/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Kistigris: Kia Rio 1.1 CRDi EX Limited

2012. június 15. 20:58   |   Autoblog
címkék:  

Az egyik legdinamikusabban növekvő autógyártó manapság a Hyundai-Kia konzorcium. A dél-koreai óriás az elmúlt négy év válságos időszakában – tudatos filozófia-váltás eredményeképpen – minden modelljét megújította, hogy a „meglepetés erejével” a vásárlókat lenyűgözze.

Miközben a legnagyobb nemzetközi gyártók – egy-két kivételtől eltekintve – szenvedtek, eladásaik visszaestek, vagy jó esetben stagnáltak, a dél-koreai vállalatcsoport növelni tudta eladásait, s mára (a VW, a Toyota, a GM, a Daimler és a Renault-Nissan után) a hatodik helyre zárkózott föl! Az utóbbi három évben Magyarországon is látványosan nőtt a két márka elfogadottsága, az eladási listákon az első tíz közé kerültek.

Tesztünk tárgya a Rio a Kia nemzetközileg legsikeresebb autója: 2011-ben ez a modell lett az ötödik legnépszerűbb eladott gépkocsi a világon, s mellesleg a legnagyobb számban értékesített koreai autó! Pedig ebben a kategóriában igazán öldöklő a verseny: nem csak a rokon Hyundai i20-szal, hanem a Toyota Yarisszal, az Opel Corsával, a Fiat Puntóval, a Ford Fiestával, a Volkswagen Polóval, a Citroën C3-mal, a Suzuki Swifttel és a Renault Clióval is meg kell küzdenie, hogy csak néhányat említsünk a legnépszerűbbek közül.

A B-szegmensbeli Rio 2011-ben az utolsó csavarig megújult, és új aggregátokat is kapott. Mi az 1,1 literes háromhengeres, 75 lóerős dízelmotorral felszerelt változatot próbáltuk ki. S miután alig akad kisebb dízelmotorral felszerelt jármű a piacon, nagy várakozással tekintettünk a teszt elé. Szeretnénk rögtön leszögezni: nem csalódtunk!

A harmadik generációs Rio igazán figyelemre méltó kisautó. Először is: már nem is olyan kicsi, hiszen hossza 45 mm-rel a 4 métert is átlépte. Tehát az egyik leghosszabb kisautó a piacon, melynek tengelytávja majdnem eléri egy kompakt autóét. Emellett igen feltűnő külsővel rendelkezik. Vonásai kellemesek, ugyanakkor dinamikusak; a kocsi mindkét nemnek imponálhat. A kocsi főként elölnézetből hagy nyomot az emberben. A morcos tekintet és a jóval több lóerőt sejtető lökhárító rácsok határozott fellépést biztosítanak. Oldalt sem fogyott el a tervezői lendület – nézzék az oldalablakokat! – és a masszív far is szimpatikus a nagyméretű lámpákkal. A legtakarékosabb ECO Dynamic kivitel lemezfelniken gördül; egyébként rengeteget dobna még az összképen egy szép felnigarnitúra.

Az utastér az egyik legtágasabb a szegmensben, négy felnőtt kényelmesen el tud helyezkedni benne. A jobb első lábtér például akkora, hogy egy 180 cm magas utas teljesen ki tudja nyújtani a lábát úgy, hogy mögötte ülnek. A Rióban hátul is bőséges a fej- és a lábtér; mint említettem, négy személynek bőven elegendő a tér. A csomagtartó 288 literes, a kategória egyik legnagyobbja. A vezetőülés ergonómiája jó, a két könyök is pihenhet, a jobb kéz könyöktámasza kifejezetten hasznos. Nekem hiányzott az ülésből a deréktámasz, viszont elég hosszú ülőlappal rendelkezik és jól tart, több száz kilométeres út sem fárasztja ki az embert benne. A műszerfal mutatós és ötletes (a billenőkapcsolók jópofák), emellett jól áttekinthető. A műanyagok mindenhol kemények, de egyáltalán nem kellemetlen tapintásúak, az illesztések pedig szorosak, tehát az összeszerelésre nem lehet panasz.

Megjelenésével, valamint tágas belső terével pozitív benyomást tesz ránk a Kia Rio, de mi a helyzet az új, 1,1 literes háromhengeres erőforrással, amely pillanatnyilag a legtakarékosabb a Kia palettáján? Az 1120 köbcentiméteres motor 75 lóerőre képes, a nyomatéka pedig 170 newtonméter, tehát ha nem is fürgén, de elfogadhatóan kell mozgatnia a körülbelül 1,2 tonnás Riót. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy ezt a teljesítményt maradéktalanul ki kell használni, ha haladni akarunk.

