/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Meglepetés keletről: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi Premium

2007. december 10. 07:31   |   Autoblog
címkék:  

A koreai hobbiterepjáró hozza az áhított prémium érzést, ráadásul hétüléses kivitelben is kapható. Motorja lehetne egy kicsit erősebb.


Csendben szivárgott be hozzánk idén a Hyundai nagyméretű szabadidő-autója, a Santa Fe, mely kifejezetten szép karosszériájával, igényes belső terével, valamint kulturált dízelmotorjával azonnal elnyerte tetszésünket. A koreai hobbiterepjáró hozza az áhított prémium érzést, ráadásul hétüléses kivitelben is kapható.


A Tucson bátyjaként érkezett a piacra a Santa Fe, mely 4,65 méteres hosszával pontosan akkora, mint legfőbb konkurensei, a Chevrolet Captiva/Opel Antara, a Kia Sorento, illetve a SsangYong Kyron. Extraként hétüléses változatban is rendelhető, mint néhány, eggyel nagyobb méretosztályú SUV. Mi az ötüléses kivitelt teszteltük. A második generációs Santa Fe egy merőben új formanyelvet képvisel a Hyundai-nál, mellyel számos új vevőt sikerülhet átcsábítani a márkához. A Santa Fe masszív kinézetű (1,89 méter széles és csaknem 1,8 méter magas), de nem drabális autó, nagy, 18 colos kerekeken áll, hasmagassága pedig a szabadidő-autók mezőnyében is jelentős. Legömbölyített, lesimított karosszériája elegáns és megnyerő. Az autó fénypontja kétségtelenül a frontja, azon belül is a különlegesen megkonstruált, kristályoptikás első fényszórói. A szélesre húzott lámpák fekete hátterűek és helyzetjelző csíkot is tartalmaznak. A hátsó lámpák formája divatos, passzol a kocsi stílusához. Jól néznek ki a 18 hüvelykes könnyűfém felnik is. Praktikus a beépített tetősín az állítható kereszttartókkal, valamint a csomagtérajtót nyitó nagyméretű kilincs. Ahogy a Tucson esetében, ennél a modellnél is két darab ovális kipufogócsövön át távoznak az égéstermékek.

Galéria megtekintése

Nagyítás Galéria a képre kattintva!


A Hyundai Santa Fe egyébként kényelmes és tágas autó, kategóriájában az egyik legnagyobb. A hátsó ülések támlájának dőlésszöge is állítható. Az üléspozíció elöl kicsit magas, s csak az ülőlap első részének magassága illetve meredeksége szabályozható. A kormány ebben az autóban sem mozog tengelyirányban, ezért miután személyre szabjuk az ülést, kissé távol kerül. Ettől eltekintve jó vezetni a Hyundai-t, komfortosak az ülések, jobb karunkat pedig a széles könyöktámaszon pihentethetjük. Örömmel vettem az öblös tárolóhelyeket a fedélzeten, az első könyöklőbe például simán belefér négy darab CD-lemez tartó mappa. A csomagtér alapállapotában is tekintélyes, 774 literes, de 1582 literig bővíthető. Padlója alatt pedig egy másik mély tárolórekeszt alakítottak ki az értékes és sérülékeny tárgyak elhelyezésére. A pótkereket az alvázra erősítették.


Néhány konkurens dízelmotorja simán lepipálja a Santa Fe 2,2 literes, 155 lovas hajtóművét, s valóban, a minden jóval felszerelt kocsi 1940 kilós önsúlyához elkelt volna egy 170-200 lovas aggregát. A négyhengeres, közös nyomócsöves, változó geometriájú turbóval felvértezett dízelmotor csak átlagos menetteljesítményekkel ruházza fel a koreai hobbiterepjárót, de javára legyen mondva a kultúrált, csendes működés. Tíz liter alá nem nagyon vihető az étvágya, átlagban azonban megelégszik 11-12 liter közötti fogasztással. A motorhoz kapcsolt ötfokozatú, hidrodinamikus nyomatékváltó 1,3 másodperccel rontja a gyorsulást, így a Santa Fe-nek 12,9 másodpercre van szüksége a 100 km/órás sebesség eléréséhez. Végsebessége 180 km/óra, melyet viszont hegyen-völgyön képes tartani. A 335-ös nyomatékot 2000-es fordulat alatt ne várjuk, mint a legtöbb common rail dízel esetében, alul semmi erő sincs benne. Az ötfokozatú automataváltó gyorsan és viszonylag finoman kapcsol, ám a gázpedál parancsait sokszor nem képes rendesen értelmezni és megzavarodik. A feladatot akár át is vehetjük tőle, ha unjuk az állandó kapcsolgatást.  


Összességében a Hyundai Santa Fe egy nagyon jó szabadidő-autó. Bár úgyis városban használják majd, kirándulásra és természetjárásra is megfelel. Összkerékhajtása automatikus, a hátsó kerekek csak az elsők megcsúszása esetén lépnek be a hajtásba. Mély sárban való dagonyázásra nem való, sem differenciálzárak, sem felező nincs benne. Azért persze felmegy a hegyre, ha kell, dűlőutakon sem jön zavarba, fixálható hajtása miatt pedig vontatni is kiválóan lehet vele. Városban jól érzi magát, tulajdonosának pedig biztonságérzetet nyújt masszív felépítésével. Futóműve kicsit rázós, viszont nem billeg kanyarokban. A Hyundai Santa Fe újabb bizonyítéka annak, hogy a koreai autóipar rohamosan fejlődik, s hamarosan a nagy múltú európai fejére nő.


A dízel Santa Fe 8,15 millió forinttól kapható, nagyjából mint versenytársai, a Prémium felszereltségű változatok ára azonban 10,5 millió forint körül van (az automataváltó plusz 600 ezer forintba kerül). Ha valakinek nagyon megtetszett, ne tétovázzon, mert a képviselet most akciós áron kínálja, a típus minimum 960 ezer forintos árelőnnyel vásárolható meg, az automata váltósok esetében pedig akár 1 750 000 forint árelőnnyel lehet számolni. Ha szétnézünk a konkurenseknél, általában néhány százezer forinttal alacsonyabb árakkal találkozunk. A Kia Sorento most csakugyan akcióban, 170 lóerős dízelmotorral már 7 399 000 forintért elvihető, de a csúcsfelszereltségű automatáért 9 399 000 forintot kell fizetni. Az Opel Antara 150 lovas dízelmotorral 8 146 000 forintért kelleti magát, azonban ha nem spórolunk az extrákon, 9 705 000 forintra is felkúszhat a vételár. Az Antara testvére, a Chevrolet Captiva kicsit olcsóbb, 150 lóerős dízellel az ára 7 999 000 és 9 269 000 forint között van (5-üléses). A szegmens legkedvezőbb ajánlata a 141 lovas SsangYong Kyron, mely már 6 950 000 forintért elvihető. Mindent belepakolva 9 130 000 forintot mutat a költségmérő. Motorja és váltója nem a legkorszerűbb, ellenben a felsoroltak közül ez áll a legközelebb a valódi terepjárókhoz.

Oldal tetejére
Tesztadatok

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!