/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Oli, a Citroën minimalista jövőautója

2022. október 03. 16:50   |   Autoblog
címkék:  

A Citroën ‘oli’ egy intelligens ötleteket felvonultató meghökkentő koncepció, mely megkérdőjelezi a fennálló helyzetet. Az oli annak a küldetésnek a jelképe, melynek keretében a Citroën a lehető legkisebb környezeti terhelés mellett mindenki számára elérhetővé igyekszik tenni az egyszerű és tisztán elektromos közlekedést, hogy ezzel is javítsa az emberek életminőségét.

Az oli irányt mutat: okos és megvalósítható ötletek kísérletező kedvű és sokoldalú manifesztuma, mely a minél nagyobb hatékonyság, sokoldalúság és hozzáférhetőség érdekében a jármű súlyának és bonyolultságának csökkentésére összpontosít. Egy olyan végcél, ahol a „többre” irányuló tendenciát felváltja a konstruktívabb „elég” (csak amennyire szükség van) gondolata. Az olin bemutatott koncepciók és innovatív megoldások közül várhatóan sokat viszontláthatunk majd a Citroën eljövendő elektromos családi modelljein.

A Citroën szerint itt az ideje, hogy megálljt parancsoljunk a túlzásra és a felesleges kiadásokra épülő trendnek, és helyette könnyebb, kevésbé bonyolult és valóban megfizethető, ugyanakkor ötletes és optimista kisugárzású járműveket gyártsunk.

Az okosan kitalált oli egy koncepcionális, többfunkciós családi jármű, amelynek középpontjában a fenntarthatóság áll. Jól példázza, hogyan lehet a kategórián belül a legjobb életciklus-értékelésre (LCA) szert tenni, a könnyű és újrahasznosított anyagok visszafogott, optimális felhasználására építő koncepciótól a fenntartható gyártási folyamatokig, illetve a hosszabb élettartamot biztosító tartósságtól az életciklus végi felelős újrahasznosíthatóságig.

Ha az alkatrészek és egyéb komponensek számát ügyesen lecsökkentjük, ha a legkönnyebb és környezettudatosabb anyagokat használjuk, ha minél kevésbé komplex megoldásokra törekszünk, és közben fokozzuk a sokoldalúságot és a funkcionalitást, az eredmény egy sokkal hatékonyabb, teljességgel megfizethető és kevésbé bonyolult termék lesz, amely dizájn és hasznosság tekintetében várakozáson felül szerethető is egyben.

Az oli tekintélyesnek hat, mégse nehéz vagy ormótlan. 1000 kg körüli céltömegével jelentősen könnyebb, mint a legtöbb hasonló kompakt SUV. Következésképp a tisztán elektromos hajtásláncnak mindössze 40 kWh akkumulátorkapacitásra van szüksége a 400 km-es hatótáv biztosításához. Azzal, hogy a maximális hatékonyság érdekében 110 km/óra a végsebesség, reálisnak tűnik a 10 kWh/100 km-es kiváló fogyasztás, az akkumulátor 20%-ról 80%-os szintre való feltöltése pedig mindössze 23 percet vesz igénybe.

Az oli egy rendkívül hasznos elektromos eszköz, mely zökkenőmentesen és természetesen illeszkedik az átfogó elektromos rendszerbe, és fontos láncszemként működik az otthoni napelemek, az útközbeni vagy otthoni fogyasztói áramigény és az elektromos hálózat között.

V2G (Vehicle to Grid = járműből a hálózatba) tárolási képességük révén az olihoz hasonló járművek pénzkereseti lehetőséget biztosítanak a tulajdonosok számára azáltal, hogy tárolni képesek az otthoni napelemek termelte többletenergiát, amit aztán el lehet adni az energiaszolgáltatóknak. De a csúcsterhelés vagy áramkimaradás esetén jelentkező áramellátási problémák kezelésében is fontos szerepet játszhatnak.

