/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Szárnyalnak az elektromos autók eladásai – vagy mégsem?

2023. január 03. 17:45   |   Autoblog
címkék:  

A mértékadó JATO elemzése rávilágít, hogy a a tisztán elektromos járművek eladásainak növekedése inkonzisztens Európában és az Egyesült Államokban, miközben a fejlődő piacok még jobban elmaradnak.

JATO_elektromos_jarmuvek_vilag_2022_Q2

A Toyota úgy véli, hogy jelenleg luxus a szűkös erőforrásokat úgy felhasználni, hogy abból kevés nagy hatótávolságú akkumulátoros elektromos autót gyártunk, ha ez a hatótáv nincs napi szinten kihasználva. Az átlagos napi felhasználási adatok ismeretében 1 darab 500 kilométer hatótávú akkumulátoros elektromos autó legyártásánál például környezettudatosabb lehet 8 darab 60 kilométeres tisztán elektromos hatótávú plug-in hibrid, vagy 100 darab a városi forgalomban akár 50-80%-ban tisztán elektromosan közlekedő öntöltő hibrid elektromos autó legyártása.

A JATO tanulmányából kiderül, hogy a globális gazdasági bizonytalanság ellenére a tisztán elektromos járművek piaca figyelemre méltó ütemben nőtt, különösen a világ legnagyobb gazdaságaiban. Európában, Kínában és az Egyesült Államokban az elektromos járművek gyorsan növekvő piaci részesedést szereznek, és mivel ezek a járművek egyre reálisabb alternatívává válnak belső égésű motorral szerelt társaikkal szemben, a következő évekre nézve továbbra is jelentős potenciál van a további növekedésre. A JATO azonban arra is felhívja a figyelmet, hogy alaposabban megvizsgálva a helyzetet mást is láthatunk: a JATO által gyűjtött adatok jelentős eltéréseket mutatnak az elektromos járművek elterjedésének pályájában az európai, az egyesült államokbeli és a világ fejlődő piacai között.

Az elektromos járművek értékesítési növekedésének üteme Európán belül is jelentősén eltér

JATO_elektromos_jarmuvek_EU_2022_Q3_1

Norvégiában az elektromos járművek váltak a legnépszerűbbé a fogyasztók körében, köszönhetően az erős kormányzati ösztönzésnek, a jól kiépített infrastruktúrának és a szélesebb körben kihasználható előnyöknek. Manapság olcsóbb elektromos autót vásárolni Norvégiában, mint néhány más európai országban belső égésű motorral szerelt járművet – tavaly szeptemberben ezért az elektromos járművek tették ki az ország összes regisztrációjának 77 százalékát. A szomszédos skandináv piacokon is erős a kereslet, ami szintén a folyamatos kormányzati támogatásnak és a fogyasztók más európai országokhoz viszonyítva nagyobb vásárlóerejének köszönhető.

Az elektromos járművek iránti kereslet Európa stabilabb gazdaságaiban is felgyorsult – Németországban, Ausztriában, Svájcban, Franciaországban, a Benelux államokban, az Egyesült Királyságban, Írországban és Izlandon. Ezek együttesen Európa teljes akkumulátoros elektromos értékesítési volumenének több mint kétharmadát adják – 2022 harmadik negyedévében az elektromos járművek piaci részesedése ezeken a piacokon elérte a 15 százalékot. Ezzel szemben a mediterrán országokban (Franciaország kivételével), Portugáliában, Közép-Európában és a balti államokban, ahol az egy főre jutó jövedelem általában alacsonyabb, az elektromos járművek elterjedése sokkal lassabb ütemben halad.

Ezekben az országokban az elektromos járművek piaci részesedése mindössze 3,8 százalék volt 2022 harmadik negyedévében. A negatív tendencia mögött meghúzódó egyéb tényezők közé tartozik a gyengébb kormányzati ösztönzés, a rossz infrastruktúra és az üzemanyagárak. Magyarországon a teljes 2022-es évet vizsgálva 4709 új akkumulátoros elektromos autót regisztráltak, ami 9,2%-os bővülést jelent 2021-hez képest, és így a villanyautók aránya az összes újautó-eladásból 3,6% volt ha a személy és kishaszonjármű és 4,2%, ha csak a személyautó értékesítéseket vesszük figyelembe, szemben a 2021-es 3%-al illetve 3,5%-al. Ez ugyan egyértelmű növekedés, ám még mindig marginális részesedésnek számít.

Az Egyesült Államok és a ’ZEV államok’

JATO_elektromos_jarmuvek_USA_2022_Q2

Az európai országokhoz hasonlóan az Egyesült Államokban is államonként változik az elektromos járművek elterjedése. Kalifornia egyértelműen vezető szerepet tölt be az elektrifikációs versenyben a szigorú szabályozás, a vonzó ösztönzők és a technológiai cégek, például a Tesla szerepe miatt. A ZEV (Zero Emission Vehicle – azaz zéró emissziós jármű) program – amelyet Kalifornia hosszú távú kibocsátáscsökkentési céljainak biztosítására terveztek – megköveteli az autógyártóktól, hogy meghatározott számban értékesítsenek az elérhető legtisztább hajtáslánccal szerelt autókat.

