Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Megérkezett a villanyhajtású MINI

2019. július 10. 12:45   |   Autoblog
címkék:  

Megérkezett a MINI tömegtermelésben kínált első tisztán elektromos meghajtású négykerekűje. A MINI Cooper SE egy ízig-vérig MINI, károsanyag-kibocsátás nélkül. Teljesítménye 184 lóerő, 7,3 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára, s egy feltöltéssel 235–270 kilométert tud megtenni.

A MINI Cooper SE a brit prémiumgyártó első modellje, amely a márka által fémjelzett értékeket nagyvárosokba tervezett tisztán elektromos meghajtással egyesíti. A modell koncepciójának a háromajtós MINI szolgált alapjául: a MINI Cooper SE karosszériaarányai, jellegzetes stílusjegyei, utastéri hangulata egytől egyig a belsőégésű erőforrással szerelt modellek örökségei.

A benzinmotor és a dízelmotor helyét ezúttal egy elektromos motor foglalja el. A vezérlőelektronikát és a váltót is magába foglaló, kompakt méretű egységet a tervezők a masszív csőszerkezetű motortartó keret első felébe építették be. A nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor tizenkét cellából épül fel, a 32,6 kWh bruttó energiateljesítményű energiatároló egység T-alakot formálva helyezkedik el a padlólemezben.

A villanymotor nem csupán kisebb, de jelentős mértékben könnyebb is, mint bármelyik belsőégésű erőforrás, amely nagymértékben hozzájárul a MINI Cooper SE tökéletes tengelyterhelés-elosztásához. Az alacsonyra helyezett súlyponttal együtt mindez kiváltképp agilis vezethetőséget és még nagy tempónál is könnyed irányváltásokat eredményez. (A súlypont legalább 30 milliméterrel került alacsonyabbra, mint a Cooper S modell esetében). A MINI Cooper SE ráadásul kiváló úttartást is garantál, hiszen az energiatároló egységet mélyen a modell padlólemezébe süllyesztették, az első ülések közé és a hátsó üléssor alá.

Mint ilyen, a tisztán elektromos meghajtású MINI a belsőégésű erőforrással szerelt háromajtós MINI-k csomagtartó-térfogatával büszkélkedhet: az alapesetben 211 literes csomagtér a hátsó üléstámlák ledöntésével egészen 731 literre bővíthető. Az egyetlen mérhető méretbeli különbség a magasság, a hétköznapokban használható hasmagasság fenntartása érdekében ugyanis a mérnököknek a padlólemezbe épített akkumulátor vastagsága okán 18 milliméterrel meg kellett emelniük a karosszériát. 1365 kilogrammos saját tömegével a MINI Cooper SE mindössze 145 kilogrammal nyom többet a mérlegen, mint a Steptronic automataváltóval szerelt, háromajtós MINI Cooper S modell.

Azonnal felépülő csúcs forgatónyomaték és sebességváltásoktól mentes, folyamatos teljesítmény-leadás: ezek a MINI Cooper SE hajtáslánc-technológiájának legfőbb jellemzői, amelyek a MINI által fémjelzett vezetési élmény merőben új dimenzióját váltják valóra. A MINI Cooper SE motorházteteje alatt dolgozó erőforrás maximális teljesítménye 184 lóerő, amely már álló helyzetből felépülő, 270 Nm csúcs forgatónyomatékkal párosul. A motorból érkező erőt egy integrált differenciálművel dolgozó, egyfokozatú automataváltó továbbítja az első kerekek felé.

A Cooper SE 3,9 másodperc alatt sprintel 60 km/órás sebességre, amely azt jelenti, hogy a gyorsulás első 60 méterét egy belsőégésű erőforrással hajtott sportautó padlógázas vehemenciájával képes teljesíteni. A nulla-százas gyorsulást 7,3 másodperc alatt abszolválja, végsebessége pedig 150 km/óra. A MINI Cooper SE gyakorlatilag hang nélkül hozza ki magából sportos karakterét, ezért gyárilag akusztikus jelzést építettek bele. Ezt a motortérbe szerelt hangszórónak köszönhetően az utastérben ülők nem, a gyalogosok viszont tisztán hallják.