A V2L (Vehicle to Load = járműből az elektromos fogyasztóra) technológiának köszönhetően a Citroën oli egyben azt is jól illusztrálja, hogy lehet egy jármű a második otthonunk egy tengerparti nyaraláson vagy a hegyekben való kempingezés során. Ha a 40 kWh-s akkumulátorral és egy 3,6 kW kimeneti teljesítményű konnektorral számolunk (ami egy 230 voltos, 16 amperes otthoni aljzatnak felel meg), az oli elvileg kb. 12 órán át képes egy 3000 wattos elektromos eszköz áramellátását biztosítani.

A tagadhatatlanul feltűnő és meglepő oli szokatlan sziluettje karakteres személyiségről árulkodik. A 4,2 m hosszú, 1,65 m magas és 1,9 m széles jármű ökológiai lábnyoma egy kompakt SUV-éhoz mérhető. Az oli igénytől függően bármi lehet: családi autó, városi jármű, kalandautó, munkatárs, vagy akár az otthonunk meghosszabbítása, mely gondoskodik a mindennapi berendezések áramellátásáról, segít egy esetleges áramkimaradás idején, vagy akár ablaktisztításhoz is használható emelvényként szolgál. Az oli tervezői szándékosan eltúlozták az esztétikai szempontokat, hogy ezzel is a funkcionalitást és a sokoldalúságot szolgálják.

Az Amihoz hasonlóan az oli is bátran vállalja a rá jellemző egyszerű és intuitív megközelítést, és játékos színfoltjaival, világos kárpitjaival és élénk mintáival tűnik ki, melyek gazdag személyre szabási lehetőségeket hordoznak magukban. A tervezőcsapat az oli minden egyes elemét alaposan átgondolta, mégpedig olyan követelmények alapján, mint a többféle funkció biztosítása, a súly és a komplexitás csökkentése kevesebb vagy közös alkatrészek felhasználásával és – ahol csak lehet – újrahasznosított vagy újrahasznosítható anyagok felelős használata.

A lapos motorháztetőt, a tetőt és a hátsó platót alkotó panelek kiválasztásakor a különleges sziluett mellett az alacsony tömeg, a nagy szilárdság és a tartósság is alapszempontok voltak. A BASF-fel közösen tervezett táblák újrahasznosított hullámpapírból készültek, melyek üvegszálas merevítőlemezek közé helyezve egyfajta méhsejt-szerkezetes szendvicspanelt képeznek. Az így készült elemeket Elastoflex poliuretán műgyanta bevonat, illetve erős, texturált Elastocoat védőréteg borítja. Erre jön az innovatív, vizes bázisú BASF R-M Agilis festék. A táblák nagyon merevek, könnyűek és erősek, olyannyira, hogy egy felnőtt súlyát is elbírják. Ugyanakkor fele olyan nehezek, mint egy acélból készült hasonló tetőszerkezet. Sokoldalúságuknak és tartósságuknak köszönhetően a lehetőségek egész tárháza nyílik meg a tulajdonosok előtt, akár munkavégzésről, akár szabadidős tevékenységről legyen szó. Nehéz elhinni, hogy egy mindössze 6 kilós panel elbírja egy felnőtt ember súlyát, és közben még jól is néz ki, a tartósságról nem is beszélve. De ez a helyzet.

A szállítókapacitás sem szenved csorbát, mivel a tetőelem két oldalán futó sínekre különböző tartozékok – kerékpártartók vagy a családi nyaralásokhoz nélkülözhetetlen tetőboxok – erősíthetők, a motorháztető alatt pedig számos praktikusan kialakított tárolóhely található a töltőkábelek, a személyes tárgyak vagy az elsősegélynyújtó felszerelés számára. A szélvédő teljesen függőleges, mert így biztosítható a legrövidebb távolság az alja és a teteje között, és ehhez kell a legkevesebb üveg. Az alacsonyabb tömeg és a kevésbé bonyolult kialakítás mellett a kisebb szélvédő gyártása és cseréje is olcsóbb, és a napfénynek is kevésbé vannak kitéve a járműben ülők. Ráadásul a becslések szerint az oli szerény klímája így 17%-kal kevesebb áramot fogyaszt.

