/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Hibridautóval győzött az Audi Le Mans-ban

2012. június 20. 21:18   |   Autoblog
címkék:  

Az Audi újabb technikai mérföldkőhöz érkezett a versenysportban: a nagyhírű Le Mans-i 24 órás verseny idei, azaz immár 80. futamán első alkalommal hibridhajtású autó hódította el a győzelmet – az Audi R18 e-tron quattro.

Mintegy 200 ezer néző élhette át a helyszínen a verseny izgalmait, a Le Mans-ra oly jellemző drámai eseményekkel. Az Audi Sport Team Joest négy Audi R18 modellje a mezőny leggyorsabb és legmegbízhatóbb gépeinek bizonyultak, 24 óra elteltével az első, a második, a harmadik és az ötödik helyet szerezték meg.

A márka 11. Le Mans-i győzelmének megszerzéséért mind a négy Audi R18 jó eséllyel indult, s 378 kör után az 1-es rajtszámú Audi R18 e-tron quattro volánja mögött ismét a Marcel Fässler (Svájc), André Lotterer (Németország) és Benoît Tréluyer (Franciaország) trió végzett az élen. Dindo Capello (Olaszország), Tom Kristensen (Dánia) és Allan McNish (Nagy-Britannia) második helyével pedig mindjárt kettős győzelmet hozott a jövő e különleges összkerékhajtása számára, amelyben a hagyományos erőátviteli konstrukció fejlett elektromos hajtásrendszerrel alkot intelligens kombinációt. E technikát, ahol a kardántengelyt elektromos kábelek váltják fel, az Audi sorozatgyártású modelljeiben is teszteli.

A Le Mans-i újonc Marco Bonanomi (Olaszország), illetve Oliver Jarvis (Nagy-Britannia) és Mike Rockenfeller (Németország) a legjobb eredményt elért, hagyományos hajtásrendszerű Audi R18 ultra versenygéppel 2000, 2002 és 2010 után a Le Mans-i 24 órás futamokon szerzett immár negyedik hármas diadallá avatták az idei győzelmet. Romain Dumas (Franciaország), Loïc Duval (Franciaország) és Marc Gené (Spanyolország) a másik R18 ultra volánja mögött az ötödik helyet szerezte meg.

Mind a négy Audi R18 farában a 2011-ben első alkalommal Le Mans-ban bevetett, VTG-Mono turbófeltöltésű, különösen kompakt V6-os TDI-motor legújabb változata dolgozott. Az új ultrakönnyű szénszál-erősítésű műanyag házzal készült sebességváltó – újabb alapvető újdonságként a Le Mans-i sportautók mezőnyében – szintén mind a négy autóban problémamentesen teljesítette Le Mans 5151 kilométeres nyúzópróbáját. Az „ultra" könnyűszerkezetes építés a quattro összkerékhajtáshoz hasonlóan a vállalat egyik alapvető fejlesztési szakterületének számít.

A két Audi R18 e-tron quattro különösen extrém formában testesíti meg e két fejlett technológiát, s a klasszikus hosszú távú verseny 80. futamának mindvégig főszereplőiként csupán szombat este, mindössze néhány körre engedte át a vezető pozíciót az egyik Toyota Hybrid versenyautónak. Legnagyobb vetélytársaik korai kiesését követően a két R18 e-tron quattro éjjel, majd egészen vasárnap délig izgalmas párharcot vívott a győzelemért, többször váltva egymást az élen, sokszor csupán néhány másodperccel a két dízel-hibrid versenygép között.

Összesen 11. Le Mans-i győzelmével az Audi megerősítette a konstruktőri hosszú távú bajnokságban elfoglalt vezető pozícióját, míg Dindo Capello, Tom Kristensen és Allan McNish Le Mans-i második helyével ismét a pilóták pontversenyének élére állt.

A Toyota Racing keserédes bemutatkozása

A Toyota Racing csapat szédítő csúcsokra és extrém mélypontokra is eljutott a Le Mans-i 24 órás futamon, ami a csapat számára a 11. órában véget ért.

Az erőteljes start után a TS030 Hybrid versenygépek a vezető pozícióért küzdöttek, és úgy tűnt, hogy az élen is végezhetnek, amikor az Alex Wurz-cal és Kazuki Nakajimával egy autóban versenyző, 7. rajtszámmal futó Nicolas Lapierre a hetedik óra kezdetén átvette a vezetést.

Ám a csapat sajnos korán kezdett örülni a kondenzátoros hibrid hajtáslánc várható diadalának, mert alig néhány másodperccel később a 8. számmal versenyző Anthony Davidson (aki autóját Stéphane Sarrazinnal és Sébastien Buemivel osztotta meg) súlyos balesetet szenvedett. Davidson egy lekörözött autóval ütközött, és keményen nekicsapódott a gumifalnak a Mulsanne-kanyarban; ez a kanyar Mulsanne-egyenes végén található, ahol az autók végsebessége több mint 330 km/óra.

Miután saját erejéből kiszállt az autóból, Davidson a versenypálya egészségügyi központjába került az elszenvedett sokk és az erős hátfájdalom miatt. Bár nem látszott rajta súlyos sérülés, a pilótát kórházba szállították ellenőrzésre, ahol kiderült, hogy 11. és 12 csigolyája eltörött. Ezek a sérülések várhatóan három hónap alatt gyógyulnak meg teljes mértékben.

A baleset után megjelent a pályán a safety car, s amikor feltűnt a zöld jelzés, Kazuki az élre tört. Csakhogy ő is szerencsétlenül járt a lekörözött autókkal: egy koccanás következtében defektet kapott, és megsérült a jármű hátsó része is.

Ezzel egy kihívásokkal teli időszak kezdődött a csapat számára: a 7. rajtszámú autó hosszú időn át vesztegelt a boxban, miközben a szerelők minden erejükkel azon dolgoztak, hogy újra versenybe állhasson. Tíz és fél óra után nehéz döntést kellett hozni; egy motorhiba miatt a 7. számú autót visszahívták, és a Toyota Racing első versenye idő előtt véget ért.

A TS030 Hybrid és a Toyota Hybrid System azonban bebizonyította, hogy megállja a helyét, hiszen eredményesen versenyeztek a motorsport világának legkeményebb futamán, így a csapat magabiztosan készül a WEC hatórás versenyére Silverstone-ban augusztus 26-án.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/