, 2016-os grafikával. A kettős, 4,2 colos TFT műszerfali kijelző ugyancsak egyedi PHV specifikus grafikát mutathat fel. A Prius Plug-in Hybrid műszerfala emellett a váltópanel fehér alapját díszítő, selyemfényű krómbetétről is azonosítható. A lehető legkedvezőbb helykínálat és a legjobb környezet érdekében hátul két különálló, középkonzollal elválasztott ülést találunk. A csomagtartó padlója 160 mm-rel magasabbra került, hogy alatta elférjen a plug-in hybrid rendszer megnövelt akkumulátora. A csomagtér legnagyobb térfogata így 360 liter.

Az új Toyota PHV tetőlemezébe nagyméretű napelem került. Az itt megtermelt árammal a hibrid akkumulátort tölti a rendszer. Ha a felhasználó leparkolja autóját, ám azt nem csatlakoztatja töltőre, a napelemes tető elkezd tölteni egy szolár akkumulátort, amely amint teljesen feltöltött, töltését átadja az elsődleges hibrid akkumulátornak. Vezetés közben a napelemes töltőrendszer a segédrendszereket kiszolgáló 12 voltos akkumulátort tölti, ezzel enyhítve a hajtáslánc terhelését, ezáltal csökkentve az elsődleges akkumulátort terhelő energiafogyasztást. A napelemes töltés napi szinten akár 5 kilométerrel képes megnövelni az autó elektromos hatótávolságát.

A választható üzemmódok között immár megtalálható az akkumulátortöltő üzemmód, amelyben a belső égésű motor hibrid üzemben áramot fejleszt és az akkumulátort tölti. Az új, kétzónás, gázinjektoros hőszivattyúval felszerelt légkondicionáló berendezés S-Flow szabályozási rendszere automatikusan az ülésfoglaltság függvényében vezérli a légbeömlő rostélyokat: így kisebb energiafogyasztás mellett képes fenntartani a kívánt komfortszintet. Az új Prius Plug-in Hybrid emellett vezeték nélküli okostelefontöltő platformot; nagyméretű, színes head-up kijelzőt; új, egyszerű intelligens parkolástámogató rendszert (S-IPA), valamint továbbfejlesztett Toyota Safety Sense rendszert kínál. Utóbbi két funkciója is most mutatkozik be elsőként a Toyota PHV fedélzetén: az egyik a gyalogosfelismerő funkcióval kiegészített ütközést megelőző biztonsági rendszer, a másik a teljes sebességtartományban üzemképes távolságtartó tempomat, amely akár álló helyzetig képes lefékezni a járművet.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Zöld autó

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!