/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Ismét a Fordé a legjobb motor

2013. június 11. 14:55   |   Autoblog
címkék:  

A Ford 1,0 literes EcoBoost motorja immár a második egymást követő évben nyerte el az Év Motorja címet: az 1 literes, háromhengeres turbótöltésű erőforrás a díj 15 éves történetének legmagasabb pontszámát szerezte meg. Az év Legjobb Új Motorja a Volkswagen hengerlekapcsolásos technológiájával működő 1,4 literes TSI-je lett, az Év Zöld Motorja díjat pedig a Fiat gázüzemű kéthengeres turbómotorjának ítélték oda.

A Ford 1,0 literes, közvetlen befecskendezéses és változó szelepvezérléses, háromhengeres turbómotorja a díj történetének eddigi legmagasabb pontszámát kapta, 557 ponttal lett első. Az erőforrás emellett az Engine Technology International magazin díját is elnyerte a „Legjobb 1,0 liter alatti lökettérfogatú motor” kategóriában.

A kitüntető címet 35 ország 76 szakújságírójának szavazatai alapján ítélte oda a zsűri, amely a motorok teljesítménye, fogyasztása és kifinomult működése mellett a modern motortechnológiák sikeres alkalmazását is értékelte. A Forddal együtt eddig összesen három autógyártónak sikerült a díj 15 éves története során két egymást követő győzelmet is elérni.

Az 1,0 literes EcoBoost motor már kapható a Ford kisautóihoz, például a Fiesta és B-MAX modellekhez, valamint a cég kompakt termékkínálatában a Focus, a C-MAX és a Grand C-MAX motorpalettáján is megjelent. Az új blokk megrendelhető lesz a Transit Connect és Transit Courier haszonjárművekhez, valamint a Tourneo Connect és Tourneo Courier személyszállítókhoz is.

Az év Legjobb Zöld Motorja kitüntetés ezúttal a Fiatnak járt a 875 köbcentiméteres, kéthengeres CNG turbómotorjáért. A díj történetében először nyert metángázzal üzemelő erőforrás. Az Euro 6-os normát teljesítő, 80 lóerős és 140 Nm nyomatékú kéthengeres 3,1 literes átlagfogyasztással és 86 g/km-es CO2 kibocsátással büszkélkedhet. A Fiat Panda Twin Air Natural Power modell 10 eurónyi metángázzal 340 kilométert képes megtenni.

Idén a Volkswagen zseniális, folyamatosan továbbfejlesztett 1,4 literes TSI Twincharger motorja is újra lenyűgözte a zsűrit. Sorozatban hetedszer nyerte el az Év Motorja díjat az 1,0-1,4 liter összlökettérfogatúak kategóriájában. 2006 óta az erőforrás összesen 12 díjat kapott az Év Motorja zsűrijétől – így hét kategória győztes, két abszolút győztes, két „Legújabb Új Motor” és egy „Év Zöld Motorja” díjat tudhat magáénak. Ugyanakkor a Volkswagen a legfrissebb újításával, a hengerlekapcsolásos TSI-vel (a Golfban 140 lóerős) új fejezetet nyitott a motorgyártásban. Tavaly óta a wolfsburgi vállalat a világon elsőként alkalmazza az aktív hengermenedzsmentet (ACT) a négyhengeres TSI motoroknál, amit eddig inkább csak a nagy nyolc- vagy tizenkét hengeres motoroknál láthattunk. Ezért megkapta a rangos Legjobb Új Motor díjat, vagyis az elmúlt 12 hónap legjobb motorfejlesztéseként tüntették ki.

Nem volt meglepetés az 1,4 és 1,8 liter közötti hengerűrtartalmú motorok kategóriájában a BMW/PSA közös fejlesztésű benzines turbómotor-család győzelme sem. A MINI Cooper modellekben, valamint a Peugeot és a Citroen szinte összes modelljében megtalálható 1,6 literes turbómotor legerősebb kivitele 211 lóerőt mozgósít. A THP motor rengeteg olyan technológiai fejlesztésen ment keresztül (közvetlen befecskendezés, állítható nyitási időpontú szívó vezérműtengely, szabályozott szállítású olajszivattyú), melynek köszönhetően mintegy 10%-kal alacsonyabb fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeket produkál, mint hasonló hengerűrtartalmú elődei.

