/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Chiphiány miatt késő cégautók? Így hidalhatók át a problémák

2021. szeptember 08. 19:05   |   Autoblog
címkék:  

A koronavírus-járvány továbbra is érezteti hatását az autóiparban. Az elektronikai termékek, valamint az autók iránt megnövekedett hirtelen kereslet következtében egyre növekvő félvezető-, illetve mikrochiphiány alakult ki a világ különböző elektronikaialkatrész-beszállítóinál az elmúlt időszakban.

Mivel a chipekben megtalálható félvezetők fontos alkotóelemei az új járműveknek, ezek globális hiánya korlátozza az új autók gyártási kapacitását, és ezáltal számos személygépkocsi-, illetve kisteherautó-modell szállítási határideje jelentősen kitolódott, átlagosan 8-12 hónapra. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan az alábbiakban foglalja össze a félvezetőhiánnyal kapcsolatos autópiaci tudnivalókat, és tanácsokat ad a céges autókkal kapcsolatos várakozási idő áthidalására.

A félvezetők az alapjai azoknak a jelfeldolgozó és memóriachipeknek, amelyeket ma már szinte minden technológiai eszközben megtalálunk, és egyre gyakoribb tartozékai mind a személy-, mind a kishaszongépjárműveknek. A félvezetők teszik ugyanis lehetővé a járművekben lévő információs és szórakoztatóelektronikai rendszerek, az elektronikus biztonsági funkciók vagy a vezetéstámogató rendszerek működését. Ezen speciális alkatrészek hiánya így jelentősen befolyásolja a járműgyártást, ami egyre több időt vesz igénybe, és hatására az egyes autómárkák aktuálisan elérhető modellválasztéka folyamatosan változik. A chiphiány azonban nemcsak az újonnan gyártott autókat érinti, hanem a már forgalomban lévő járművek javítását is, amelynek ideje szintén megnövekedhet az alkatrészek elérhetetlensége miatt.

Miért van hiány félvezetőkből és hogyan befolyásolja ez a járműellátást?

A félvezetőipart 2020 eleje óta az alábbi események befolyásolták:

Változó kereslet
Az autóipari szereplők ideiglenesen csökkentették a félvezető-megrendeléseiket, mivel tavaly tavasszal bezárták a bemutatótermeket és a gyárakat. Mire a járműgyártás ismét beindult, a chipszállítók átálltak a laptopok és szórakoztatóelektronikai eszközök gyártásának kiszolgálására, amire a járvány miatt egyre nagyobb igény merült fel.

Lecsökkent kínálat
A járványhelyzet okozta leállások után a félvezetőgyártók csökkentett létszámmal és fizikai távolságtartással kezdték újra a termelést a gyárakban, ezért nem működtek teljes kapacitással.

Váratlan kihívások
Az autóipar számára chipeket gyártó mindössze öt vállalat közül kettőnek, az NXP-nek és az Infineon Technologies-nak fel kellett függesztenie a gyártást texasi üzemeiben a februári viharok idején. A Japán egyik legnagyobb félvezetőgyárában bekövetkezett tűz, valamint az elmúlt évtizedek legsúlyosabb aszálya Tajvanon, – amely alapvetően befolyásolja a félvezetők vízigényes gyártási folyamatát – további nyomást gyakorolt az ellátásra.

A chiphiány következményei gyártótól, modelltől és beszállítótól függően eltérők. Ezek egyike, hogy a félvezetőhiány miatt egyes berendezések ideiglenesen nem elérhetők. Ez azonban a gyártás szüneteléséhez is vezethet, ami miatt bizonyos modellek elérhetetlenné válnak. A megrendelt autók esetében továbbra is érdemes a szokásosnál két-háromszor hosszabb, akár egyéves szállítási időkkel számolni.

Hogyan hidalhatók át a csúszásból adódó kellemetlenségek?

A járvány okozta kiszámíthatatlan piaci helyzet és az autóárak folyamatos emelkedése nemcsak a magán-, hanem az üzleti szektor számára is problémát okoz, ezért a vállalatok számára még jobban felértékelődött a tervezhetőség és a rugalmasság a céges autók terén.

A megnövekedett szállítási határidők áthidalására többféle átmeneti megoldás létezik. A LeasPlan szerint a cégeknek az alábbi tanácsokat érdemes megfogadniuk:

Tervezzünk előre: Mérjük fel, mely járműveket kell cserélni a következő 12 hónapban, és kezdjük el a beszerzési folyamatot a szokásos ütemezés előtt.

Válasszunk rugalmasan lízingelhető, raktárról elérhető autókat: A hosszú szállítási idők jól kiválthatók a FlexiPlan konstrukcióval, amellyel akár már egy hónapra is bérelhető autó, és amely a vállalati flottákra optimalizált kompakt és középkategóriás autókból, elektromos járművekből, valamint 3,5 tonnánál könnyebb kisteherautókból áll. A flottakezelőnek saját raktárkészlete is van a legnépszerűbb cégautókból, így teljes körű szolgáltatás mellett gyorsan tudja teljesíteni a különféle megrendeléseket. Ezenkívül a LeasPlan a belvárosi kiszállítás és a közúti fuvarozás iránti megnövekedett igényekre reagálva is kínál járműveket és szolgáltatásokat az ilyen profilú vállalatok számára.

Használjunk használtat: A LeasePlan saját lízingflottájából visszaérkező, 3-4 éves, kevés kilométert futott használt autói már operatív lízing formájában is elérhetők 2-3 éves időszakra, teljes körű szolgáltatás mellett. A kiváló állapoton felül az ilyen autók előnye, hogy ismert előélettel, illetve garantált szerviz- és kártörténettel rendelkeznek. Az adatok hitelességét egy független szakértő partner által elvégzett állapotfelmérés biztosítja, melynek során számos ponton vizsgálják át a kínálatba kerülő járműveket.

Fontoljuk meg az alternatívákat: Mivel az autógyártók az EU széndioxid-kibocsátási célkitűzéseinek megvalósítása miatt idén a tisztán elektromos és a plug-in hibrid járművekre fókuszálnak, az ilyen típusú autók szállítási ideje rövidebb lehet, mint a hagyományos meghajtásúaké. Célszerű ezért opcióként ezek beszerzését is mérlegelni abban az esetben, ha az általunk választott dízeles vagy benzines modellre sokat kell várni.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/