/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Családban marad: Opel Zafira 1,6 Cosmo

2009. február 10. 16:45   |   Autoblog
címkék:  

A kompakt egyterűek mezőnyében a Zafira kínálja az egyik legtágasabb kabint. Bőven van lábtér, hátul pedig hatalmas üreg várja a csomagokat.


Sok család döntött a Zafira mellett az elmúlt években – nem véletlenül. Nagyon tágas és praktikus buszlimuzin, amely a család összes tagját és holmiját garantáltan elviszi. Ha helykínálatával ki is emelkedik a Zafira, külsejével azonban beleszürkül az utcaképbe. Más téren is a fejére nőtt a konkurencia.


Az Opel Zafira külsején az évek alatt mindig csiszoltak egy kicsit, utoljára tavaly szabták rá az aktuális márkaarculatot, de alapvetően megmaradt az egyik legkonzervatívabb egyterűnek a piacon. Félreértés ne essék, a Zafira jól néz ki, de a megerősödött konkurensek mellett – mint például a Renault Scenic, Mazda5, Citroen C4 Picasso – ódivatúnak hat. A Zafira ettől függetlenül ebben a kék színben és Cosmo kivitelben kifejezetten szépen mutat; a fényezett oldalvédő lécek, a polírozott alumínium tetősínek, az ablak alatt végigfutó krómcsík, továbbá a 17 colos könnyűfém felnik megteszik a hatásukat. Elölről semmi különös, szinte bármelyik Opel modell lehetne, a hátsó már kicsit mozgalmasabb az átrajzolt lámpatestekkel és a hatalmas csomagtér-ajtót kettészelő krómcsíkkal. A villámos egyterű javára írhatók viszont a kiterjedt ablakfelületek, melyek áldásos hatása, hogy minden irányból prímán ki lehet látni az autóból. Érdekes, hogy a Zafira nem az esetem, mégis, egy OPC-t bármikor boldogan bevállalnék.


Mindegyik modellfrissítés alkalmával elmondják, hogy javítottak a belső anyagminőségen és kidolgozáson. Az előző Zafirához képest valóban érzékelhető a változás, ettől függetlenül azonban az “új” modellé is tipikus Opel belső, alul jellegzetesen kopogós, reszelős műanyagokkal és általános keménységgel. Tesztautónk prémiumszintű Cosmo felszereltséggel rendelkezett, melynek tartozékai a fabetétek, valamint a zongoralakk középkonzol és kormánybetétek is. Utóbbi két díszítőelem szerintem nem fér össze, a bézs/fekete bőr-szövet kárpitozás pedig inkább sárga/feketének tűnt. De nem ezért nem kedveltem a Zafirát, hanem a túlságosan lapos szögben álló, nem eléggé kihúzható kormány, a kényelmetlen, lóca-szerű ülés, valamint az index és az ablaktörlő kezelés miatt. Most nem ecsetelném a működésüket; én sehogyan sem tudom megszokni. Az apró könyöklő sem jó semmire, túl alacsonyan és hátul van.

Galéria megtekintése

Nagyítás Galéria!


Ezúton lebeszélnék mindenkit arról, hogy az Opel Zafirát a 115 lóerős 1,6 literes Ecotec benzinmotorral vásárolja meg. Szegénynek meggyűlik a baja a minimum másfél tonnás karosszériával; a haladáshoz állandóan pörgetni kell, az előzéseket pedig jobb kétszer is meggondolni. Egy ekkora test mozgatásához elengedhetetlen a dízelmotor rugalmassága. (Ajánlott az 1,7 CDTI 125 lóerővel, 6-fokozatú váltóval, 5 754 000 forinttól.) Ha már lendületben vagyunk, nincs gond, autópályán sem szorulunk ki a külső sávba, autóúton, több emberrel a fedélzeten viszont csak alapos megfontolás után előzzünk. Az 1,6-os Twinport Ecotec erőforrás ma már korszerűtlen;

körülbelül 3500-as fordulatszámtól nagyon zajos, búgása idegesítővé válhat. A Zafira hangszigetelése is gyenge, nagy tempónál ezért kifejezetten erősen kell például a Bluetooth kihangosítón keresztül kommunikálni. Megbocsáthatatlan, hogy a hajtóműhöz ötfokozatú kézi váltó csatlakozik – úgy hiányzik neki a hatodik sebesség, mint egy falat kenyér. A motor szétpörgi magát, 100-nál háromezret, 130-nál már négyezret forog, ami ugye nem tesz jót a fogyasztásnak sem. A Zafira átlagát nem bírtam 9 liter alá tornászni, normálisan pedig 9,5 – 10 liter ólommentest gurít le a torkán 100 kilométerenként. Nem értem, a gyártók miért nem felejtik már el az ötfokozatú váltóműveket. 


Máskülönben a Zafira jól viselkedik az úton, futóműve az arany középutat hozza, rugózása feszes, lengéscsillapítása azonban lágy. Semlegesen fordul, sem eleje, sem hátulja nem akar kitörni, csupán jobban beleng a szokásosnál. Persze nem arra találták ki, hogy minél gyorsabban abszolválja a kanyarokat. A kormánytól érkező visszajelzés autópályán ideális, egyébként a szervorásegítés kis sebességnél alig érvényesül, parkolóban elég nehéz manőverezni.


Az Opel Zafira fölött külsejét és műszaki tartalmát tekintve is eljárt az idő, az olyan konkurensek, mint a Renault Scénic, a Citroen C4 Picasso, vagy a Mazda5 vonzóbbak nála. Ehhez képest nem is olcsó. A Zafira 1,6 Ecotec belépőára 4 889 000 forint, az Enjoy kivitelért 400, míg a Cosmo felszereltségért újabb 660 ezer forintot kell áldozni. A Zafira 1,6 Cosmo így 5 949 000 forintba kerül, melyet természetesen további extrákkal még könnyen feljebb tornászhatunk. A 17-es kerékgarnitúrával, parkolóradarral, MP3 lejátszós rádióval, Bluetooth kihangosítóval is ellátott tesztautó árcéduláján 6 523 000 forint szerepelt. A 7-üléses, 110 lóerős Toyota Corolla 1,6 VVT-i alapára 5 150 000 forint, a legmagasabb “Fullmoon” felszereltséggel az ára 5 958 000 forint. De nézzük a Mazda5-öt. A legkisebb 1,8 literes, 115 lovas TX csomagos változatért 5 849 900 forintot kérnek. S ugye itt tolóajtó is van. A friss dizájnú Citroen C4 Grand Picasso 120 lóerős 1,6 literes benzinmotorral 4,59 millió forinttól indul, az ehhez a típushoz elérhető legmagasabb Collection csomaggal 5,29 millió forintot kell érte letennünk az asztalra. Egyébként a kitűnő 1,6 literes, 150 lóerős turbómotorral az orrában az Exclusive kivitelt megkapjuk 6,5 millióért. Maradva a franciáknál, a Grand Scénic-et 1,6-os 110 lovas erőforrással megkapjuk 4,58 millióért, Monaco csúcskivitelben 5,38 millióért.


Aki tehát egyterű vásárlásán töri a fejét, térképezze fel alaposan a kínálatot, különösen azért, mert most hatalmas árkedvezményekre számíthat.

Oldal tetejére
Tesztadatok

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!