A BMW sem távozott üres kézzel a Nemzetközi Év Motorja választásról, a gyártó 2.0 literes négyhengeres benzinmotorja megnyerte az 1,8-2 literes kategóriáját. A BMW 1-es, 3-as és 5-ös sorozatának modelljeiben dolgozó, BMW TwinPower Turbo technológiával ellátott kétliteres, négyhengeres benzinmotorját többek között kettős feltöltésű turbóval, magas pontosságú direkt befecskendező rendszerrel és a BMW Valvetronic, illetve dupla VANOS elnevezésű, változó szelepvezérlésű technológiával szerelték fel. Az erőforrás 245 lóerős változata hajtja a BMW 328i, a BMW 528i, a BMW Z4 sDrive28i, a BMW X3 xDrive28i, valamint a BMW X1 xDrive28i modelleket.

A 2-2,5 liter lökettérfogatú motorok kategóriájában immár negyedik éve az Audi 2,5 literes, közvetlen befecskendezéses öthengeres turbója viszi el a pálmát. Nem csoda, a velőtrázóan szép hangú erőforrás a 80-as évek rali versenyeit hozza vissza. A TT RS, RS3 és Q3 RS modellekben szolgálatot teljesítő motor 340 lóerős, a nyomatéka pedig 450 Nm, amit széles tartományban, 1600-5000 fordulatszámon folyósít. A TT RS 4,7 szekundum alatt sprintel százra és beéri 9,2 liter üzemanyaggal is.

A 2,5-3 liter lökettérfogatú motorok kategóriájában nyolc éven keresztül a BMW hozta el az Év Motorja díjat, azonban idén a Porsche elhódította a rangos elismerést. A zsűri a cég új, a Boxsterben és a Caymanban megtalálható, 2,7 literes hathengeres, közvetlen befecskendezéses DI szívó boxermotorját tartotta a legjobbnak a mezőnyben. A változó szelepvezérléssel, intelligens hőszabályzással és automatikus start/stop rendszerrel felszerelt blokk mindössze 8,2 litert fogyaszt átlagosan és 192 g/km a széndioxid-kibocsátása. A 265 lovas hajtómű 5,5 szekundum alatt gyorsítja a Boxstert nulláról százra.

A 3-4 literes kategóriában is dőlt a papírforma, a BMW 4 literes V8-asa öt év után a második lett a McLaren új 3,8 literes biturbó nyolchengerese után. A Ricardóval közösen fejlesztett aggregát mindössze 199 kilogrammot nyom, idén pedig már 625 lóerőt és 600 Nm nyomatékot (3000-7000 ford./perc) mozgósít. A szárazkarteres kenésű erőforrás megelégszik 11,6 liter benzinnel 100 kilométerenként és a 279 g/km CO2 kibocsátási értéke is remek.

A Volkswagen 1,4 literes TSI ACT aggregátja éppen letaszította a trónról a Ferrari 6,3 literes V12-es erőforrását, így az nem kapta meg a Legjobb Új Motor díját, viszont két másik kategóriában bebiztosította magának a győzelmet. Az F12 Berlinettát hajtó tizenkét hengeres aggregát lett a Legjobb Sportmotor és a 4 liter lökettérfogat feletti kategóriában is megszerezte az elsőséget. A 740 lóerős (8500 ford./perc) és 690 Nm nyomatékú (6000 ford./perc) szívómotor igazi mestermunka, 120 lóerős literteljesítménye párját ritkítja. 3,1 másodperc alatt gyorsítja százra az F12 Berlinettát, miközben 30 százalékkal takarékosabb elődjénél (15 l/100 km és 350 g/km CO2).

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/