 

Megszokást igényel a háromhengeres dízelmotor, már a vártnál nyersebb forgáskultúrája miatt is. Alapjáraton rázkódást kelt, ami kellemetlen tud lenni és 2000-es fordulatszám alatt abszolút erőtlen. Ha kis gázzal indulunk, az autó visszahőköl és leesik a fordulatszám. Ugyanígy, ha kettesben hagyjuk a váltót szűk fordulóban, ismét azt látjuk, hogy nincs benne erő. Ki kell tehát tapasztalni, hogy hol érdemes váltani a fokozatokat ahhoz, hogy legyen elég nyomaték a gyorsításhoz. Előzésnél is tanácsos egyet visszagangolni. A kis dízelhez társított hatfokozatú kézi váltó egyébként jó darab, akadás mentesen, precízen működik, viszont hosszú áttételekkel rendelkezik. 80-90 km/órás sebesség alatt például nem szívesen fogadja a hatodik fokozatot.

A háromhengeres turbódízel motor szabványos átlagfogyasztása 4 liter alatt van, a 100 ezer forintos ECO Dynamic csomaggal azonban 3,2 literre szorul le az étvágy és 85 g/km-re a széndioxid-kibocsátás, ami már a hibridautók felségterülete. Tesztautónkat is felszerelték a bámulatosan alacsony fogyasztást lehetővé tevő ISG start/stop rendszerrel, az alacsony gördülési ellenállású gumikkal, valamint a fékezésnél az akkumulátort visszatöltő rendszerrel. A dízel Rio országúton valóban képes 4 liter körül fogyasztani, azonban ha 130 km/óra körül hajtunk, a fogyasztás 5 liter fölé megy és ott is marad. Mi hosszú úton, 80%-os autópálya-használat mellett 5,1 literes értéket regisztráltunk. nem rossz, de többet vártunk ettől a motortól. Nagy odafigyeléssel az átlagfogyasztás leszorítható ugyan 4,5 literre, de a gyárilag megadott 3,2 literes értéket lehetetlenség elérni. Ismét úgy alakult, hogy a valóságban 2 literrel magasabb fogyasztással jártunk.

A Kia hosszú tengelytávja kedvez a menetkomfortnak és az útfekvésnek, nyugodtan és kiegyensúlyozottan viselkedik az úton. A rossz minőségű, dobálós utakat is jól kezeli. A sportosság viszont messze áll tőle. Merész manőverekbe már csak azért sem bocsátkozunk, mert a kormány élettelen, szinte semmilyen visszajelzést nem ad az útról.

S a végén a kötelező kérdés, hogy mindezt mennyiért mérik? A Kia Rio az 1,1 CRDi motorral 3 499 000 forinttól vásárolható meg (Eco), ám tanácsos gazdagabb felszereléssel megrendelni az autót. A tesztautó majdnem a legmagasabb, EX Limited felszereltséget kapta, és extraként a 100 ezer forintos P1 csomagot is beletették, amely magában foglalja a ködlámpát, a könyöktámaszt, a Bluetooth kihangosítót, a fémbetétes műszerfalat, valamint a térképolvasó lámpát. Ezzel és az ECO Dynamic csomaggal 4,2 millió forintra emelkedett a dízel Rio ára.

Nincs könnyű helyzetben az a vásárló jelölt, aki mostanában gondolkodik azon, hogy új autót vegyen. Ám a nemzetközi tendencia Magyarországon is egyre inkább jelentkezik, nevezetesen, hogy a vásárlói kereslet egyre inkább a kisebb autók felé tolódik, a kisautóknak azonban egyre inkább „nagyautósan" kell viselkedniük. A Rio egy tetszetős külsejű, fejlett, tágas és biztonságos kisautó, így nem a legolcsóbb a kínálatban, ám verhetetlen, 7 éves garancia vonatkozik rá. Ha úgy vesszük, a valamivel magasabb vételárát később visszahozza.

Tesztadatok
  • Jelleg
  • kiskategóriás ferdehátú
  • Motor
  • 1120 cm3
  • soros háromhengeres turbódízel-motor
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 56 kW (75 LE) @ 4000 RPM
  • 170 Nm @ 1500 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 4045 mm
  • Szélesség: 1720 mm
  • Magasság: 1455 mm
  • Tengelytáv: 2570 mm
  • Csomagtér: 288/923 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 158 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 16,1 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    / / 3,2 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 5,1 l/100 km
  • Árak
  • Alapár: 3499000 Ft
  • Tesztautó ára: 4199000 Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!