/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Megérkezett az első nagy Lexus villany-SUV

2022. április 20. 16:10   |   Autoblog
címkék:  

Teljesen digitális kormánykerékkel, elektromos összkerékhajtással, új generációs stílusjegyekkel és átdolgozott ergonómiával debütál a Lexus RZ, a prémiummárka első olyan típusa, amelyet kifejezetten akkumulátoros elektromos hajtásra terveztek.

Az UX 300e elektromos városi szabadidőjármű bevezetésével a Lexus megtette az első lépést modellkínálatának 2030-ra tervezett, teljes villamosítása felé. Most itt a következő, jóval nagyobb ugrás: a Lexus RZ 450e, amelyet eleve tisztán elektromos hajtásra terveztek. Ennek hatalmas a jelentősége, hiszen az akkumulátort szerkezeti, teherviselő elemként építhették be az e-TNGA padlólemezbe, ami mélyebb tömegközéppontot, szilárdabb karosszériát, kisebb tömeget és ezekből adódóan kedvezőbb vezethetőséget eredményez.

Bár az RZ 450e vadonatúj modell, formavilága nem ismeretlen, hiszen váratlan hűséggel követi a tavaly ilyenkor bemutatott Lexus LF-Z Electrified koncepciójárművet. Az új generációs dizájnnak továbbra is kulcseleme az orsó alakú első pajzs, de a hangsúlyok megváltoztak. Belső égésű motor hiányában nincs szükség klasszikus hűtőrácsra, ezért a jellegzetes formájú maszk térbeli formát öltött és megnőtt: kontúrjai az egész karosszéria vonalvezetését meghatározzák.

Az elektromos platform szokatlan szabadságot adott a tervezőknek, akik éltek is a lehetőséggel. Az első kerékdobok a szokásosnál jóval izmosabb arányokat öltöttek magukra, míg az orrfelületen kontrasztos színek jelölik ki a tradicionális hűtőmaszk helyét. A Lexus RZ opcióként kéttónusú fényezéssel is megrendelhető, ami még hangsúlyosabbá teszi ezeket a válaszvonalakat. A fényszóróknál is hatásosan alkalmazták a hangsúlyok eltolását: míg a hagyományos architektúrában az elsődleges reflektor a leginkább feltűnő elem, itt ezt diszkréten elrejtették az irányjelzőkkel együtt, a főszerepet pedig a klasszikus L alakú nappali fényekre osztották.

Oldalnézetből az eleve impozáns karosszériaméretekhez (4805x1895x1635 mm) viszonyítva is hosszú, 2850 mm-es tengelytáv határozza meg az egyedi arányokat. Hátul a lehető legegyszerűbb stíluselemekkel találkozunk, a karosszéria teljes szélességében végigfutó fénysáv, valamint a vízszintesen osztott légterelő optikailag megnöveli az RZ szélességét, anélkül, hogy felesleges díszítőelemek teremtenének túlzsúfolt, mesterkélt hatást.

A Lexus RZ nem csak formai megoldásaiban követi szokatlan hűséggel előtanulmányát, de műszaki tartalmában is igazodik ahhoz. Hajtáslánca például az abban vázolt Direct4 elektromos összkerékhajtási rendszert alkalmazza. Elöl egy 150, hátul egy 80 kW teljesítményű villanymotor dolgozik, a maximális rendszerteljesítmény tehát 230 kW, azaz 313 lóerő, a kombinált forgatónyomatéki csúcs 435 Nm. Hogy melyik villanymotor mennyi erőt juttat az aszfaltra, arról a Direct4 rendszer vezérlése számtalan paramétert figyelembe véve dönt.

Ez minden helyzetben rendkívüli tapadást engedélyez, az autó kiemelkedő pontossággal követi a vezető szándékait. Ehhez igazodik a hangzás is: a Lexus hangtervezői olyan digitális hangzásvilágot teremtettek, amely a motorok működéséhez, a jármű viselkedéséhez és a sebességhez igazodva egyedi értelmezésben kínál hiteles aláfestést az autóvezetés élményéhez. Ez hatványozottan fontos, ha tudjuk, hogy az RZ 450e az egyik legdinamikusabb modell lesz a Lexus palettáján: álló helyzetből 5,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. A végsebességet 160 km/órában maximálták.

A kifinomult vezérlésnek köszönhetően a hajtáslánc nem csak dinamikus, de kiemelkedően takarékos is: WLTP norma szerinti, átlagos energiafelhasználása az előzetes becslések szerint 18 kWh/100 km alatt marad. Részben ez, részben a 96 darab lítium-ion cellából álló, 355V-os akkumulátorcsomag nagy, 71,4 kWh kapacitása teszi lehetővé, hogy a Lexus RZ 450e vegyes használatban akár 400 kilométernél is nagyobb távolságot tegyen meg egy feltöltéssel.

A Lexus világújdonsága a teljesen elektronikus kormánymű, amelyhez a klasszikus kormánykerék helyett ökörszarv-kormány is társítható. Ez a rendszer teljes egészében digitális jelek formájában vezérli a kormányművet, amely így gyorsabban és pontosabban reagál, mint bármilyen mechanikus rendszer. A visszajelzés részletgazdag és arányos, ami kifejezetten sportos vezethetőséget biztosíti. A speciális megoldás ugyanakkor jelentős kényelmi és biztonsági előnyökkel is bír: egyenetlen utakon például csökken az imbolygás, a jármű sokkal kevésbé érzékeny az oldalszélre, és döntött útfelületen is hibátlan egyenesfutással képes haladni.

A mélyre ültetett elsődleges műszeregység, a kormány fölött jól látható head-up kijelző, valamint a 14 colos multimédiás monitor olyan információs környezetet teremt, amelyen keresztül gyorsan és hatékonyan leolvasható minden szükséges adat, anélkül, hogy a rendszer felesleges tudnivalókkal terhelné a vezetőt. A multimédiás rendszer folyamatos online kapcsolatot, intelligens hangvezérlést, valamint vezeték nélküli szoftverfrissítést kínál, a vezetőtámogató rendszerek pedig messzemenőkig kiaknázzák az elektromos platformban és főrendszerekben rejlő potenciált. Az autó képes például előre meghatározni egy kanyar ívét, és ahhoz igazítani a kormányzás mértékét, illetve rendelhető digitális visszapillantó tükör is.

Az RZ 450e online már előjegyezhető, az első példányokat a Lexus ígérete szerint még az év vége előtt átvehetik az első ügyfelek.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/