/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Hibakód, ami gyönyörködtet

2021. november 12. 17:50   |   Autoblog
címkék:  

A francia technika, az olasz stílus és az angol humor találkozásából született minden idők talán legfrappánsabb és feltétlenül legstílusosabb 404-es hibaüzenete. Ha ehhez még azt is hozzátesszük, hogy ez a bizonyos üzenet a Peugeot brit és magyar importőrének oldalán is megjelenik, akkor a márka ismerői már ki is találták, miről van szó…

Az oldal nem található: aligha létezik olyan internetező, aki legalább egyszer ne futott volna bele ebbe a hibaüzenetbe. A jelenséget az okozza, hogy a kért tartalom valamilyen okból nem elérhető a weboldalon – vagy azért, mert törölték az adott oldalt, vagy, mert a tartalom címe megváltozott. A jelenségre utaló 404-es hibakód gyakori előfordulása miatt az egyik (vagy talán az egyetlen) olyan kódüzenet, amelyet a világhálón előképzettség nélkül bóklászó, átlagos felhasználók is tudnak értelmezni.

Pont a gyakori előfordulás miatt a kreatív webfejlesztők gyakran egészítik ki vicces, látványos vagy egyéb módon eredeti grafikai megoldásokkal, szövegekkel az üzenetet. Hogy ezzel a személyes megvalósítással ténylegesen enyhítik-e a felhasználók kudarc felett érzett csalódottságát, vagy csak még dühösebbé teszik őket, arról tudomásunk szerint még nem készült felmérés (eddig).

Az viszont biztos, hogy a világhálón nem hivatalos versengés folyik a legötletesebb Error 404-es oldal cím elnyeréséért – és az is biztos, hogy az autórajongók körében egyetlen más hibaoldal sem arathat olyan osztatlan sikert, mint az, amelyet a Peugeot rendszergazdái valósítottak meg.

Ha rég lejárt linkre kattintunk, az oldalon minden kísérőszöveg nélkül egy veterán Peugeot szedán jelenik meg. A hozzáértők könnyen felfedezhetik rajta az isteni Pininfarina keze nyomát: ez volt a második olyan Peugeot modell, amelynek vonásait az olasz dizájner álmodta meg. A kortalan szépségű vonalvezetés volt az egyik oka annak, hogy az 1960-ban bemutatott, különféle karosszériaváltozatokban rendelhető típus gyorsan nagy népszerűségre tett szert.

A másik pedig a tartósság és a kiváló ár/érték arány szerencsés kombinációja, aminek köszönhetően nem csak egész Európában, de Latin-Amerikában és Afrikában is keresett volt a 404-es – mert hiszen miért is titokzatoskodnánk tovább ennek a nagy történelmi jelentőségű típusnak a nevével? Másfél év alatt közel hárommillió példányban talált gazdára az autó, amelyet ha máshonnan nem, Jean-Paul Belmondo 1965-ben bemutatott, korszakalkotó filmjében, a Jean-Luc Godard által rendezett Pierrot le Fou (Bolond Pierrot) című újhullámos alkotásból ismerhetünk.

Az autó típusjelzése és a XXI. századi hibakód közötti egybeesés persze csak a véletlen műve, az a döntés azonban, amely ezt lehetővé tette, jóval korábbra vezethető vissza. A márka első modern, sorozatgyártású típusa az 1929-es Párizsi Autószalonon mutatkozott be. Piaci bevezetését a nagy gazdasági világválság árnyékolta be, ám kiváló ár/érték arányának köszönhetően az összeomlás közepette is sikeres tudott maradni, és gyakorlatilag egymagában segítette át az autógyártót a válságon.

Ezt a típust Peugeot 201-nek hívták, és a márkára mindig is jellemző, pragmatikus szemléletet tükrözte: az első számjegy az autó méretét, a második a generációját jelölte – a francia autógyártó tehát már ekkor jóval nagyobb léptékben gondolkodott, mint azt a körülmények egyébként indokolttá tehették volna.

Örök kérdés viszont, hogy honnan jön a szám közepén a nulla: a leggyakoribb magyarázat, hogy a dizájnerek így szerették volna hasznosítani a kurblilyukat a hűtőmaszkon. Ennek ellentmond, hogy a típusjelzés a pajzs felső részére került, messze az indítókar behelyezésére szolgáló nyílástól – sokkal valószínűbb tehát, hogy a névadók egyszerűen érezték, hogy esztétikailag szerencsésebb egy semleges grafikai elemmel elválasztani egymástól a jelentéssel bíró számjegyeket.

Mivel a Peugeot 201 sikeres lett, a márka az előre elképzelt úton haladt tovább: számozása a mai napig jól áttekinthetővé teszi a modellek közötti összefüggéseket, az egyes méretosztályokat. Az eredeti elgondolás gyorsan elnyerte az ügyfelek tetszését, és az évek során a márka védjegyévé vált.  Olyannyira, hogy amikor a Porsche az 1960-as években bemutatta a 356 utódját, az annak eredetileg elképzelt 901-es típusnevet kénytelen volt 911-re változtatni – utólag visszagondolva alighanem hálásak lehetnek ezért a Peugeot-nak.

A nómenklatúra mára kiegészült a szabadidőjárműveket jelző ’00’-ás szerkezettel, így az ügyfelek könnyen azonosíthatják az azonos méretosztályba tartozó, de eltérő konfigurációjú típusokat. Az elmúlt több mint 92 évben mindössze két közúti személyautója volt a Peugeot-nak, amely nem követte ezt a nómenklatúrát: Az egyik a 2009 és 2015 között gyártott Peugeot RCZ kupé, a másik pedig az ezzel nagyságrendileg egy időben forgalmazott Peugeot Ion elektromos kisautó volt.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/