Dízelbotrány – mélyen a zsebébe nyúl a Volkswagen
címkék: audi, dízelbotrány, károsanyag-kibocsátás, nitrogénoxid, volkswagen
A Volkswagen egyezségi megállapodásokat kötött az Egyesült Államok igazságügyi minisztériumával és Kalifornia szövetségi tagállammal, valamint a szövetségi kereskedelmi bizottsággal és magánszemély felperesekkel, akiket a felperesi irányító bizottság képvisel abból a célból, hogy rendezze a Volkswagen és az Audi érintett kétliteres TDI dízel járműveivel kapcsolatos polgári jogi igényeket.
A körülbelül 499 000 Egyesült Államok piacaira készült kétliteres TDI motoros járműből jelenleg 460 000 Volkswagen és 15 000 Audi márkájú jármű van használatban – amelyek a visszavásárlás, a lízingből való visszavétel vagy a hatóságilag engedélyezett műszaki átalakítások szempontjából érintettek. A Volkswagen alapot hoz létre a 2.0 literes TDI motoros járművek finanszírozására 10,033 milliárd USA-dollárig terjedően. Ez az összeg 100 százalékos részvételi arányon alapul, valamint azon a feltételezésen, hogy az érintett vevők 100 százaléka dönt a visszavásárlás vagy a lízingből való idő előtti visszavétel mellett.
A Volkswagen ezen kívül azt is bejelentette, hogy az Egyesült Államok 44 tagállamának főügyészével, valamint Columbia Kerülettel és Puerto Ricóval arra az egyezségre jutott, hogy a dízel-problémakörrel kapcsolatos már folyamatban lévő és a potenciális jövőbeni fogyasztóvédelmi pereket összesen körülbelül 603 millió USA dollár értékű egyezségi összeg útján rendezzék.
A bíróságnak három megállapodást nyújtottak be engedélyezésre a 2.0 literes TDI egyezségi program részeként:
(1) egy úgynevezett jóváhagyási megállapodást, amelyet az USA igazságügyi minisztériuma (DOJ) nyújtott be a környezetvédelmi hatóság nevében, továbbá Kalifornia szövetségi tagállam a Kaliforniai Levegő Erőforrás Testület (CARB), valamint a kaliforniai állami főügyész nevében;
(2) a szövetségi kereskedelmi bizottság által benyújtott egyezségi rendelkezést;
(3) és egy célzott egyezséget a felperesi irányító bizottsággal (PSC) a Volkswagen és Audi márkájú 2.0 literes TDI motoros járművek bizonyos jelenlegi és korábbi tulajdonosainak és lízingbe vevőinek szövetségi szintű felperesi összefogása nevében az egyesített per rendezésének céljával.
A Volkswagen továbbra is azon fog fáradozni, hogy a 3.0 TDI V6-os dízelmotorral szerelt érintett járművekre is közös megegyezéses megoldást találjon.
Április 22-én a Volkswagen a 2015. évi beszámolójában összesen 16,2 milliárd eurós rendkívüli kiadásról számolt be, amely a járművek műszaki átalakítására és visszavásárlására, jogi kockázatokra, valamint a dízel problémakör következményeiként felmerülő további ráfordításokra képzett céltartalékokra vonatkozik.
A járművekre vonatkozó nitrogénoxid-kibocsátás (NOx) értékeinek szabályozása az Egyesült Államokban lényegesen szigorúbb, mint a világ más részein, és a motorváltozatok ennek megfelelően jelentősen különböznek. Ez a műszaki megoldások fejlesztését az Egyesült Államokban jelentősen megnehezíti Európához vagy a világ más régióihoz képest, ahol már a hatáskörrel rendelkező hatóságok egyetértése mellett megkezdődött a TDI járművek átalakítására irányuló engedélyezett program megvalósítása, amellyel teljes egészében megfelelnek az UN/ECE és az európai kibocsátási szabványoknak.
A 2.0 literes TDI motorokra vonatkozó javasolt egyezségi megoldások
A 2.0 literes TDI motorokra vonatkozó megcélzott egyezségi program keretei között – a bírósági engedélyezésétől függően –a Volkswagen többek között az alábbi intézkedésekre vonatkozó hajlandóságát nyilvánította ki:
Visszavásárlás, illetve idő előtti lízingből való visszavétel végrehajtása vagy a járművek ingyenes műszaki átalakítása (az EPA és a CARB engedélyezése esetén), valamint egyezségi kifizetések a jelenlegi és bizonyos korábbi tulajdonosok és lízingbe vevők részére. Részleteiben ez a következőket jelenti:
A Volkswagen saját alapot hoz létre a 2.0 literes TDI egyezségi programhoz. Az alapba fektetett összeg nem haladhatja meg a 10,033 milliárd USA dollárt. A konkrét összeg a programban részt vevő ügyfelek számától függ, valamint az általuk választott opcióktól, amennyiben a javasolt műszaki átalakításokat jóváhagyják a hatóságok és ezzel megvalósíthatóvá válnak.
A vevők választhatnak, hogy visszavásároltatják járművüket a Volkswagennel vagy lízing szerződésüket szankció nélkül felmondják, vagy ha a műszaki megoldásokat engedélyezték, ingyenesen átalakíttatják járművüket és megtartják azt. Azon vevők, akik ezen opciók bármelyike mellett döntenek, a Volkswagentől egy további egyezségi kifizetést is kapnak. Az egyezségi programba az alábbi 2.0 literes TDI motorral szerelt járművek tartoznak bele: VW Beetle 2013-2015, VW Golf 2010-2015, VW Jetta 2009-2015, VW Passat 2012-2015, Audi A3 2010-2013 és 2015.
A kérdéses járművek visszavásárlási értéke a tiszta visszaadáskori értéken alapul, a NADA 2015 szeptemberében kiadott használt autó katalógusa címen közzétett adatai szerint, figyelembe véve a lehetséges kiegészítő felszereltséget és az eljárás előrehaladottságát.
Az USA-ban az alábbi környezetvédelmi programok támogatása az EPA-val és a CARB-el való egyeztetés alapján:
3 éves időszakon keresztül 2,7 milliárd USA-dollárnyi összeget fizet be a bíróság által kirendelt vagyonkezelő által kezelt alapba a 2.0 literes TDI járművek megemelkedett nitrogénoxid-kibocsátása (NOx) orvoslására.
10 éven keresztül 2 milliárd USA dollárt fizet be a nulla károsanyag-kibocsátású járművek infrastruktúrájába, valamint olyan kezdeményezésekbe, amelyek támogatják a megfelelő hozzáférést e technológia irányában.
A Volkswagen az egyezségi programot azonnal megkezdi, amint a bíróság jóváhagyja az egyezségi megállapodásokat. Ez legkorábban 2016 őszére várható.
Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)