/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A Škoda RS modellek 40 éve

2014. június 02. 17:05   |   Autoblog
címkék:  

RS – a Škoda márka ismerői és rajongói a „Rally Sport” betűiből származó rövidítést a különösen sportos, magával ragadó és dinamikus autókkal azonosítják. A Škoda RS története 1974-ben kezdődött a 180 RS és 200 RS versenyautókkal. Korának egyik legsikeresebb versenyautója volt az 1970-es és 1980-as években a legendás Škoda 130 RS. Az új korszak első RS modellje, az Octavia RS 2000-ben mutatkozott be, majd 2003-ban a cseh gyártó piacra lépett a Fabia RS modellel is. A Škoda RS rajongók jelenlegi sztárja pedig az új Octavia RS, amely minden idők leggyorsabb és legerősebb Octavia modellje.

Škoda 180 RS és 200 RS

Először 1974-ben használta a Škoda az RS rövidítést, mint modelljelölést. A Škoda 180 RS és a 200 RS modelleket tekintjük az „Ős-RS” modelleknek. Fejlesztésük hátterében az az igény állt, hogy magasabb presztízsű és több versenyautóval felálló versenysorozatban méresse meg magát a márka illetve nemzetközileg elismert márkák kihívója legyen a versenypályákon.

Csupán fél év előkészület után a Škoda 1974 tavaszán bemutatta három sportautóját (egy 180 RS és két 200 RS modellt), amelyek még ugyanebben az évben júniusban egy hivatalos motorsport versenyen, a Škoda Rally-ként ismert bajnokságban vettek részt. A 180 RS-ben 1,8-as, a 200 RS-ben 2 literes felülfekvő vezérműtengelyes motor dolgozott, előbbi 155, utóbbi 163 lóerős teljesítménnyel bírt. A 200 RS akár 250 km/órás sebességgel is száguldhatott. Kiemelkedő gyorsulása és magas végsebessége mellett kitűnő vezethetőség jellemezte az autókat köszönhetően az újonnan kifejlesztett hosszlengőkaros hátsó futóműnek. A váltó a Porschétól jött.

Škoda 130 RS

A 200 RS modellel kapcsolatos pozitív tapasztalatok alapján a döntéshozók gyorsan belátták, hogy szükség van egy, a motorsport területén széles körben bevethető járműre. Egy évvel később, az 1975-ös versenyévadban megjelent a Škoda 130 RS a nemzetközi autóversenyek színpadán, amelyet hat kitűnő motorsportos év követett.

A 130 RS korának egyik legsikeresebb versenyautója volt és kemény ellenfélnek számított mind a rally, mind az egyéb versenyek világában egészen az 1980-as évek kezdetéig. Rengeteg motorsport rajongó ismeri a 130 RS-t, mint a „Kelet Porschéját”. A 130 RS sikerei erőteljesen formálták a Škoda hírnevét a motorsport világában és mind a mai napig hatással vannak a márka megítélésére.

A 130 RS legnagyobb sikere egy kettős győzelem volt az 1977-es Monte Carlo Rally-n a maximum 1300 cm3 hengerűrtartalmú autók versenyében illetve az Európai Túraautó Bajnokságban (European Touring Car Championship – ETCC) szerzett első hely 1981-ben. Természetesen a legfontosabb cseh versenyeken, mint a Barum Rally, a Bohemia Rally vagy a Sumava Rally, szintén számos győzelmet zsebelt be a modell.

A hátsókerék hajtású versenyautót egy 1,3 literes, négyhengeres, 140 lóerős motor hajtotta. A sikeres versenybeállítás többek között a Weber karburátornak, a nyolccsatornás hengerfejnek és a szárazkarteres olajozásnak volt köszönhető. A versenyautó, amely kereken 4 méter hosszú, 1,72 méter széles és csak 1,34 méter magas volt, 220 km/órás maximális sebességet tudott elérni.

Amikor a 130 RS gyártása 1980-ban befejeződött, az RS korszak a cseh márkánál közel 20 évre megszakadt.

