/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Elképesztő bírságokat kaphatnak az autógyártók Európában

2019. április 29. 16:20   |   Autoblog
címkék:  

Évtizedes fejlődés után az elmúlt két évben ismét emelkedni kezdett az európai autóflották átlagos CO2-kibocsátása. Ha ez így folytatódik, több milliárd eurós bírságokat fognak fizetni a gyártók. Akár 33,6 milliárd eurós, azaz 10,8 billió (!) forintos bírságot is kiróhatnak az európai újautó-piac szereplőire 2021-ben, amennyiben a következő három évben nem képesek csökkenteni flottaszintű átlagos CO2-kibocsátásukat.

Az autóiparban ugyan három év hosszú idő, a technológia pedig gyors ütemben fejlődik, ám a közelmúltban tapasztalt két, meghatározó piaci jelenség komoly akadályokat gördíthet az emissziós értékek további mérséklése elé. A szabadidőjárművek rohamos térnyerése, valamint a dízelek népszerűségének visszaesése miatt megállt, sőt, visszájára fordult egy évtizedes, pozitív trend. Miután az autóipar 2007 és 2016 között következetesen és jelentős mértékben (41,3 g/km, avagy 25,9%) csökkentette termékeinek széndioxid-kibocsátását, az elmúlt két évben ismét emelkedni kezdett az eladott autók átlagos CO2-terhelése.

A környezetvédelmi előírások be nem tartása pedig nem csupán erkölcsi következményekkel jár. Amennyiben egy autógyártó átlagos CO2-kibocsátása meghaladja az adott évben érvényes határértéket, autónként és többlet gramm/kilométerenként 95 eurós büntetést kell fizetnie. Amennyiben tehát 2021-ben az Európában eladott új autók átlagos széndioxid-kibocsátása az akkorra előírt 95 g/km helyett a jelenleg mért 120,5 g/km értéken áll, a JATO Dynamics legfrissebb elemzése szerint 33,6 milliárd eurós bírságot kellene fizetniük a gyártóknak. Ez a 2018-as pénzügyi teljesítményüket figyelembe véve a nettó autóipari profit csaknem ötven százalékának felel meg!

A helyzetet bonyolítja, hogy a határértéket rugalmasan értelmezik a jogalkotók: minél könnyebb autókat gyárt egy márka, annál komolyabb megszigorítások vonatkoznak rá – egy kisautó-specialistának például 92 g/km-ra szigorítják a határértéket, míg egy nehéz luxusautókat előállító cég esetében akár a 100 g/km-t is meghaladhatja az elérendő célérték, azaz a bírság kiszámításának alapja.

A JATO Dynamics számításai szerint az európai piac tizenegy legnagyobb (évente legalább 300 000 autót eladó) márkája számára a következőképpen alakulhat a helyzet:

Jól látható, hogy a dolgok jelenlegi állása szerint minden autógyártónak, még a lista élén álló Toyota-csoportnak is kellene bírságot fizetnie; esetében azonban ennek összege meglehetősen szerény, mindössze 745 euró (240 000 Ft) volna. A legmagasabb bírsággal sújtott autógyártó termékeire ezzel szemben autónként több mint négy és félszer ekkora, átszámítva valamivel több mint egymillió forintos bírságot róna ki az Unió. Olyan cégcsoport is létezik, amelynél a megfizetendő bírság meghaladja a konszern éves globális nyereségét.

A fent vázolt helyzet a legsúlyosabb szituációt írja le: nem veszi figyelembe például azt a villamosítási folyamatot, amelynek keretében az autógyártók folyamatosan növelni igyekeznek portfoliójukon belül a részben vagy teljesen elektromos hajtású típusok arányát. Itt nem kell feltétlenül drága, korlátozott használati értékű akkumulátoros elektromos járművekre gondolni: a Toyota példája mutatja, hogy hibridekkel megnyugtatóan orvosolható a helyzet.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/