/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (1) |
| Több

Kismenő: Škoda Citigo Ambition 1.0 75 LE

2012. december 07. 20:35   |   Autoblog
címkék:  

Az embernek egyszerűen jobb lesz a kedve, ha ránéz erre a napraforgó sárga, vagány apróságra. De a Škoda Citigo menet közben is belopja magát az ember szívébe. A mindössze 3,5 méter hosszú autó fürge, mindenhová befér, tele van ügyes megoldásokkal és ilyen külsővel még fel is kelti a járókelők és az autósok figyelmét. Az erősebbik motorral teszteltük.

A Citigo a Škoda első minije, a Volkswagen konszern miniautó projektjének gyümölcse. A Citigo tulajdonképpen a cseh márka stílusjegyeivel felruházott Volkswagen up!, amely egyedi orr- és farkialakítással bír, de külső és belső méretei, valamint erőforrásai megegyeznek az up! modellével. A városi mini trió harmadik tagját, a SEAT Mii-t egyelőre nem forgalmazzák Magyarországon, így a vásárlók a magasabban pozícionált up! és a némileg egyszerűbb kivitelű Citigo közül választhatnak. A Citigo hossza mindössze 3,56, szélessége 1,65, míg magassága 1,48 méter, így akár négyen is utazhatnak benne. Családi autónak a Citigo szűk, de második autónak, vagy ingázásra tökéletes. Kis befoglaló méretei, fordulékonysága és kiválóan belátható karosszériája miatt városban van elemében.

A Citigo szimpatikus, megnyerő fizimiskájú kisautó, férfiaknál és nőknél egyaránt be tud vágódni. A konszernen belüli márkasorrendnek megfelelően a külseje picit szerényebb, mint a Volkswagen Up!-é, nincs rajta például a végigüvegezett csomagtérajtó és a hátul megtörő övvonal, és a hátsó lámpája sem olyan kidolgozott. A kétajtós kivitel azonban egészen izgalmassá is tehető, például napraforgó sárga fényezéssel, valamint fekete dekorcsíkokkal és felnikkel. Megmosolyogtatott a 14 hüvelykes kerékre húzott 165/70 méretű gumi – nem emlékszem, mikor láttam utoljára ilyen kisméretű abroncsot szériaautón –, de a Citigón nem mutat rosszul.

A hatalmas ajtókon keresztül könnyű a bejutás az első sorba, a hátsó üléseket viszont már nem olyan könnyű megközelíteni. Az üléstámlán található kar meghúzásával a szék ugyanis nem csusszan magától előre, ahogyan a 3-ajtós kocsiknál lenni szokott, a támlát és magát az ülést is nekünk kell előre tolni. Ebből következik az is, hogy a műveletek elvégzése után az ülés nem áll vissza a korábbi pozíciójába. Persze pofon egyszerű a szabályzása, így ez nem okoz nagy bosszúságot, csak nem éppen egy praktikus megoldás. A mérnökök a lehető leghatékonyabban hasznosítottak minden rendelkezésre álló centimétert, de hátra hosszú távra inkább csak gyerekek üljenek, felnőtteknek szűk a hely, főleg széltében. Négy átlagos testmagasságú személy azért elfér a kocsiban, és mögöttük még 251 liternyi hely marad a poggyászoknak. Miniautós mércével az utóbbi igen jó érték.

A Citigo műszerpultja az első szériás Octaviát és Fabiát juttatja eszünkbe. Érdes felületű műanyagok, négyküllős kormány, minimalista stílusú beépített rádió, tekerős rendszerű szabályzó gombok és általánosan komor hangulat jellemzi. Puha felületeket sehol sem találunk, viszont a kidolgozás ránézésre és a gyakorlatban is jó, menet közben ugyanis semmi sem zörög vagy perceg. A spórolás itt-ott erősen megmutatkozik; ilyen a nem automata ülésállító mechanizmus, a beépített fejtámla megoldás, a durva szövet az üléseken, a csupasz fémfelületek jelenléte, valamint az, hogy a sofőr oldalán csak egy elektromos ablakemelő gomb van. Ha a jobboldali ablakot szeretnénk lehúzni, át kell nyúlnunk a másik oldalra.

