/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Az autó, amelyik érzelmileg kötődik tulajdonosához

2019. október 14. 19:20   |   Autoblog
címkék:  

A Toyota a 2019-es Tokiói Autószalonon egy olyan különleges tanulmányautó bemutatását tervezi, amely emocionális kötődést hoz létre az autó és a vezető között. A negyedik szintű önvezetésre képes Toyota LQ koncepcióautóban a fedélzeti mesterséges intelligencia Yui nevű asszisztense biztosítja a személyre szabott vezetési élményt.

A Yuit és az LQ önvezető technológiáját a Toyota Kutatási Intézet (TRI) fejlesztette ki. A cél egy olyan különleges mobilitási élmény létrehozása volt, melynek során a vezető és a jármű között egyedi viszony alakul ki, mivel a jármű tanul a vezetőtől, miközben reagál annak személyes preferenciáira és igényeire.

Az LQ-ban egy fedélzeti mesterséges intelligencia asszisztens munkálkodik, a neve: Yui. Ő a vezető érzelmi állapotától és éberségétől függően szabja személyre a vezetési élményt. A biztonság és a kényelem érdekében a mesterséges intelligencia beszéddel és ülésbe épített funkciókkal képes kapcsolatot teremteni a vezetővel, hogy fokozza annak éberségét és csökkentse a rá ható stresszt. Ebben – más ember-gép (HMI) interakciók mellett – közreműködik a belső világítás és a légkondicionálás is, sőt még illatokat is bevetnek. A zenét is a környezet szerint lehet kiválasztani, és a vezető szintén eszerint kérhet le az őt érdeklő témákról valós idejű információkat.

Önvezetés: az LQ része a Toyota által fejlesztett SAE2 4. szintű önvezető funkció.

Automatizált Valet parkoló rendszer: a rendszernek köszönhetően nem kell már parkolóhelyet keresgélni. Miután a vezető kiszállt az autóból, a jármű magától keres parkolóhelyet a lehető legközelebbi helyen. Ezzel jelentősen megkönnyíti a mozgáskorlátozottak, a nyugdíjasok, a terhes nők, a kisgyerekes szülők vagy bárki más célba jutását, akinek problémát okozna a parkolás. A rendszer a parkolók kihasználtságát is javítja, mivel az egymás mellett álló autók távolságát maximum 20 centiméterre korlátozza. Az automatizált parkolóberendezés fedélzeti rendszere azonosítja a jármű pillanatnyi helyzetét, ehhez több kamerát, radart, kétdimenziós térképet, valamint a parkolóhelyre és a vezérlőközpontba épített kamerát használ. A jármű szenzorai és a parkolóhely kamerái figyelemmel kísérik a többi jármű és a gyalogosok mozgását az önvezető útvonalon. Szükség esetén – ha másik járművet, vagy gyalogost érzékelnek – leállítják az autót.

Az LQ-ba beépített AR Head-Up Display a kiterjesztett valóság, vagyis az Augmented Reality segítségével bővíti ki a Head-Up Display működését. Ez biztonságosabbá teszi az autózást, hiszen a vezető kevesebb szemmozgással jut hozzá a szükséges információhoz. A sávhatárok, közlekedési táblák és az útvonalra vonatkozó információ is három dimenzióban, könnyen érthetően ábrázolható a szélvédőn át látható környezetben. Ezáltal a vezető tekintete az úton maradhat, amiben egy nagy felületű képernyő segíti. Ez a jármű előtti teret 7 és 41 méter közötti mélységben mutatja.

Éberség és lazítás funkcióval (világújdonság) kiegészített ülések: az LQ fejlett üléseibe több felfújható párnát építettek be, amelyek mellé egy beépített légkondicionáló rendszer is társul. Ezek a közlekedési helyzettől függően éberen tartják vagy pihentetik a vezetőt. Ha a rendszer érzékeli, hogy a vezető fáradt, felfújja a támlába épített légpárnát, ezáltal egy egyenesebb üléspozícióba segíti őt, miközben a légkondicionáló hűvös levegőt irányít az ülésbe. Ha a körülmények lehetővé teszik a vezető pihenését önvezetés közben, akkor az ülésbe épített légpárna fokozatosan felfúvódik, támogatva a hasi légzést.

Új HMI funkciók: az LQ a tetőkárpitot és a szőnyegeket is intuitív kommunikációs platformként használja a jármű és az utasok között. A belső világítás eltérő színű fénnyel világít önvezető és manuális üzemmódban, és azt a lábteret világítja meg, amelyik utassal a Yui kommunikál. Az LQ a bent ülőkkel és külső személyekkel is képes közölni az útfelület állapotát. Ehhez az első fényszórókba épített digitális mikrotükör berendezést használja. A rendszer egymillió apró beépített tükörrel képes komplex formákat vetíteni az útra.

Organikus LED kijelző (először a Toyotánál): az LQ-ban első alkalommal valósul meg egy Toyotában, hogy a műszerfal kijelzői organikus LED-ekkel világítanak. (OLED). A korszerű műszerfal körülöleli a vezetőt és jó kitekintést tesz lehetővé.

Légtisztító bevonat: az LQ egyik különlegessége az az új fejlesztésű katalitikus bevonat, amelyik a hűtő ventilátorán átáramló ózont oxigénné alakítja. Így a talajhoz közeli ózon, ami fotokémikus szmogot okoz, az autó haladásával eltűnik. A Toyota mérései szerint 1000 liter levegőben levő ózon 60 százaléka tűnik így el egy egyórás autóút után. A Toyota reményei szerint ez a technológia segít haladás közben az olyan káros anyagok megsemmisítésében, mint az ózon. Ezért tervezik az eljárást a jövőben készülő haszonjárműveikben is alkalmazni.

Az LQ utastere futurisztikus, előre koncentráló kialakítású, Yuival a műszerfal központjában. A műszerfal vonalai szinte átmenet nélkül folynak át az autó belsejéből a külsejére. A minimalista beltér könnyed és karcsú, olyan kulcsfontosságú megoldásokkal, mint a rejtett szellőzőnyílások. A 3D nyomtatású középkonzolt topológiai optimalizálás segítségével erősítették meg. Ezzel a megoldással ideális a komponens anyag szilárdsága, a beltérben pedig kevesebb tartóelem látható. Az ajtók üvege átmenet nélkül simul az utastérbe, integrált, elegáns hatást keltve.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/