Škoda Octavia RS (2000-2005)

Az ezredfordulón a ŠKODA egyértelmű jelét adta, hogy – ezúttal sorozatgyártásban – ismét sportos modellekkel lép a piacra, nyilvánvaló utalással az RS korszakra. 2000-ben a cseh gyártó bemutatta az Octavia RS modellt. Négy évvel korábban ünnepelte premierjét az Octavia, amely az első teljesen új fejlesztésű modell volt a márka történetében, amely a vasfüggöny leomlása és a Volkswagennel való szövetség után született. A Škoda legnagyobb számban értékesített modellje volt az első sorozatgyártású autó, amelyből RS változat is készült. Ez egyfajta tiszteletadásnak is tekinthető a 180/200 RS modellek, de leginkább a Škoda 130 RS eredményei előtt.

Az új korszak RS modellje azonnal felkeltette a vásárlók figyelmét. Még erősebb motor, kiemelkedő kezelhetőség és sportos kisugárzás, mindez egy kompakt családi autó előnyeivel kombinálva – ellenállhatatlan kombináció.

Az Octavia RS modellt egy 1,8 literes, négyhengeres turbómotor hajtotta, amelynek teljesítménye 180 LE és amelyhez egy ötsebességes kézi váltó társult. Az Octavia RS 0-ról 100 km/óra sebességre 7,9 másodperc alatt gyorsított fel, maximális sebessége pedig 235 km/óra volt. Az első generációs Octavia RS modellt 2000 és 2005 között gyártották.

2001-ben egy igazán sportos, limitált darabszámban gyártott Octavia RS hívta fel magára a figyelmet. A Škoda Motorsport 100 éves jubileumára kiadott Octavia RS WRC Edition modellből limitált darabszám, öszesen 100 autó készült. Az 1998 óta a World Rally Championship (WRC) mezőnyében versenyző Octavia WRC alapján készült modellt a Škoda különösen sportos dizájnelemekkel ruházta fel. Többek között ilyen volt a 17 colos könnyűfém felni vagy a xenon fényszóró. Az autó szériafelszereltségként megkapta az elektronikus menetstabilizálót (ESC).

A Škoda Fabia RS első generációja (2003-2007)

2003-ban a cseh gyártó tovább bővítette RS-kínálatát egy második modellel és zöld utat adott a sportos külsejű kisautónak, a Fabia RS-nek. A márka első sportos ferdehátú modelljét egy 1,9 literes turbódízel motor hajtotta, amely 130 LE teljesítményre volt képes. Az erőátvitelről egy hatsebességes kézi váltó gondoskodott. Százra 9,6 másodperc alatt gyorsult fel, végsebessége 204 km/ óra volt.

Az Octavia RS második generációja (2005-2013)

Az Octavia új generációjával eljött az idő egy új Octavia RS számára is. A lépcsőshátú kivitel mellett az RS változat már az Octavia Combi modellből is elérhetővé vált. Már kétféle motor közül választhattak az ügyfelek: a 200 lovas kétliteres benzines turbómotor vagy a 170 lovas kétliteres turbódízel motor közül. Mindkét motorváltozathoz elérhető volt a hatsebességes kézi váltó illetve az RS modellekben első alkalommal megjelenő hatsebességes automata DSG váltó. A benzines kivitel a korábbi 7,9 másodperchez képest 7,2 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, legnagyobb sebessége pedig 240 km/óra.

A Fabia RS második generációja (2010-től)

A 2010-es Genfi Autószalon alkalmával mutatta be a Škoda a Fabia RS új, második generációját. Azóta a kompakt sportautó két kivitelben, ötajtós és kombi karosszériával is elérhető. Az 1,4 literes turbós-kompresszoros TSI benzinmotor 180 LE teljesítményével 7,3 másodperc alatt gyorsítja fel az autót százra. Csúcssebessége 224 km/óra. Alapfelszereltség a hétsebességes DSG váltó.

Az Octavia RS jelenlegi generációja

A Škoda Octavia RS harmadik generációja lépcsőshátú vagy kombi kivitelben választható, míg a motorok tekintetében egy kétliteres, 220 lóerős TSI benzinmotor és egy 184 lóerős kétliteres turbódízel-motor alkotja a kínálatot. Utóbbi tökéletesen kombinálja a gazdaságos üzemanyag-felhasználást a dinamikus autózással. A benzines változat legnagyobb sebessége 248 km/óra, amely a valaha volt leggyorsabb sorozatgyártású autóvá avatja az Octavia családon belül.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/