/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Menetpróba: Lexus IS F

2008. május 14. 18:31   |   Autoblog
címkék:  

A hátsókerék-hajtású, középkategóriás autóba a Lexus minden műszaki tudását belesűrítette, az ötliteres motor és a nyolcfokozatú váltó műalkotások.


A tököli repülőtéren kipróbáltuk a 423 lóerős Lexus IS F-et, az Audi RS4, a BMW M3 és a Mercedes C63 AMG közvetlen konkurensét. A japánok középkategóriás szuper-limuzinja minden területen maximálisan teljesít: elképesztően gyors, gokart módjára kanyarodik, brutálisan fékez és nagyon jó a hangja. A hátsókerék-hajtású, középkategóriás autóba a Lexus minden műszaki tudását belesűrítette, az ötliteres motorról és a nyolcfokozatú váltóról külön tanulmányt lehetne írni. Az IS F alapfelszereltsége a napfénytetőn és a metálfényezésen kívül mindent magában foglal, hazai alapára 21 050 000 forint.   


Mindenekelőtt érdemes megjegyezni, hogy az IS F névben az F a Fuji Speedway-re, a modell hazai versenypályájára utal, ahol a tesztelés jelentős része is zajlott. A Fuji az F formatervében is megjelenik, hiszen a pálya egy-egy kanyarja a modell karosszériájának íveiben is felismerhető. Ravasz.


Az IS F kiinduló pontja az IS sportszedán volt, de az IS F minden szempontból más autó. Motorja és fékrendszere vadonatúj, felfüggesztésében (2,5 centivel lejjebb ül), kormányzásában, biztonsági rendszereiben és aerodinamikájában is jelentős módosításokat hajtottak végre rajta. Gépteteje alatt 423 ló tombol, karosszériája pont a megfelelő mértékben agresszív. A mélyre húzott első lökhárítóból trapézforma nyúlik kifelé, míg a hűtőmaszk és az alsó szellőzőnyílások nagyobbak lettek, hogy garantálják a motor és a fékek megfelelő hűtését. A széria eső ködlámpákat a lökhárító alsó részébe tették, a lámpabúrák mögött intelligens adaptív xenon fényszórók világítanak. Hogy a V8-as motor elférjen, az IS F-nek nagyobb az első túlnyúlása és a motorházfedele is. A hátsó túlnyúlás szintén hosszabb valamivel, mint a többi IS modellen. Emellett az első kerékjárati ívek szélesebbek, hogy elférjenek bennük a 19 collos kovácsolt BBS könnyűfém kerekek, melyek füstszínű felületet kaptak. A sárvédőkben kialakított szellőzők a motortérből vezetik el a hőt, kihangsúlyozzák az IS F ék alakját, alsó élük szépen ráfut a vastagabb küszöbre, és ezen keresztül erős karaktervonalat hoz létre egészen a hátsó lökhárítóig.


A hátsó lökhárítóban ugyanaz a jellegzetes trapézforma látható két, ferdén elhelyezett lámpatesttel. A hátsó fényszórókban áttetsző bura mögött LED-es fényforrások vannak, így az IS F megjelenése sötétben különösen egyedi. A csomagtér fedelébe szerény méretű, de hatékony légterelőt integráltak. Egyedi jellemvonások az egymás fölött elhelyezett kipufogócsövek.

Galéria megtekintése

Nagyítás Klikk a galériához!


A Lexus IS F szíve az új, teljesen alumíniumból készült, 5,0 literes V8-as motor, amelyet a nagy teljesítményre és a gyors autózásra hangoltak. Mindez nem csak szöveg, az első néhány méteren bebizonyosodik. A főbb adatok 423 lóerő 6000-es fordulatszám mellett és 505 Nm-es nyomaték 5200-as fordulatszámon. A gyorsulás megegyezik a BMW M3-aséval, nullától százig 4,8 másodperc, viszont a Lexus 270-nel tud hasítani, a száguldást esetében nem korlátozza elektronika! Az erőforrás egy műremek, olyan technikai csemegéket tartalmaz, mint a közvetlen és hengerenkénti befecskendezés, az elektronikus vezérlésű szívóoldali VVT-iE szelepvezérlés, a kettős szívórendszer, a kompakt szívóoldali túlfolyó üzemanyagtartály és az olaj öblítőszivattyú, amely még nagyon gyorsan vett kanyarokban is stabilan fenntartja az olajnyomást.