2022 augusztusáig 14 állam fogadta el mind a kaliforniai ZEV-programot, mind a LEV (Low-Emission Vehicle – alacsony kibocsátású jármű) szabványokat: Colorado, Connecticut, Maine, Maryland, Massachusetts, Minnesota, New Jersey, Nevada, New Mexico, New York, Oregon, Rhode Island, Vermont, Virginia és Washington. Ennek eredményeként ezekben az államokban az akkumulátoros elektromos és a további részben vagy teljesen elektromos járművek elfogadottsága lényegesen magasabb, mint az ország többi részén. 2022 második negyedévében az akkumulátoros elektromos autók piaci részesedése a ZEV államokban elérte a 8,7 százalékot, szemben a nem ZEV államok mindössze 3,0 százalékával.

A fejlődő országok lemaradnak

JATO_elektromos_jarmuvek_EU_2022_Q3_2

Míg Európában és az Egyesült Államokban jelentős különbségek vannak az elektromos járművek elterjedésének arányában, a fejlett, fejlődő és szegény országok közötti különbség még szembetűnőbb ehhez képest. Míg például az akkumulátoros elektromos járművek piaci részesedése Kínában, Európában és Koreában meghaladta a 10 százalékot 2022 harmadik negyedévében, az olyan régiókban, mint Latin-Amerika és Oroszország, még az 1 százalékot sem érte el. Ez az egyenlőtlenség a jövedelmi különbségek következménye, ami az infrastruktúrában, az ipar versenyképességében és a fogyasztói tudatosság csökkenésében is megmutatkozik. A fejlődő és szegény országok jelenleg a globális járműeladások több mint egyötödét képviselik. Annak biztosítása érdekében, hogy ezeket a piacokat ne zárják ki az elektromos járművekre való átállásból, a gyártóknak és a kormányoknak egyaránt lépéseket kell tenniük az elfogadás előtt álló akadályok leküzdésére.

Multitechnológiás megközelítés

JATO_elektromos_jarmuvek_EU_2022_Q3_3

A Toyota szerint, ismerve az akkumulátorokhoz rendelkezésre álló nyersanyagok jelenlegi mérsékelt rendelkezésre állását és magas költségét, valamint az infrastruktúra hiányát, sokkal hatékonyabb és nagyobb azonnali eredményt érünk el, ha az akkumulátoros elektromos (BEV), a plug-in hibrid és a hibrid autók kombinációjának segítségével csökkentjük a CO2-kibocsátást a következő 10-15 évben.

„Mivel az akkumulátorokhoz szükséges anyagok és a megújuló energiát használó töltési infrastruktúra korlátozott – és ez a következő 10-15 évben is így lesz –, rendszerszemléletű gondolkodást kell alkalmaznunk” – mutat rá Gill Pratt, a Toyota vezető kutatója és a Toyota Kutató Intézet vezetője. „Az akkumulátorcellákat ott kell elhelyezni, ahol a legtöbb hasznot hajtják.” – teszi hozzá.

A Toyota azon kevés autógyártó közé tartozik, aki saját akkumulátorfejlesztési és gyártási tevékenységet tart fenn, így első kézből ismeri a piaci viszonyokat. A vállalat kereskedelmi üzletága, a Toyota Tsusho több mint egy évtizede fektetett be a bányászatba, így közvetlen közelről követhetik nyomon az alapanyagok szűkösségét és árának alakulását: a lítium ára mára tonnánként több mint 50 000 dolláros rekordárra emelkedett, ami tízszer magasabb, mint két évvel ezelőtt. Ha ez nem volna elegendő, a Toyota becslései szerint több mint 1 milliárd ember nem fér hozzá megfelelő áramellátáshoz, és míg az átlagos BEV autó több mint 65 000 dollárért kel el az Egyesült Államokban, egy Prius ára alig több, mint 25 000 dollár.

„A BEV modellek kielégítő megoldást jelentenek Európában, és egyre inkább az Egyesült Államokban, ahol az infrastruktúra kiépítése folyamatban van, és van elegendő áram – egyelőre. Azonban még nem mindenhol jelentik ezek az autók a választ, és még nem is mindenki számára megfizethetőek.” – mutat rá egy másik fontos aspektusra Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke.

Fontos, hogy a felhasználók is tudatok döntéseket hozzanak

Éppen ezért az az azonnali kibocsátáscsökkentés maximalizálása akkor érhető el, ha az autóvásárlók azokban az országokban is tudatos döntéseket hoznak, ahol rendelkezésre áll a kiépített infrastruktúra az autók megvásárlásához szükséges jövedelem. Akkumulátoros elektromos autót akkor érdemes választanunk, ha valóban napi szinten kihasználjuk az akkumulátor kapacitása jelentette hatótávot.

Ha egy 500 kilométer hatótávú autóval a napok túlnyomó részében csupán 50-100 kilométert ingázunk, akkor feleslegesen vesszük el a szűkös alapanyag-kapacitást másoktól, akik napi szinten ugyancsak zéró emissziósan vagy közel zéró emissziósan közlekedhetnének. Ekkor a legjobb választás egy modern plug-in hibrid, amely ma már 50-100 kilométeres tisztán elektromos hatótávot kínál. Plug-in hibridet is akkor válasszunk csak azonban, ha rendszeresen tölteni is fogjuk majd az autónkat: azaz rendelkezésre áll az infrastruktúra és a szándék is a napi szintű töltéshez. Ha nem így teszünk, és feltöltés nélkül cipeljük magunkkal a kihasználatlan akkumulátorcellákat, az önző luxus. Ekkor sokkal környezettudatosabb választás egy full hibrid.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 50.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/