/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Ferrari 365 GTB/4 Daytona

2005. november 07. 09:03   |   Autoblog
címkék:  

Szinte már minden élcsapat felhagyott az orrmotoros elrendezéssel a Forma-1-ben, amikor Enzo Ferrari még a saját konzervatív nótáját fújta.


Sok autókkal, Ferrarikkal foglalkozó cikk, könyv úgy fogalmaz e modellel kapcsolatban, mint a legutolsó utcai orrmotoros Ferrari, de ez nem igaz, hiszen elég az elmúlt évek néhány típusára hivatkozni: 456 GT, 550 Maranello, 575 Maranello, 612 Scaglietti. Ezek kivétel nélkül mind-mind V12-es, orrmotoros konstrukciók, és napjainkban már csak az F430-as képviseli szerény egyhangúsággal a középmotoros iskolát.

Visszatérve a 365-ösre, a modell premierjére 1968-ban került sor Párizsban, és a szaksajtó – tekintettel a Ferrari előző évi amerikai 24 órás versenysikereire – azonnal Daytonára keresztelte a kocsit. Pininfarina zseniális arányú kocsiszekrényt álmodott a maranellói autóknál szokásos csővázra, a karosszéria könnyűfém elemeit egyedileg, faformákra kalapálva alakították ki.

A kétajtós kocsi vérbeli GT, azaz Gran Turismo. Orrában 4,4 literes, 352 lóerős V12-es (a /4 jelzés a négy vezérműtengelyre vonatkozik), utasterében két kényelmes ülés, hátul elfogadható méretű csomagtartó, így nem csoda, hogy a gazdagok világszerte rajongtak érte. Persze hiába a pénz, 1968 és 1973 között alig 1500 darab autó készült Maranellóban (165 darab jobbkormányos kivitelben), a kereslet jóval meghaladta a kínálatot, és az ebből eredő átlagon felüli értéktartás a mai napig jellemzi a típust.


Az utcai változatok erejéből 280 km/órás végsebességre futotta, de a versenyen induló kocsik 300 km/h feletti tempóval száguldottak. A gyorsulás mai szemmel nézve is dicséretre méltó, 5,4 másodpercig tart a százas sprint, 12 másodpercnél már 160-at mutat az óra, a lassításról pedig négy tárcsafék gondoskodik. A versenyre átalakított 365-ösök bukólámpák helyett plexibúrás orral futottak, később néhány utcai verzión is megjelent ez a megoldás. Az amerikai biztonsági előírások szerint a bukólámpáknak egyébként 3 másodpercen belül ki kellett nyílniuk.

Az utastér sallangmentes kialakításával szerez érdemeket. A műszereket egy blokk foglalja magába a kormány mögött, egyszerűek, de látványosak a fűtés kezelőszerveinek karjai, és a széles kardánbox sincs túlzsúfolva: a váltó mellett csak a rádiónak és néhány kapcsolónak ad helyet. Az uralkodó kárpitozás bőr, egyediek az ún. Daytona ülések, amelyek más modellekben is megjelentek, természetesen borsos felárért (pl. Dino 246 GT/GTS).

1973-ban átmenetileg valóban lezárult egy korszak a Ferrarinál, döntő fölénybe kerültek a középmotoros modellek, de a kilencvenes években újra megjelent a klasszikus építésmód, és látva napjaink kínálatát, várhatóan nem is merül feledésbe egyhamar.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/