A motorhoz egy nyolcfokozatú, automatikus Sport Direkt Váltómű (SPDS) csatlakozik, amely a Lexus LS 460-asban bemutatott első nyolcfokozatú egység továbbfejlesztett változata. Egyesíti az automatizált manuális váltók teljesítményét a bolygóműves automatikus váltók kifinomult működésével és kényelmével. Működésének egyik meghatározó jellemzője, hogy az első fokozatban nyomaték-átalakítót használ, míg a második fokozattól fölfelé lock-up technológiával garantálja a finom és gyors váltásokat. Ez ezt jelenti, hogy a motor teljesítményében bekövetkező változásokat közvetlenül át lehet adni, mint egy manuális váltómű esetében. Amennyiben a motor fordulatszáma túl alacsony, hogy a lock-up funkció működésbe léphessen, a rendszer a nyomatékátalakítót használja.


A vezető választhatja a nagyon gyors manuális kapcsolást M üzemmódban, amikor a volánra szerelt váltófüleket kezeli. Visszakapcsoláskor a váltómű lelkesítő gázfröccsel szabályozza a motor fordulatszámát, s a váltásokat mindössze 0,3 másodperc alatt végrehajtja. A közvetlen váltómechanizmus révén a fölkapcsolások gyorsabbak, mint bármely másik közúti modellben: 0,1 másodpercig tartanak. A Lexus reakciói bámulatosan közvetlenek, tényleg annyira direktek, mint egy versenyautóban. Félelmetes, de padlógázas gyorsításnál, álló helyzetből indulva nem pörögnek el a hátsó kerekek, pontosan a nyomaték-átalakító miatt. A váltómű megdöbbentően gyorsan kapcsol; a piros mezőhöz közeledve (6800) pedig sípolással jelzi, hogy szükség van felkapcsolásra (csak manuális módban). Hiába van nyolc fokozat, szempillantás alatt lepörögnek, padlógáznál iszonyatosan gyorsan fogynak. A gyorsulás egyenletes és brutális, Tökölön a néhány száz méter hosszú egyenesben az IS-F simán elérte a 200 km/órás sebességet. A rugalmasság is fantasztikus. Na és a hang. A Lexus IS F hangján külön mérnökcsoport dolgozott. Kis és közepes fordulatszám-tartományokban a V8-as motor erős kipufogóhangot hoz létre, ugyanakkor alapvetően megtartja nyugodt hangulatát. Nagyobb sebességnél a második szívócső is kinyit, s a motorhang élesen megváltozva agresszívvé válik. Nagyjából 4000-es fordulatszám fölött kezd el a V8-as harsogni, mely feltornássza a pilóta adrenalinszintjét. Szép, nemes V8-as hang, nem olyan nyers és fémes, mint például az Audi RS4-esé.


A fékrendszerben is vakon bízhatunk, elöl 360 mm-es, hűtött és lyuggatott tárcsák vannak hatdugattyús nyergekkel, míg hátul 345 mm-es tárcsákat szorítanak kétdugattyús nyergek. A 19 collos BBS kovácsolt felnik elöl 10, hátul 12 kilogrammot nyomnak, így jelentősen csökkentik a rugózatlan tömeget. Elöl 225-ös, hátul 255-ös speciális Michelin vagy Bridgestone abroncsok vannak. A menetstabilizáló rendszert természetesen nem kapcsolhattuk ki, de a csúszáshatárig eljutni is művészet, annyira tapad a kocsi az útra. Különben az IS F-nél is az Integrált Járműdinamikai Vezérlőrendszer (VDIM) szabályozza az ABS, a kipörgésgátló, az elektronikusan vezérelt fékdifferenciál és a menetstabilizáló elektronika működését. Emellett vezérli a váltóprogramokat és az elektromos szervokormány működését is.


A Lexus IS F alapfelszereltsége teljes, a 8 légzsáktól kezdve, a 14 hangszórós Mark Levinson hifin és a műholdas navigáción át a tolatókameráig mindent tartalmaz. Fantasztikus autó, ára azonban a legtöbbünk számára csillagászati magasságokban van: 21 050 000 forintba kerül. A BMW M3 Coupé alapára 20 780 000, a Mercedes C 63 AMG-é 19 617 000 forint.  

Oldal tetejére

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!