A Volkswagen Up! – Škoda Citigo – SEAT Mii trió legszellemesebb újítása a műszerfali dokkolóhoz csatlakoztatott navigátor, amely nemcsak navigációs feladatokat lát el, hanem kezeli a mobiltelefont és kapcsolatban áll az autó fedélzeti számítógépével is. Érintés érzékeny, egyszerűen kezelhető, s analóg órák emulálására is képes. Utóbbiak közül a kedvencem a vízhőfok és fordulatszámmérő kijelzés volt. A készüléket emellett minden további nélkül magunkkal is vihetjük. Az ára 97 ezer forint, mindenképpen érdemes beszereltetni. A Citigo emellett biztonsági fronton is megállja a helyét. Töréstesztje ötcsillagos, s a szegmensben egyelőre egyedüliként aktív városi vészfékasszisztens is rendelhető hozzá, amely 30 km/óra alatt önműködően aktiválódik, s lézeres szenzora segítségével érzékeli az ütközés veszélyét.

A Škoda Citigo motorpalettáján két háromhengeres benzinmotor sorakozik, 1,0 liter lökettérfogattal és 60, illetve 75 lóerő teljesítménnyel. Javallott az erősebb motor 108 ezer forintos felárát kifizetni. A 75 lovas hajtómű 13,2 másodperc alatt gyorsítja fel a Citigót százra és 171 km/órás végsebességet biztosít számára; tehát nem lesz halálfélelmünk, ha előzni kell és autópályán sem fogunk 100-zal cammogni. Alapjáraton alig hallani a pici aggregátot, viszont vibrációt kelt, fordulaton pedig előbújik belőle a jellegzetes, morgós varrógép hang. A Citigo zajszigetelése nagyon jól sikerült, így autópályán sem kell felemelnünk a hangunkat, ha beszélgetni szeretnénk egymással. Háromezres fordulatig kissé erőtlen a háromhengeres, akkor azonban megérkezik a maximális nyomaték, és négyezres fordulatszám fölött kifejezetten jól húz az autó. Az 1 literes motor fogyasztás tekintetében sem okoz csalódást, mi például 5,2 literes átlagot mértünk, ami igen kedvező érték.

Összességében a kis Škodát jó vezetni, a hölgyek is szeretni fogják. Könnyen jár a kuplung, szinte kisujjal tekerhető a kormány, emellett puhán és pontosan kapcsolható a váltó – a színvonal Volkswagen szintű. A felfüggesztés is ügyes, derekasan megküzd a rossz utakkal, és a szűk tengelytáv ellenére nem mér nagy csapásokat a gerincre. S még egy jó hír: a rugózás és kényelmes.

A Škoda Citigo hazánkban 2 284 010 forinttól vásárolható meg 2-ajtós karosszériával, 60 lóerős motorral és Active alapfelszereltséggel. A plusz két ajtó és a plusz 15 lóerő felára egyaránt 108 ezer forint. Az Ambition a közepes, míg az Elegance a csúcsfelszereltséget jelöli. A legolcsóbb Ambition csomagos modellért 2 492 290, a legolcsóbb Elegance kivitelért pedig 2 877 100 forintot kérnek. A közepes felszereltségű, 75 lovas modellek 2,6 millió forintnál kezdődnek. A tesztautóba, ahogyan általában, igen sok extrát építettek be. Benne volt a Climatic légkondicionáló, a navigációs rendszer, a hátsó parkolóradar, a ködfényszóró és a vészfékező rendszer ESP-vel, így végül 3,3 millió forintra kúszott fel az ára. A Citigo a szegmens magasabban árazott modelljei közé tartozik, de sokat is nyújt cserébe.

Tesztadatok
  • Jelleg
  • ferdehátú mini
  • Motor
  • 999 cm3
  • háromhengeres benzinmotor
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 56 kW (75 LE) @ 6200 RPM
  • 95 Nm @ 3000-4300 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 3563 mm
  • Szélesség: 1641 mm
  • Magasság: 1478 mm
  • Tengelytáv: 2420 mm
  • Csomagtér: 251-951 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 171 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 13,2 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    5,9 / 4 / 4,7 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 5,2 l/100 km
  • Árak
  • Alapár: 2 284 010 Ft
  • Tesztautó ára: 3 324 140 Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Gyéri Sándorné
2012-12-13 - 07:08

Nekem nagyon tetszik, használom is úgy igaz, ahogy le van írva könnyű kezelni. Jó vele parkolni. Gyors, hamar bemelegszik. Egyenlőre csak ennyit tudok még írni róla. Mivel még nagyon új.
Tisztelettel: Gyéri Sándorné


Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!