/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Egy Jaguar a Porsche 911 ellen

2012. október 01. 16:55   |   Autoblog
címkék:  

A Jaguar a Párizsi Autószalonon leleplezte új kétüléses sportkocsiját, az F-Type-ot, amely bizony megszorongathatja a Porsche ikonikus modelljét, a 911-est is. A tervezők szerencsére maximálisan tartották magukat a C-X16 tanulmányautón alkalmazott stílusjegyekhez, csupán a tetőtől szabadultak meg. Így az F-Type igen vonzó járgány lett.

A világon mindenhol nagy tetszést aratott C-X16 tanulmány gyakorlatilag változtatások nélkül került sorozatgyártásba, és az F-Type nevet viseli. A mérnökök csupán a tetejétől szabadították meg, a kétüléses sportkocsi immár rongytetőt hord. Többrétegű, szigetelt vászonteteje 12 másodperc alatt nyílik le és csukódik fel, akár 50 km/órás sebességig. Az F-Type 1,6 tonnát nyom, ami alapján már sejthető, hogy a karosszériáját alaposan megerősítették. Teljes mértékben alumíniumból készült, a torziós merevsége pedig 10 százalékkal jobb, mint az XKR-S sportkupéjé.

Az F-Type azonnal felismerhetően Jaguar, bámulatosan szép, letisztult vonalvezetésű, miközben szétveti az erő. Bármely szögből szemléljük is, kedvünkre való lesz a látvány. Szerintem az autó eleje kiemelkedően jól sikerült; a négy vertikális légbeömlővel tarkított első lökhárító, a fényszórók, és a megemelt közepű motorháztető ellenállhatatlanná teszi az autót. Oldalról a klasszikus sportautókat – így a Jaguar E-Type-ot is – idéző hullámvonalak vonzzák a tekintetet, az ajtó peremétől kiinduló domborítás igazán gyönyörű. A Jaguar dizájnerei a tiszta, háborítatlan felületek érdekében rejtett kilincseket is alkalmaztak. A farba aktív légterelő szárnyat integráltak, amely 100 km/óránál kimelkedik és 120 kilogrammnyi plusz leszorító erőt termel. 65 km/órás sebességnél azután visszahúzódik.

A V6 és a V8 verziók kiválóan megkülönböztethetők a kipufogócsövek száma és elhelyezése alapján. A két V6-os modell középső dupla csőkivezetést kap, míg a V8-as csúcskivitel két duplavéggel rendelkezik. Az XKR és XFR modelleken is alkalmazott megoldás sokkal jobban áll az F-Type-nak. De az alap V6-os és a két S modellt a hűtőrács, a légbeömlők, az első lökhárító toldat, valamint a hátsó szoknya eltérő felületkezelése, továbbá a különböző méretű könnyűfém keréktárcsák is megkülönböztetik egymástól. A V6 kivitel 18 colos, míg az S és a V8 S verzió 20 colos kerekeken gördül. A V8 S csúcsverziót még nagyobb leszorítóerőt termelő spojlerek ékesítik.

A kabin a Jaguarra jellemző módon luxus szinten berendezett, a cockpiton pedig minden gomb és kezelőszerv a sofőr keze ügyében van, hogy semmi se befolyásolja a vezetési élményt. A középkonzol kiválóan elhatárolja a sofőr és az utas „munkaterületét”, az elem utasoldali részéből ugyanis kapaszkodót alakítottak ki. De a sofőr oldalán az anyagok és „technikásabbak”, a háromküllős volán pedig rendelhető alul lapított és vadbőr borítással is. A műszerfal másik érdekessége az innovatív légbefúvó rendszer, szükség szerint kiemelkedő rostélyokkal. Ezek csak akkor bújnak elő, ha gyors hőmérsékletváltozásra van igény, tehát ha például nyáron parancs érkezik az utastér gyors lehűtésére.

A Jaguar F-Type háromféle verzióban érkezik. Az alapmodell 3 literes, kompresszoros V6-os aggregátja 340 lóerős, míg az izmosabbik S kivitelé 380 lóerős. A legfrissebb XF és XJ modellekben bemutatkozott hajtómű nyomatéka 460 Nm (az alapváltozaté 450 Nm). A V8 S csúcsmodellbe a Jaguar pedig az 5 literes, feltöltött nyolchengeres legújabb változatát ültette, 495 lóerős csúcsteljesítménnyel és 625 Nm-es nyomatékkal.

Az 1,6 tonnás F-Type már a leggyengébb motorral is 5,1 másodperc alatt gyorsul fel 96 km/órára, míg a csúcssebessége 258 km/óra. A 380 lovas változat ugyanezt 4,8 szekundum alatt abszolválja és meg sem áll 274 km/óráig. A V8 S-nek csupán 4,2 másodpercre van szüksége a 96 km/órás tempó eléréséig és majdnem megfutja a 300 km/órás végsebességet. A V6 és V8 S modelleket aktív kipufogórendszerrel szerelték fel, így erőteljesebb gázadásnál mélyebb, ércesebb hangon kérhet szót a motor. A bázismodellhez felárért rendelhető rendszer azonban felül is bírálható, a Dynamic mód kiválasztásával a kipufogógázt elterelő csappantyúk ugyanis nyitva maradnak, nagyszerű hangélményt biztosítva.

Mindhárom motorhoz nyolcfokozatú, intelligens, start-stop rendszerrel kiegészített Quickshift automataváltó jár. A szerkezet folyamatosan figyeli a vezetési stílust és az útviszonyokat, és ahhoz hangolja a működését. Ha például azt érzékeli, hogy a sofőr jobban nyomja a gázt és gyorsabban veszi a kanyarokat, agresszívebbé teszi a váltásokat és jobban engedi kihúzatni a motort. Sőt, visszaváltásnál az erőátvitel utasítja a motorvezérlést, hogy megfelelő gázfröcccsöt adjon a fordulatszám megtartása érdekében. A dolog másik előnye, hogy erős fékezésnél több fokozatot is villámgyorsan vissza lehet ugrani. Ezek után természetes, hogy a váltó megérzi, mikor kanyarodik az autó, valamint azt is, hogy mikor van előzési manőverben. De a sofőr kézbe is veheti az irányítást, vagy a váltókarral, vagy a korményra helyezett fülekkel kapcsolgathat. A Quickshift programjából nem maradt ki a rajtprogram sem.

Az F-Type V6 és V6 S részlegesen önzáró mechanikus differenciálművet is kapott, míg a V8 S verziót aktív elektronikus diffivel vértezték fel. A szerkezet mindig a jobban tapadó kerékre irányít több nyomatékot. Elejét veszi a keréktúlpörgésnek és az ESP-vel együttműködve jelentősen fokozza a tapadást. Az F-Type-al hatalmasat lehet majd autózni; a két erősebb változatba még adaptív lengéscsillapítást is szerelnek. De mindhárom verzióban ott a konfigurálható Dynamic Mode, amely még élesebbé teszi a gázreakciót, még közvetlenebbé teszi a kormányzást, kitolja a váltási pontokat és az ESP beavatkozási idejét.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/