/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Magyar tervező munkája az új Kacsa furgon

2022. szeptember 29. 16:10   |   Autoblog
címkék:  

A Citroën Berlingo külső stíluselemekkel tiszteleg a legendás Kacsa furgonváltozata, a 2CV AU előtt, amelynek első példánya 1951-ben látott napvilágot, de utódai egészen 1987-ig gyártásban maradtak. A Berlingo 2CV Fourgonnette egyfajta modern átértelmezés, amely a mai Berlingók minden elismerésre méltó tulajdonságát magáénak mondhatja a szerkezeti felépítés, a teherbírás és a modularitás, a fedélzeti technológiák és a menetteljesítmény terén.

A Caselani karosszériacég az olasz autós kultúrában mélyen beágyazott vintage trendet képviseli. Ez a magáncélú és a professzionális használatra szánt járművek esetében egyaránt a múlt egyik kultikus modelljének újjáélesztését jelenti, a jelenkor járműveinek korszerű felszereltségével és teljesítményével.

A Berlingo esetében az újraértelmezés a maga korában úttörőnek számító „dobozos” Kacsa és a Berlingo furgon sikerei közötti párhuzamra épít. A Berlingo kishaszongépjármű változata 1996-os bevezetése óta a szegmens egyik legfontosabb szereplője Európában, és három generációja összesen több mint 1 891 196 eladott példánnyal büszkélkedhet. (Európában 2022 augusztusában 17%-os piaci részesedéssel a második helyen állt kategóriájában.) Ez a sokoldalú jármű, amely az évek során mindig képes volt megújulni, megteremtette  a kompakt családi szabadidő-autó kategóriát. Számos innovatív megoldás fűződik a nevéhez, ezek közé tartozik az integrált vezetőfülke, a három első ülés, az elektromos rögzítőfék vagy a nemrégiben, a legújabb generáción bevezetésre került túlterhelésjelző. A Berlingo emellett egyike volt a már 2013-tól elérhető első elektromos kishaszonjárműveknek.

A Berlingóhoz készülő stílustanulmányt a Caselani cég Obendorfer Dávid tervezőre bízta, aki 2017-ben már megtervezte a Citroën Jumper alapjára épülő új Type H-t, 2020-ban pedig az új Type HG-t a Jumpy/SpaceTourer modellekhez. Ezzel immár teljessé vált a Citroën márka Caselani kézjegyével fémjelzett furgonkínálata.

A Berlingo 2CV Fourgonnette az 1951-ben bemutatott ikonikus 2CV AU, valamint az 1954-es 2 CV AZU modern, stílusos és ihletett örököse. A 2CV AU modell (amelynek nevében az U betű utal a haszongépjármű-jellegre) a maga idejében fergeteges sikert aratott, közel 1 247 000 eladott példánnyal. Az 50-es évek furgonjainak időtálló stíluselemei az új Berlingón is megjelennek.

A Berlingo elülső részét teljesen áttervezték, hogy tükrözze az egykori 2CV jellegzetes vonásait. A lökhárítókat és a sárvédőket is új, a karosszériaszerkezethez tökéletesen idomuló üvegszálas elemekre cserélték, amelyeket csipeszekkel és csavarokkal rögzítenek. Ezen elemek összeszerelése a Caselani lombardiai műhelyeiben történik, Észak-Olaszországban.

Az ívelt V-alakú motorházfedél alul elkeskenyedik, éppen úgy, mint az egykori modellen. Középen a jól ismert, térben kissé kiemelkedő márkajel szinte az egész felületet kitölti. Az eredeti fényszórókkal ellentétben, amelyek teljesen elkülönültek a motorháztetőtől, a Berlingo furgon kerek lámpái nem egészen válnak el tőle. A részben a motorházba ékelődő fényszóróházak egy modernebb értelmezésről tanúskodnak, amelyben az egyes elemek szervesebben illeszkednek a jármű egészébe. A sárvédők feletti karosszériahornyok már a 2CV-n is megjelentek, és a motor szellőzését segítették.