Az első ajtók mindkét oldalon egyformák. Könnyebbek, de mégis erősek, és sokkal egyszerűbb a gyártásuk és a szerelésük. Az egyszerűbb konstrukció ajtónként 20%-os súlymegtakarítást eredményezett egy tipikus családi ferdehátúhoz képest. Feleannyi alkatrészre van szükség, és ajtónként kb. 1,7 kg-ot lehetett megtakarítani a hangszóró, a hangszigetelő anyagok és az elektromos vezetékek kihagyásával. A tágas utastérbe a széles oldalajtókon keresztül kényelmes és akadálytalan a beszállás.

A Citroën oli rendeltetése szerint meg kell, hogy könnyítse az életünket. Ezért függetlenül attól, hogy lapra szerelt bútort akarunk hazaszállítani, vagy SUP-okat és egy felnyitható tetősátort szeretnénk magunkkal vinni a tengerparti hétvégére, minden elfér a tágas pickup platón és az alatta kialakított csomagtartóban, hála egy könnyen és gyorsan kivitelezhető trükknek. A hátsó ülések fejtámlái a tetőbe simulnak, felnyílik a hátsó szélvédő, és a 994 mm széles, kivehető lapos rakfelület hossza egy szempillantás alatt 679 mm-ről 1050 mm-re nő. Lenyílik a hátsó ajtó, és ha eltávolítjuk a raktérpanelt, akár 582 mm magas hely áll rendelkezésünkre a padló és a hátsó ablak között. Ha a helyén hagyjuk, alatta 330 mm magas, praktikus és biztonságos csomagtartóval számolhatunk. A raktér két oldalán futó sínekre kampók és tartozékok erősíthetők, az oldalfalakon pedig további tárolódobozok találhatók.

Az olin alkalmazott ötletes és hatékony 20 colos keréktárcsa/abroncs kombináció egy új hibrid kerék prototípusából és a Goodyearrel közösen készített koncepcionális, fenntartható és intelligens gumiabroncsból áll. A keréktárcsák acél-alumínium ötvözetek, a gumiabroncs futófelülete pedig szinte kizárólag fenntartható vagy újrahasznosított anyagokból készült. Ilyen például a napraforgóolaj, a rizshéj és a kovasav vagy a kőolaj alapú szintetikus gumit felváltó fenyőgyanta és a teljes mértékben természetes gumi. A Goodyear az Eagle GO koncepcióabroncsra vonatkozóan az ambiciózus 500 000 km-es futásteljesítményt tűzte ki célul. Ezt a fenntartható váz újrafelhasználása mellett az is lehetővé teszi, hogy a 11 mm vastag futófelület az abroncs élettartama alatt kétszer is felújítható.

A gépjárműtervezők mindig nagyon magasra teszik a lécet, amikor a beltér kialakításáról van szó, de sokszor nem bírnak ellenállni a nagyobbnál nagyobb kijelzőknek, a magasabb könyöklőknek, a lebegő paneleknek vagy a puhábbnál puhább üléseknek. Mindez plusz anyagot, tömeget és költséget jelent. Egy több kijelzőt és rejtett számítógépeket magában foglaló komplett műszerfal helyett az oliban mindössze egy a jármű teljes szélességében húzódó szimmetrikus pallót találunk, erről ágazik le az egyik oldalon a kormányoszlop és a kormánykerék, míg középen egy telefondokkoló és a légkondicionáló öt billenőkapcsolója kapott helyet.

A pallón elhelyezett villamos sínre az ide-oda csúsztatható USB-portokon keresztül különböző tartozékokat csatlakoztathatunk. Ez gondoskodik az eszközök áramellátásáról – akár egy kávéfőzőt is bedughatunk, míg az iskola előtt a gyerekekre várunk. A palló mögött és alatt egy élénk narancssárga színű, 3D nyomtatással készült, BASF Elastollan (hőre lágyuló poliuretán) anyagú újrahasznosítható tárolópolc helyezkedik el, melyen gomba alakú rugalmas elemekkel rögzíthetők a kávéscsészék vagy az üdítősdobozok.

