/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Harmadik szintű önvezető rendszer az új Honda Legendben

2021. március 04. 18:15   |   Autoblog
címkék:  

Holnap indul Japánban az új Honda Legend értékesítése, amelyben megtalálható az új, 3. szintű önvezetésre képes Sensing Elite menetbiztonsági csomag. A rendszer bizonyos helyzetekben, például telített gyorsforgalmi utakon képes átvenni az autó vezetését a sofőrtől.

A Honda Sensing Elite alapját az – európai piacon minden Hondához alapáron kínált – Honda Sensing csomag adja, ezt egészítették ki egyebek mellett a Traffic Jam Pilot névre keresztelt önvezető rendszerrel, ami bizonyos helyzetekben, például telített gyorsforgalmi utakon képes átvenni az autó vezetését a sofőrtől. Az újdonság már megszerezte a közúti használathoz szükséges hatósági engedélyt a japán közlekedési minisztériumtól.

A pontos irányítás érdekében nagy felbontású, háromdimenziós térképek és GNSS-jelek (Global Navigation Satellite System) alapján dolgozik a rendszer, beépített érzékelői pedig 360˚-os szögben pásztázzák a jármű környezetét. További érdekesség, hogy az utastérben elhelyezett kamerák a vezető állapotát is ellenőrzik. A sok-sok beérkező információt elemezve a központi vezérlőegység megfigyel, „jósol”, illetve döntéseket hoz, és úgy gyorsítja, lassítja, valamint irányítja az autót, hogy az a lehető legkifinomultabban szállítsa utasait a célállomásig.

Hogy menetbiztonság és megbízhatóság terén egyaránt a legmagasabb színvonalat képviselje a Traffic Jam Pilot, nem kevesebb, mint 10 millió – valós forgalmi helyzetet – szimuláltak a próbák során, s megközelítőleg 1,3 millió (!) kilométeren át tesztelték különféle gyorsforgalmi utakon. Nagy előnye, hogy redundáns, tehát mindig stabilan működik, akkor is képes megóvni a jármű, illetve az utasok biztonságát, ha valamelyik részegység meghibásodik.

A Honda SENSING Elite főbb szolgáltatásai

Hands-off üzemmód

Ha az Adaptív Sebességrögzítő (ACC), a Kis Sebességű Követőrendszer, valamint a Sávtartó Asszisztens (LKAS) aktív, és a vezető gyorsforgalmi úton, ideális körülmények között halad, a Legend akkor is képes önállóan közlekedni, ha a sofőr elengedi a kormánykereket.

Adaptív Sávtartó rendszer

Ez a rendszer segít az adott sávon belül tartani az autót, illetve követni az elöl haladót, azaz mindig a sáv közepére kormányozza a kocsit és az előre megadott távolságot tartja a követett járműhöz mérten.

Aktív Sávváltó Asszisztens Hands-off funkcióval

Ha az Adaptív Sávtartó rendszer aktív, és a vezető az irányjelző bekapcsolásával igazolja, hogy biztonságosak a körülmények, a rendszer automatikusan gyorsít, lassít és kormányoz, hogy végrehajtsa a sávváltást.

Aktív Sávváltás Hands-off funkcióval

Ha az Adaptív Sávtartó aktív, és a vezető bekapcsolja az Aktív Sávváltót Hands-off funkcióval, a rendszer felméri a helyzetet és segít a sávváltásban, illetve az előzésben. Amennyiben a vezérlőegység úgy érzékeli, hogy a követett autó lassan halad, figyelmezteti a vezetőt, majd végrehajtja a sávváltást, az előzést és a visszatérést az eredeti sávba.

Traffic Jam Pilot

Ha az Adaptív Sávtartó rendszer aktív, és torlódás alakul ki, a rendszer átveszi az irányítást a vezetőtőtől, és helyette gyorsít, lassít, illetve kormányoz, amellett természetesen, hogy folyamatosan figyeli a jármű környezetét és a megadott távolságból követi az elöl haladót. Ha a járművet a rendszer irányítja, a vezető TV-t vagy DVD-t nézhet, esetleg új címet kereshet és állíthat be.

Vészfék-asszisztens

Ha vezető valamilyen oknál fogva nem veszi vissza a jármű irányítását a rendszertől, a vezérlőelektronika automatikusan lefékez, sőt közben óvatos sávváltásokkal a legszélső sávba, illetve az út szélére irányítja az autót. A rendszer mindent megtesz, hogy felhívja a vezető figyelmét a kialakult helyzetre: vizuális és hangjeleket ad ki, továbbá rezgésbe hozza a biztonsági övet. Ha vezető továbbra sem válaszol, az automatikusan leparkoló autón bekapcsol a vészvillogó és megszólal a kürt. Ha az útpálya szélén padka van, az autó egészen padkáig húzódik félre.

Ember-gép kommunikációs felület (Human Machine Interface, HMI)

A speciális vezetői környezet folyamatosan tájékoztatja a vezetőt a rendszer állapotáról és az aktuális közlekedési helyzetről, továbbá jelzi, ha visszaadná neki az irányítást. A Honda Sensing Elite visszajelző lámpái a kormánykeréken, valamint a navigációs képernyő és a kesztyűtartó felett kaptak helyet. Ha a Hands-off funkció aktív, a kormányon elhelyezett jelzőfény világítani kezd, ha pedig a Traffic Jam Pilotot is aktiválja a sofőr, kék LED-ek is bekapcsolnak. Amennyiben a vezetőnek vissza kell vennie az irányítást az autótól, minden visszajelző lámpa narancssárgára vált és villogni kezd, hogy egyértelmű üzenetet küldjön a sofőrnek. A nagy, 12,3″-os LCD-kijelző a rendszer aktuális üzemmódjáról és a közlekedési viszonyokról is tájékoztat, sőt itt is megjelenik egy üzenet, ha a vezetőnek vissza kell vennie az irányítást az önvezető rendszertől.

A Honda Sensing Elite menetbiztonsági csomaggal felszerelt Honda Legend EX értékesítése március 5-én kezdődik a szigetországban.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/