/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (3) |
| Több

Robogók százezrei futnak kötelező nélkül a hazai utakon

2017. július 17. 20:10   |   Autoblog
címkék:  

A nyári időszakban évről évre egyre több robogó jelenik meg a hazai utakon. Jelenleg már több mint félmillió robogó üzemel az országban, ezeknek mintegy 55 százalékára kötöttek már valaha kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb). Ugyanakkor a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) becslése szerint mindössze 15-20 százalékuk után fizetik ki rendszeresen az átlagosan évi 3 ezer forintnyi díjat.

A mulasztók az évi néhány ezer forint spórolásával sokat veszíthetnek: rendőri igazoltatás során büntetés jár a mulasztásért, ugyanakkor károkozás esetén átlagosan 350 ezer forintnyi átlagos kárösszeget kell saját zsebből kifizetniük.

Sok esetben a tulajdonosok sem tudják, hogy a segédmotoros kerékpárokra (a robogók nagy része ebbe a kategóriába tartozik) kötelező kgfb-t kötni, amennyiben azok részt vesznek a közúti közlekedésben – magyarázza Papp Lajos, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – Más esetben szándékosan kerülik meg a díjfizetést, melynek meglétét (rendszám vagy más, jól látható azonosító hiányában) a hatóságok csak közúti ellenőrzés keretében tudják ellenőrizni.

A biztosítók a robogókra rendszám híján alvázszámra kötik a kötelezőt, melynek díja általában évi 2,5-3 ezer forint közé esik. Ugyanakkor az MNB statisztikái szerint mind a 12kW alatti, mind a 13-35kW közötti teljesítménykategóriába eső motorok által okozott károk átlagos összege eléri a 350 ezer forintot, de személyi sérülés esetén nem ritka a milliós összeg sem. Fontos könnyebbség a károsultaknak, hogy amennyiben biztosítatlan robogó okoz kárt, a károkozó helyett a MABISZ Kártalanítási Számlája fizeti ki a kárösszeget, majd utólag behajtja a károkozón.

Gyakori eset azonban, hogy a károkozó robogó elhagyja a helyszínt, és ilyenkor utólag szinte lehetetlen az elkövető beazonosítása. Mind ezen, mind a biztosításkötési arányon jelentősen javítana egy olyan rendelkezés, amely kötelezően rendszámmal látná el a robogókat is. A forgalomba helyezés és kivonás lehetőségével sikerülne kiszűrni azokat a robogókat is, amelyek tulajdonságaik alapján (50 cm3 feletti motortérfogat) már nem is a segédmotoros kerékpár kategóriába tartoznak, vagyis a kötelező megfizetése mellett esetükben első forgalomba helyezéskor regisztrációs adót is fizetni kell, emellett használatukhoz külön motoros jogosítványra is szükség van.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Telcontar
2017-07-17 - 20:48

A legtöbb robogó bizony nem segédmotoros kerékpár, hanem motorkerékpár – ennek megfelelően rendszámmal kellene ellátni őket, és megfelelő jogosítvánnyal vezetni. Ugyanis a lökettérfogat (illetve teljesítmény) nem az egyedüli kritériuma a kategóriának:

Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet I. számú függelék, II. pontjában fogalmazza meg a jogalkotó a közúti járművekkel kapcsolatos fogalmakat.
A jogszabály a Segédmotoros kerékpár fogalmát az alábbiak szerint fogalmazza meg:
“Olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg.”

Az már más téma, hogy az érintett hatóságok, élükön a rendőrséggel, évek, sőt évtizedek óta semmit sem tesznek a szabálytalanul, rendszám nélkül közlekedő, motorkerékpárnak minősülő robogók és tulajdonosaik ellen. Márpedig addig semmi nem fog változni.

ampermen
2017-07-18 - 12:24

Hát még hány millió bicikli fut! Hülyék már megint a ló túloldalán vagytok!

Nagy Gábor
2018-11-11 - 17:26

A segédmotoros kerékpár kategóriának nem felel meg semmi. Elavult, ócska szabály. Helyette be kell vezetni a kismotor kerékpár kategóriát, ami 50 ccm-t maximalizál, a sebességet pedig lakott területen 50, azon kívül pedig a szokásos 90 legyen megengedve. És amennyiben a motor gyárilag alkalmas rá, lehessen használni 2 személlyel.


*/