Az új furgonon a 2CV AU egy másik izgalmas és emblematikus eleme, a homorú felső vonalú (vagy egy felfelé szélesedő M betűt idéző) hűtőrács is visszaköszön. A nagy krómozott márkajel is megfelelő hangsúlyt kap a hűtőrács közepén, hogy kellően szembeötlő legyen. Az új furgon identitását megannyi elem alakítja, illetve fűzi a Citroën márka történetéhez és hírnevéhez.

A lökhárító látványosan alacsonyabbra került, mint a korábbi Berlingókon. Míg a 2CV lökhárítója krómozott volt, az új furgon lökhárítóját fehérre festették. Az átalakító készlet részeként az oldalfalak, a hátsó ajtók, valamint a tető is a Berlingo karosszériára illeszthető borítást kap. A Kacsa furgon jellegzetes hullámos lemezeit idéző üvegszálas elemeknek ma már pusztán dekoratív szerepük van. Az eredeti modell idejében még tényleges funkciójuk volt, mégpedig a karosszéria merevségének biztosítása. A Berlingo esetében a bordázott elemek és a tető megemelése is tudatos tervezői választás az utastérnek a jármű rakterétől való optikai elhatárolására, amely a régi modell egyik szembeötlő jellegzetessége volt.

A Berlingo mindkét hátsó ajtaján egy-egy keskeny, alul-felül lekerekített ablak jelenik meg, amelyeket szintén a 2CV ablakainak formái ihlettek. A modernebb jelleg érdekében ugyanakkor eltűntek az ablakok körül futó vastag fekete tömítések. A tolató- és a féklámpák tökéletesen kerek formáját még jobban kihangsúlyozza jókora méretük és az őket körülvevő piros keret, amely nemcsak láthatóbbá teszi őket, hanem korszerűbb jelleget is kölcsönöz nekik.

A 2CV furgonváltozata annak idején fenekestül felforgatta a kategóriáját eredeti megjelenésével és teljesítményével. A haszongépjármű 40–50 km/h-s átlagsebességet tudott produkálni, és 1,88 m3-es hasznos térfogatával – a vezetőt nem számítva – akár 250 kg-nyi rakomány szállítására is alkalmas volt. Az új Berlingo esetében már nem hallatszik az egykori kéthengeres motor zaja, és a hűtőrácson sincs már lyuk a kurblinak. A Berlingo 2CV Fourgonnette a mai kor legjavát kínálja a kényelem, a helykínálat, a modularitás és a biztonság tekintetében.

A Berlingo haszonjármű-változata három személy szállítására alkalmas (a személyautó-változat ötüléses), sokkal nagyobb sebességre képes, és nagyobb is elődjénél, amit négyszer akkora – akár egy tonnás – teherbírása és gyakorlatilag megháromszorozott – akár 4,4 m3-es – hasznos térfogata is bizonyít.

A vezetés, a ki- és berakodás, valamint a manőverek megkönnyítésére a Berlingo furgonváltozata akár 18-féle vezetéstámogató és 4-féle csatlakozási technológiát kínál: ezek közé tartozik a színes head-up display, a kulcs nélküli nyitás-zárás és indítás, a túlterhelésjelző, a Surround Rear Vision parkolássegítő, de említhetnénk olyan funkciókat is, mint az aktív biztonsági fék, a vontatmánystabilizáló, a lejtmenetvezérlő, a visszagurulás-gátló vagy éppen a holttérfigyelő rendszer.

A haszonjármű-változat 1.5 BlueHDi dízelüzemű vagy 1.2 PureTech benzinmotorral, illetve EAT8 automata váltóval is rendelhető, de elektromos meghajtás is szerepel a kínálatban, amely akár napi 275 km zajoktól és rezgésektől mentes megtételére alkalmas, anélkül hogy emiatt csorbulnia kellene a hasznos térfogatnak. Az elektromos változat akkumulátora 30 perc alatt feltölthető 80%-ra bármely nyilvános töltőállomáson. Az ë-Berlingo furgon töltésidőzítő és előfűtési/-hűtési funkciót is kínál, mely utóbbi lehetővé teszi az utastér hőmérsékletének beállítását.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/