Az oliban valamennyi infotainment és kommunikációs szolgáltatás a saját okostelefonunkon keresztül vehető igénybe, miután azt a központi aljzatra csatlakoztattuk. A dokkolást követően a telefonon tárolt információk és alkalmazások kiegészülnek az alapvető járműadatokkal (sebesség, töltésszint). Ezeket egy ún. „Smartband” rendszer a szélvédő alsó keretére vetíti. Ugyanez áll az audiorendszerre is. A „műszerpalló” üreges végébe mindkét oldalon egy-egy henger alakú Bluetooth hangszóró csatlakoztatható. Mivel a hangszórók kivehetők, parkoláskor is bárhol és bármikor használhatók.

Az utastér nagy részét elfoglaló és a fény útját álló terjedelmes ülések helyett az oliban helytakarékos első üléseket találunk, melyek 80%-kal kevesebb alkatrészből állnak. Az élénk narancssárga első ülések erős csővázzal rendelkeznek, erre jön a 100%-ban újrahasznosított poliészter kárpittal bevont, teljes egészében újrahasznosítható kényelmes ülőpárna. A beépített fejtámlával ellátott, 3D nyomtatással készült, innovatív hálós háttámlákat a modern irodabútorok ihlették.

A BASF-fel közösen tervezett háttámlák 100%-ban újrahasznosítható, könnyű, hőre lágyuló poliuretánból (TPU) készültek, és a vonzó megjelenés érdekében narancssárga bevonatot kaptak. A háttámlák csővázára a hátsó utasok különböző kiegészítőket erősíthetnek. A hasonló anyagok felhasználásával készült hátsó ülések is ugyanolyan kényelmesek, és a háttámlák lehajtásával meghosszabbítható a hátsó raktér padlója. Említésre méltó, hogy az összes BASF gyártotta belső TPU elem együttesen is újrahasznosítható.

A nehezen tisztítható autós szőnyegek helyett az oli egy a BASF-fel közösen tervezett, egy darabból álló, habosított, hőre lágyuló poliuretánból (E-TPU) készült moduláris padlóburkolattal rendelkezik. A hab ugyanolyan elasztikus, mint a gumi, csak könnyebb, ugyanakkor rendkívül rugalmas és kopásálló. Ráadásul könnyen lecserélhető, ha a tulajdonos más színre vágyik. A padlót ezen kívül egy rendkívül rugalmas és vízálló bevonat is borítja, mely könnyen tisztára mosható.

Az oli egyik legfontosabb jellemzője, hogy hosszú élettartama miatt saját körkörös gazdasággal rendelkezik. Jó példa arra, hogy lehet egy járművet könnyen és megfizethető módon – felújított vagy akár magasabb kategóriájú alkatrészek, új dekorelemek és színek használatával – újabb tulajdonosok oldalán eltöltött, több egymást követő „életre” újjáalkotni. A teljes tulajdonlási költség eleve alacsony, de ha ki kell cserélni egy ajtót, fényszórót vagy lökhárítót, a Citroënen keresztül be lehet szerezni olyan újrahasznosított alkatrészeket, amelyek már nem üzemképes oli járművekből származnak.

Logikus, hogy ha többe kerül felújítani egy járművet, mint egy újat venni, nem a felújítás mellett döntünk. Az olival mindez megváltozik: több életcikluson át környezetvédelmi és gazdasági szempontból kedvezőbb a felújítás, mint a csere. Amikor már nem éri meg felújítani, a Citroën minden egyes oliból alkatrészdonort csinál, amely újrahasznosított alkatrészekkel látja el rászoruló társait, a többi alkatrészt pedig továbbküldi általános újrahasznosítás céljából.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/