Annak érdekében, hogy a motorból érkező csúcs forgatónyomaték veszteségek nélkül jusson aszfaltra, a mérnökök egy innovatív menetstabilizáló rendszert fejlesztettek. A technológia vezérlőegységét közvetlenül a hajtáslánc vezérlőelektronikájába integrálták, a belsőégésű erőforrással szerelt modellekben dolgozó menetstabilizáló rendszerek valamivel hosszabb jelcsatornái így ez esetben nullára rövidültek. Mindez érezhető mértékben csökkenti a padlógázas gyorsulásoknál felépülő tapadásvesztést, a fékezési energia visszatáplálásánál és az intenzíven vett kanyarokat követő kigyorsításoknál pedig jelentősen javítja a menetstabilitást.

 Az első tisztán elektromos meghajtású MINI-ben az autó beállításai az adott vezetési szituáció sajátosságai szerint hangolhatók át. A MINI Vezetési Üzemmódok a MINI Cooper SE esetében négyféle járműbeállítási lehetőséget kínálnak fel. Alapértelmezett beállításként a MID üzemmód aktiválódik, amelyet Sport üzemmódban még közvetlenebb kormányzás és a hajtáslánc minden korábbinál gyorsabb rendszerreakciója vált fel.

A MID üzemmód komfort-orientált kormányzási karakterisztikája Green és Green+ üzemmódban is aktív. A hajtáslánc-technológia ez utóbbi két esetben a maximális hatékonyság szempontjai szerint dolgozik. Green+ üzemmódban a technológia a tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolság maximalizálása érdekében képes korlátozni vagy teljesen kikapcsolni az olyan kényelmi funkciókat, mint a fűtés, az automata légkondicionáló és az ülésfűtés.

Nagyvárosi forgalomban a jármű azonnal érezhető lassulásba kezd, amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról. Vitorlázó üzemmódban ugyanis az elektromotor generátorként működik és a mozgás során felszabaduló energiát a nagyfeszültségű akkumulátorba táplálja vissza, az alacsonyabb sebességtartományban így a vezetőnek rá sem kell lépnie a fékre ahhoz, hogy a jármű intenzív lassulásba kezdjen. A fékezés során felszabaduló energia visszatáplált mennyisége a hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikájában állítható be.

A MINI Cooper SE a villamosenergia-hálózatból nyeri ki az energiát, hagyományos háztartási aljzaton, a MINI Electric falitöltőn vagy nyilvános járműtöltő oszlopon keresztül. A modell egyaránt képes az AC és a DC szabvány szerint üzemelő járműtöltésre, akár Type 2, akár CCS Combo 2 csatlakozóval. Alapfelszereltségként a MINI hagyományos háztartási aljzathoz csatlakoztatható járműtöltő kábelt kínál, az extrafelszereltség részeként azonban MINI Electric falitöltő és a háromfázisú, nyilvános járműtöltő oszlopoknál használható járműtöltő kábel is megrendelhető. Mindkét opció 11 kW maximális sebességű járműtöltést tesz lehetővé, amellyel az akkumulátor két és fél óra alatt 80 százalék fölötti töltöttségi szintre tölthető. A 100 százalékos töltöttségi szint eléréséhez három és fél órára van szükség. A MINI Cooper SE vezérlőelektronikája maximum 50 kW sebességű gyorstöltést engedélyez, amellyel az energiatároló egység 80 százalékos töltöttségi szintje mindössze 35 perc alatt elérhető.

A MINI Cooper SE a brit prémiumgyártó otthonában, Oxfordban készül majd, a belsőégésű erőforrással szerelt modellekkel megegyező gyártósoron. A hajtáslánc-technológia alkatrészei a BMW Group elektromos mobilitási fejlesztőközpontjaiból, Dingolfingból és Landshutból érkeznek.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Zöld autó

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!