Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Már rendelhető a Toyota kompakt izomautója

2018. április 11. 14:00   |   Autoblog
címkék:  

Már Magyarországon is rendelhető a Toyota kompakt sportautója, a Toyota Yaris WRC által ihletett limitált szériás Yaris GRMN. Az azonban, aki hazavinné, nem árt, ha siet: mindössze 400 darab kerül belőle forgalomba egész Európában, ebből 3 darab érkezik Magyarországra. Na de mit is tud igazából a kompresszoros feltöltésű, 1,8 literes, 212 lóerős VVT-i motorral szerelt utcai sportgép?

Túlzás nélkül állítható, hogy a Yaris GRMN lelke az a motor, ami különlegesnek számít a B-szegmensű izomautók közt, mivel teljesítményét kompresszoros feltöltés fokozza. Az 1798 cm3 lökettérfogatú 2ZR-FE erőforrás a Toyota Manufacturing UK (TMUK) Deeside üzemében készül, és a blokkot a brit sportkocsi-specialista, a Lotus mérnökei módosították. Az európai vásárlók számára épített, összesen 400 darab motorblokk mindegyikét sorszámozott tábla díszíti.

A 10:1 sűrítési aránynak és a szívó- és kipufogóoldali szelepeknél egyaránt alkalmazott Dual VVT-i intelligens szelepvezérlésnek köszönhetően az erőforrás teljesítménye 212 lóerő 6800/perc fordulatszámon, és 250 Nm nyomatékcsúcsa 4800/perc fordulatnál jelentkezik. A motor egy hatfokozatú manuális sebességváltón át hajtja az első kerekeket, és – a Torsen részlegesen önzáró differenciálmű hathatós segítségével – a Yaris GRMN 6,4 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára, álló rajttal pedig 14,2 másodperc alatt teszi meg a 400 méteres távot. Az elektronikusan korlátozott végsebesség 230 km/óra. Az autó saját tömegét sikerült 1135 kilogrammon tartani, így a Yaris GRMN dicsekedhet a kategória legjobb, 5,35 kg/1 lóerő tömeg-teljesítmény arányával.

A Magnusson-Eaton gyártmányú kompresszor beépítése komoly kihívást jelentett, mivel a Yaris GRMN motorházában kevés a hely. A megoldást a kompresszor, a hűtés és a légbeömlő közös, helytakarékos egységbe foglalása jelentette, ami szorosan illeszkedik a blokk első részéhez. A hűtés nagyon fontos tényező, ezért a kompresszorhoz nemcsak közteslevegő-hűtőt, hanem egy olajhűtőt is csatlakoztattak – mindkettő a radiátor előtt kapott helyet –, és a bőséges légellátásról egy nagyobb méretű légbeömlő gondoskodik.

A mérnökök egy új üzemanyagellátó rendszer kialakítását is feladatul kapták, amit egy eredetileg V6-os motorhoz tervezett alkatrészekkel sikerült megoldani. A kipufogórendszert is teljes egészében átdolgozták a mérnökök, akiknek igen szűk hely állt rendelkezésükre, és a hőszabályozásra is nagyon oda kellett figyelniük. A feladatot eredményesen megoldották: a motor erősebb, a kipufogóhang pedig borzongatóan szép lett, ráadásul a szerkezet az autó saját tömegét is tovább csökkentette. A kipufogóvéget középen vezették ki, ami újabb közös vonás a Yaris WRC versenyautóval.

A Torsen részlegesen önzáró differenciálmű ritkaságnak számít a B-szegmens izomautói közt. Ez a megoldás nagymértékben javítja az autó menettulajdonságait, zökkenőmentesen továbbítva a hajtóerőt a kerekekhez, és kanyarodás közben jobb egyensúlyt biztosítva a jármű első és hátsó része között. A Torsen differenciálmű majdnem teljesen kiküszöböli az alulkormányzottságot, így az autó precízen tartja a kijelölt ívet, miközben a motor folyamatosan magas fordulatszámon működhet.

A sokküllős, 17 colos BBS keréktárcsák kovácsolt alumíniumból készülnek, és nemcsak a rugózatlan tömeget csökkentik, hanem elég helyet hagynak a nagyméretű féktárcsákhoz is (elöl 275, hátul 278 mm). A Yaris GRMN precíz kormányzási érzetéhez a Bridgestone Potenza RE050A 205/45R17 gumiabroncsok is hatásosan hozzájárulnak. A karosszéria szilárdságát a motortérbe épített keresztmerevítő rúd növeli a két rugótorony között, és a karosszéria alatt elöl-hátul és középen további merevítések találhatók.

A futómű a standard Yaris első MacPherson rugóstagjának és hátsó csatolt lengőkaros felfüggesztésének továbbfejlesztésével született. A futómű és a segédkeret a lehető legmerevebb elemekből épül fel, és a mérnökök a kanyarstabilizátor átmérőjét is 26 mm-re növelték. Az autót különleges fejlesztésű Sachs Performance lengéscsillapítókkal szerelték fel, és rövidebb (a széria Yarisnál 24 mm-rel alacsonyabb) rugókra ültették, ami alacsonyabb tömegközéppontot, ezzel együtt csekélyebb oldaldőlést eredményezett. A kis átmérőjű volánnal fürgén irányítható az autó, mivel a kormány mindössze 2,28-at fordul a két végállás között.

A Yaris GRMN nagy teljesítményéről olyan elemek árulkodnak, mint a hátsó légterelő szárny, a hátsó diffúzor és a középen kivezetett ovális kipufogóvég. A Yaris GRMN fehér színű karosszériája, kontrasztos fekete teteje és pirosra fényezett elemei egyértelműen a Yaris WRC színvilágát idézik. A GRMN változatot természetesen sok további egyedi elem is kiegészíti: a fekete spoiler, az egyedi hátsó lökhárító és méhsejtmintás hűtőrács a leglátványosabbak ezek közül.

A kabin kialakítása is az autó teljesítményéről árulkodik; az első sportüléseket a Toyota Boshoku kifejezetten ehhez a modellhez tervezte. Az Ultrasuede kárpitozású ülések határozott tartást és megtámasztást biztosítsanak. A teljesen fekete belső színvilág még sportosabbá varázsolja az utastér hangulatát, amit tovább erősít a műszerfal és az ajtóbetétek fekete bőrborítása és a fekete tetőkárpit. Autentikus izomautó-megoldás a motorindító gomb és a középállást mutató jellel kiegészített kisméretű, bőrborítású kormánykerék is.

A Yaris GRMN-ből csupán 3 darab kerül Magyarországra. Ára 10 030 000 forint, ami gyakorlatilag minden extrát magában foglal.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.