Hatvan éves a Citroën Ami 6
„Ennek a modellnek semmiképpen sem az a célja, hogy a 2 CV helyébe lépjen, hiszen merőben különbözik tőle…” – a Citroën 1961-es sajtóközleménye valószínűleg meglepte a közönséget, legalább annyira, mint az Ami 6 formája. A „nagy kisautó” nemcsak egészen egyedi vonalaival, hanem a kompakt karosszéria ellenére tágas utasterével is hódított: több mint egymillió darab készült belőle, amelynek több mint a felét az 1964-ben bemutatott kombi változat tette ki.
A Traction Avant, a 2 CV (azaz a Kacsa) és a DS megalkotása után a Citroën Flaminio Bertoni vezette tervezőcsapata azt a feladatot kapta, hogy készítsék el a Projet AM munkanévre keresztelt új, középkategóriás modell terveit. Ebből született az Ami 6, amelyet a vezető tervező szűk környezetében mesterműveként emlegetett.
És joggal, hiszen most először teljesen szabadon valósíthatta meg önmagát, úgy dolgozhatott, hogy senki semmilyen okból nem szólt bele az új modell stílusába. Így aztán Bertoni bevállalja az Ami 6 inverz hátsó szélvédőjét, amely nem lesz vizes esőben sem, de alatta elfér egy hagyományosan nyitható, megfelelő méretű csomagtartó, a hátsó ülések helykínálata pedig kifejezetten bőséges, holott az autó külső méretei visszafogottak. A kéthengeres, 602 cm3-es motor a Kacsából érkezett.
Az autó orr-részének vonalai is alaposan kidolgozottak, míg a nagy, szögletes fényszórók a korszak újdonságát jelentik. A középen besüppedő motortérfedél, a pagodaszerű tető és a hajlatokkal megmunkált oldalvonal erős karakterrel ruházzák fel az Ami 6-t, olyannyira, hogy néhány szemlélő egyenesen „barokkosnak” nevezi. És nem a stílusa az egyetlen, amellyel az Ami 6 meglepetést okoz: úttörő marketingfogásként a reklámanyagok úgy mutatják be az autót, mint a „tökéletes második autó a ház Asszonya számára”.
Az Ami 6 utasterének ihletadója egyenesen a DS volt, amely saját korában hivatkozási alapnak számított. Az egyküllős kormánykerék, a kilincsek, a vezérlőgombok, az ülések, mind a Citroën legendás prémium modelljét idézik.
Ami az Ami 6 viselkedését illeti: a közönség egyöntetűen dicsérte a remek úttartást és a Kacsától „örökölt” híres futómű finomságát. Az Ami 6 születése pillanatától kezdve eredeti és innovatív autó volt. Lelkes rajongói különösen az 1967 szeptemberétől forgalmazott Club változatot tartják nagyra, amelynek különlegességét a négy fényszóró és a fehérre fényezett oldalsó díszcsíkok adják.
Az Ami 6 híressé vált szlogenje ez volt: „a világ legolcsóbb kilométerenkénti komfortja”. A modell történetében 1964 a nagy fordulat éve: ekkor érkezik meg a kis (320 kg terhelhetőségű) kombi változat, amelyet Henri Dargent, Flaminio Bertoni asszisztense és Robert Opron, az 1964-ben elhunyt Bertoni utódja terveztek. A kombi egy csapásra megdobja az eladásokat, sőt: kiszorítja az ötajtós változatot, ami teljességgel szokatlan jelenség az autózás világában.
A kombi vonalvezetése hagyományosabb, teherbíró képessége nagyobb, mint a kategóriában megszokott utazóautóké, használata könnyed és praktikus. Sokoldalú modell: kellő kényelmet nyújt a családi utazásokhoz, de szakmai használatra is tökéletesen megfelel, akár utazó kereskedők, akár iparosok számára.
1966-ban az Ami 6 volt Franciaország legnépszerűbb autója. Az ötajtós változatot 1969 márciusáig gyártották, majd hat hónappal később a kombi is elbúcsúzott, hogy átadja helyét az új, kevésbé rendhagyó küllemű Ami 8-nak, amelyben már rendesen állt a hátsó szélvédő. Utóbbit pedig majd a Visa váltja fel, 1978-ban.
Tudta ezt?
Az Ami 6 elnevezés többszörös szójáték: benne van a modellnek a fejlesztési fázisban használt belső jelzése (AM), a angol miss („kisasszony”) és az olasz amici („barátok”) szavak – utóbbit feltehetőleg az olasz nemzetiségű Flaminio Bertoni találta ki.
Yvonne de Gaulle, de Gaulle tábornok felesége is Ami 6-tal járt. A Citroën Rennes-La-Janais-ban felépült új üzemét maga a tábornok avatta fel 1960. szeptember 10-én, azaz picit több mint egy évvel azelőtt, hogy az üzem termelni kezdett volna.
A Citroën 1966. január 19-én különleges „tornát” rendezett, Le Tour de Gaule d’Amisix névvel. Ezen a napon két szériafelszereltségű Ami 6 Break indult el Rennes-La-Janais-ből azért, hogy próbára tegyék a modell tartósságát és minőségét. A két autó 23 órával és 11 perccel később ért célba: a közjegyző által hitelesített eredmény szerint 2077 kilométert tettek meg, 89,6 km/óra átlagsebességgel.
Az Ami 6 1963 júniusában az Egyesült Államokban is bemutatkozott. A tengerentúlon forgalmazott változatnak négy kerek fényszórója volt és megerősített lökhárítóval szerelték.
Az Ami 6-ból összesen 1 039 384 darab készült, közülük 483 986 Berline, azaz ötajtós, 551 880 Break, azaz kombi és 3518 Entreprise, azaz furgon.
Egy jó állapotban lévő, működőképes Ami 6 manapság legalább 5000 eurót ér.