Az egyetemisták a legveszélyesebb vezetők
címkék: alkohol, autóbaleset, baleset, egyetemista, gyorshajtás, telefonálás
Egy a Ford által megrendelt felmérés szerint sok egyetemista autóvezetés közben is használja mobiltelefonját, sokuk túllépi a megengedett sebességhatárt, és nem kevesen az ittas vezetést is megkockáztatják.
A kutatások szerint a fiatalok halálának elsődleges oka világszerte az autóbaleset. Európában a fiatalabb korosztályok az átlagosnál majdnem kétszer nagyobb eséllyel szenvedhetnek halálos kimenetelű autóbalesetet.
A felmérés során megkérdezett egyetemisták 43 százaléka elmondta, hogy vezetés közben is küld szöveges üzeneteket, 38 százalékuk az alkalmazások közt böngész, 36 százalékuk pedig telefonhívásokat indít. 50 százalék számolt be gyorshajtásról, és 13 százalék ittas vezetésről. Összehasonlításként: azoknak, akik 18 éves koruk után nem tanultak tovább, csupán 45 százalékuk válik gyorshajtóvá, 9 százalékuk vezet ittasan, és 41 százalékuk használja vezetés közben a mobiltelefonját.
A 2313 egyetemistát és tovább nem tanulót fiatalt megszólaltató felmérés összegzését Európa-szerte közzétették a gólyatáborokban, ahol az elsőéves diákok hagyományosan óriási bulikkal ünneplik meg az iskolakezdést.
Az egyetemi lét mind szociális, mind képzési szempontból megerőltető időszak lehet, és a felmérés szerint sok tanuló hajlamos további kockázatokat vállalni a volán mögött. Például:
48 százalékuk akkor is vezetne, ha az autóban többen ülnének, mint az megengedett
75 százalékuk kevés alvás után, vagy teljesen kialvatlanul is beülne a volán mögé
28 százalékuk akkor is beszállna egy autóba, ha tudná, hogy a járművet olyasvalaki vezeti, aki alkoholt fogyasztott
Összességében az egyetemisták 30 százaléka számolt be arról, hogy volt már részese egy balesetnek – szemben azokkal, akik 18 éves koruk után nem tanultak tovább; náluk ez az arány csupán 18 százalék.
Az európaiak közül az olasz egyetemisták a leginkább hajlamosak arra, hogy vezetés közben telefonáljanak (49 százalék), a németek közt a leggyakoribb a gyorshajtás (70 százalék), és a franciák és a spanyolok ülnek leggyakrabban autóba, ha a véralkoholszintjük magasabb a törvényben megszabott határértéknél (18 százalék).